Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Putcorrosie op gegalvaniseerd klapzwaard

Putcorrosie op gegalvaniseerd klapzwaard 08 mrt 2013 11:19 #376174

Mijn Dehler Varianta 65 heeft een gietijzeren kiel, waarin een gegalvaniseerd stalen blad als 'klapzwaard' is gemonteerd.
Op dit klapzwaard zijn een fors aantal putten, met diameters tot wel 1 cm, ontstaan. Ik vermoed dat dit een vorm van putcorrosie is, veroorzaakt door de de cominatie met de gietijzeren kiel of staal/ijzer van boten of (drijf)steiger delen in de nabije omgeving van de ligplek.
Het uitbouwen en geheel stralen en opnieuw behandelen/coaten van het klapzwaard is op dit moment geen optie.
Kan ik de putcorrosie op het klapzwaard stoppen/voorkomen door het monteren van een anotde of kathode op de kiel? Welke materialen/afmetingen/methoden moet ik dan hanteren?
Laatst bewerkt: 08 mrt 2013 15:36 door Max Laadvermogen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Putcorrosie op gegalvaniseerde klapkiel 08 mrt 2013 12:59 #376192

Dat soort corrosie is niks anders dan door roest.
daar kun je met een anode niets tegen beginnen want een anode helpt alleen tegen galvanische corosie.
En die heb je alleen als je ergens een edeler metaal zoals brons , messing of rvs onder water hebt en dat ook nog eens met elkaar electrisch geleidend vverbonden is.
In principe kan het ook door een aardfout van een ernaast gelegen schip komen maar dan had je op je kiel hetzelfde.
Ik denk gewoon dat de galvanisatie van het zwaard ( want het is een zwaard en geen kiel) beschadigd is geraakt en deels is verdwenen wat bij de leeftijd van een Varianta niet zo vreemd is.
Een laatste mogelijkheid is een koperhoudende antifouling op het zwaard want dan heb je een galvanisch element.
Dus nooit koperhoudende AF erop tenzij het staal heel goed is beschermd.
Er zijn trouwens ook nog steeds nieuwe zwaarden te bestellen, zowel in gegalvaniseerd als rvs alhoewel de laatste eerder slecht dan goed zal doen door de galvanische werking en trouwens V2A is helemaal ongeschikt voor zout water.
Zie:
www.marina-team.de/ersatzteile.php
Nummer 10542 en 10357
Niet goedkoop maar wel een mooiere oplossing als oplappen.
Bovenaaan staan ook handleidingen voor o.a. de demontage van het zwaard.
Ad
Laatst bewerkt: 08 mrt 2013 13:03 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Putcorrosie op gegalvaniseerde klapkiel 08 mrt 2013 15:28 #376232

Bedankt voor je reactie. Zoals gezegs is uitbouwen op dit moment geen optie en ik kan ook niet het gehele zwaardblad bereiken. Er zal niets anders op zitten dan het nog een seizoen aan te zien.
Een nieuw zwaardblad gata me ook een beetje ver...
Mocht iemand nog andere suggesties hebben, dan hoor/zie ik die graag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Putcorrosie op gegalvaniseerde klapkiel 08 mrt 2013 16:44 #376258

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12542
Verzinken met een spuitbus???
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Putcorrosie op gegalvaniseerd klapzwaard 08 mrt 2013 18:41 #376311

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Zoek eens op kneedbaar metaal voor reparatie doeleinden. Mogelijk vind je daar iets bij om de gaten dicht te smeren.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Putcorrosie op gegalvaniseerd klapzwaard 09 mrt 2013 11:34 #376519

de putcorrosies goed kaal maken en dicht smeren met DEVCON putty. Daarna gewoon de AF opsmeren en is geen omkijken meer naar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Putcorrosie op gegalvaniseerd klapzwaard 12 mrt 2013 18:41 #377786

AF (antifouling) is absoluut niet corrosie werend, dus hij kan volgend jaar weer beginnen.

Een goed verfsysteem aanbrengen, van voldoende laagdikte, na het kaal halen en ontroesten. Daarna pas eventueel AF

Het zal hier en daar echt wel slijten door gebruik, maar waar het slijt roest het waarschijnlijk ook niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.117 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl