Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: kosten werven Be vs Nl

Re: kosten werven Be vs Nl 22 juli 2013 06:35 #417745

  • Lasklus
  • Lasklus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 92
4 uur werk voor het inlassen van een koelkraan is wellicht wat veel, maar €92,50 per uur is zeker veel!

Als je alleen voor zo'n klein klusje moet kranen word het hoe dan ook prijzig, ook in NL.

Als je haast hebt dan moet je dat er denk ik wel voor over hebben, maar is het geen mogelijkheid te wachten en het te combineren met winter stalling of ander onderhoud?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kosten werven Be vs Nl 22 juli 2013 06:36 #417746

Die 4h werk kan best kloppen, de huid moet (officieel) binnen en buiten opgedikt worden met twee ronde flenzen. De prijs voor dit alles (is dit incl materiaal) lijkt me ook niet extreem hoog eigenlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kosten werven Be vs Nl 22 juli 2013 06:36 #417747

Probeer is bij Bruijs Jachtbouw in Bergen op Zoom kranen kan je op de Vereniging Wv de Schelde
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kosten werven Be vs Nl 22 juli 2013 06:38 #417748

  • Lasklus
  • Lasklus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 92
Nachtvlinder schreef :
Die 4h werk kan best kloppen, de huid moet (officieel) binnen en buiten opgedikt worden met twee ronde flenzen. De prijs voor dit alles (is dit incl materiaal) lijkt me ook niet extreem hoog eigenlijk.

Als het inderdaad met materiaal is (ik las alleen uren) dan lijkt me het een prima bedrag ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kosten werven Be vs Nl 22 juli 2013 07:13 #417757

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
orchidius schreef :
Reken daar nog eens 279€ kraankosten bij plus standplaats op de wal en het wordt wel een heel duur kraantje...

Bizarre tarieven zijn dit ook. Voor dat geld kun je zelf een kraan huren die over de weg naar je toekomt, inclusief chauffeur.

Er zijn hier en daar nog wel adressen waar voor kranen nog normale tarieven gerekend worden, maar je moet ze wel zoeken.

Eigenlijk is het ook te gek voor woorden dat zo'n werf die dit uitvoert dat niet gewoon in de kosten opneemt. Immers, die kraan is gewoon een stukje gereedschap dat men nodig heeft voor de werkzaamheden die ze verrichten. Ze factureren toch ook niet het gebruik van het lasapparaat en de dopsleutel apart?

Stel je voor dat je 4 nieuwe bandjes op je auto laat leggen en dan ook nog een aparte rekening krijgt "brug/hefkosten".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kosten werven Be vs Nl 22 juli 2013 07:33 #417761

Bij ons betaal je als niet lid €10,20 per meter per hijsbeweging.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kosten werven Be vs Nl 22 juli 2013 08:00 #417769

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Rev schreef :
Bij ons betaal je als niet lid €10,20 per meter per hijsbeweging.

Ook dat bijvoorbeeld, zo'n tarief per meter.. Waarom? Of je nu 5 of 10 meter hijst, het is dezelfde kraan, kost net zo veel tijd, inspanning etc.

En reken eens uit: per "hijsbeweging". Dus even je bootje een half uur uit het water om iets kleins te doen kost je dan (bij een schip van 10 meter) al ruim 200 euro!

Daarom doen zo weinig mensen dat. Ik heb zelf ook wel eens geklooid met een snorkel onder het schip om die reden. Terwijl ik graag een realistisch bedrag had betaald om even in de kraan te mogen hangen, maar dat was in de nabije omgeving alleen maar tegen dit soort tarieven mogelijk. Inmiddels heb ik wel een paar adresjes, maar je moet echt goed zoeken. Meestal geldt: hoe kleiner, hoe meer er te regelen valt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kosten werven Be vs Nl 22 juli 2013 08:26 #417777

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Bij de werf in Vriezenveen koste me boot te water laten dacht ik 10 a 20 euro. 4 weken geleden schroef vervangen boot in een uit het water en opbokken totaal halve dag 170 euro bij mijn huidige jacht haven. Lekker prijs verschil.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Laatst bewerkt: 22 juli 2013 08:27 door jessejohn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kosten werven Be vs Nl 22 juli 2013 13:20 #417833

De werf heeft zelf geen kraan, vandaar dat dit niet in de prijs zit. Verder vind ik die kosten van het kranen idd ook wel belachelijk, maar hier in BE zijn er gewoon heel weinig plekken waar de boot er uit kan zonder dagen kanaaltjes te varen ( en dan moet de mast er ook eerst af). Vandaar dat ik geïnteresseerd was in de kosten in NL. Als echter blijkt dat het ongeveer overeenkomt of als de winst niet echt groot is dan heeft het weinig zin de mijlen te maken en halen de geldwolven die deksels goed weten dat we geen andere keus hebben weer een slag thuis...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kosten werven Be vs Nl 22 juli 2013 13:59 #417841

Een gat in de markt! Leer lassen, koop een kraan en begin een werf! Je wordt er natuurlijk niet rijk van (want je vraagt eerlijke prijzen) maar je hebt vast een wereldbaan.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kosten werven Be vs Nl 22 juli 2013 14:35 #417847

roelb schreef :
Bizarre tarieven zijn dit ook. Voor dat geld kun je zelf een kraan huren die over de weg naar je toekomt, inclusief chauffeur.
Dat is een beetje overdreven hoor.
Een kraan huren kan eigenlijk alleen per dagdeel, en kost, afhankelijk van de maat, al snel €700-900 per dag. Als je gelukkig bent kun je voor een halve dag huren. Maar dan moet je boot er ook nog weer eens in als de klus weer klaar is.

