Dat soort corrosie is niks anders dan door roest.
daar kun je met een anode niets tegen beginnen want een anode helpt alleen tegen galvanische corosie.
En die heb je alleen als je ergens een edeler metaal zoals brons , messing of rvs onder water hebt en dat ook nog eens met elkaar electrisch geleidend vverbonden is.
In principe kan het ook door een aardfout van een ernaast gelegen schip komen maar dan had je op je kiel hetzelfde.
Ik denk gewoon dat de galvanisatie van het zwaard ( want het is een zwaard en geen kiel) beschadigd is geraakt en deels is verdwenen wat bij de leeftijd van een Varianta niet zo vreemd is.
Een laatste mogelijkheid is een koperhoudende antifouling op het zwaard want dan heb je een galvanisch element.
Dus nooit koperhoudende AF erop tenzij het staal heel goed is beschermd.
Er zijn trouwens ook nog steeds nieuwe zwaarden te bestellen, zowel in gegalvaniseerd als rvs alhoewel de laatste eerder slecht dan goed zal doen door de galvanische werking en trouwens V2A is helemaal ongeschikt voor zout water.
Zie:
www.marina-team.de/ersatzteile.php
Nummer 10542 en 10357
Niet goedkoop maar wel een mooiere oplossing als oplappen.
Bovenaaan staan ook handleidingen voor o.a. de demontage van het zwaard.
Ad