Als je via, via een kraan kunt huren en onderhands wilt betalen, dan kan hte wel eens voor de helft van dat geld. Maar die 279 voor erin EN eruit ga je niet halen hoor. Tenzij je een klein bootje hebt die je met een kleine laad/los kraan op een vrachtwagen zou kunnen doen. Maar of je dat wilt...
roelb schreef :
Ook dat bijvoorbeeld, zo'n tarief per meter.. Waarom? Of je nu 5 of 10 meter hijst, het is dezelfde kraan, kost net zo veel tijd, inspanning etc.
Lijkt me vrij logisch.
Als je met een kolibri 560 komt, die je tegenwoordig gratis af kunt halen. Is uit het water hijzen net zoveel werk als een 70 voeter die 2 miljoen kost. Je gaat niet dezelfde bedragen rekenen om een boot te hijzen!
Dus ze kijken naar de kosten op jaar basis, totale lengte (soms gewicht) van de boten die er in hanegn op jaar basis, delen dat op elkaar. En je krijgt wat "redelijke" tarieven om de kosten van de kraan te dekken.

Enig idee wat het kost om een kraan gekeurd te krijgen en te hoduen? Enig idee wat een verzekering voor een dergelijke kraan kost? Daarnaast loopt er vaak twee man bij voor het opbokken, weet je wat die per uur kosten? Ik vind het allemaal echt neit gek. Ook weet ik uit ervaring dat je er echt niet rijk van kan worden om er een dergelijke kraan op na te houden.

Als grote boot bezitter vind ik het niet meer dan redelijk dat je een groter bedrag afdraagd voor kraan onderhoud en verzekering dan dat mijn kliene buurman moet afdragen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 22 juli 2013 14:42 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kosten werven Be vs Nl 22 juli 2013 15:29 #417860

Op zich zijn de prijzen helemaal niet ZO gek, maar als het even snel in-en-uit is voor een klein werkje kruipt men (ik incluis) nogal snel op het paard als er 280€ moet worden neergeteld...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kosten werven Be vs Nl 22 juli 2013 16:17 #417870

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Erikdejong schreef :
Een kraan huren kan eigenlijk alleen per dagdeel, en kost, afhankelijk van de maat, al snel €700-900 per dag.

Nou, dan heb je een dure verhuurder, maar goed. In de bouw worden dagelijks kranen overal gebruikt, en de tarieven liggen echt een stuk lager hoor.
Je gaat niet dezelfde bedragen rekenen om een boot te hijzen!

Waarom niet? Er wordt toch dezelfde arbeid verricht? Je zou toch ook gek opkijken als je voor het wisselen van een band onder je BMW meer moet betalen dan onder een Fiat 500?
Enig idee wat het kost om een kraan gekeurd te krijgen en te hoduen?

Net zo veel als de keuring voor elk ander hef of hijswerktuig. Twee uurtjes werk? Plus voorrijkosten. Laat het 300 of 350 euro zijn?

Maar gelukkig zijn er ook genoeg bedrijven waar je wel voor een paar tientjes terecht kunt. En daar lopen helemaal geen twee of drie mensen rond om een bootje uit het water te halen en op te bokken hoor. Dat doet gewoon een iemand, vaak de eigenaar, gewoon zelf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kosten werven Be vs Nl 22 juli 2013 16:35 #417876

Sorry roelb maar jouw reactie getuigt echt van weinig realiteitszin.
En je hebt zeker geen BMW ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kosten werven Be vs Nl 22 juli 2013 16:37 #417877

roelb schreef :
Nou, dan heb je een dure verhuurder, maar goed. In de bouw worden dagelijks kranen overal gebruikt, en de tarieven liggen echt een stuk lager hoor.
Als je dagelijks gebruikt krijg je een goede prijs van je verhuurder. Een kraanmachinist kost gewoon €60 per uur en een dagdeel van 4 uur kost dus alleen al €240 aan uurloon, daar komen kraankosten en brandstof kosten nog bij. Ik heb voor het hijzen van mijn eigen boot geluk gehad dat ik bij een aannemer op het pad stond die goede connecties had, daardoor kon het onder de hand voor ongeveer de helft. Maar als jij een adres weet waar mensen onder het normale uurloon willen werken, dan heb ik graag dat adres van je.
Je gaat niet dezelfde bedragen rekenen om een boot te hijzen!
Waarom niet? Er wordt toch dezelfde arbeid verricht? Je zou toch ook gek opkijken als je voor het wisselen van een band onder je BMW meer moet betalen dan onder een Fiat 500?
Dus als we gaan middelen wat de kosten zijn, dan ben jij opeens bereid om een bedrag aan kraankosten te gaan betalen die de waarde van je 5m ver te boven gaan? Het zijn de grote boten die de prijzen van de kleine boten laaghouden.

Het vervangen van de banden onder mijn Mercedes (die ik nu niet meer heb) kostte toch echt wel heel wat meer dan bij de VW golf die ik nu heb...
Enig idee wat het kost om een kraan gekeurd te krijgen en te houden?
Net zo veel als de keuring voor elk ander hef of hijswerktuig. Twee uurtjes werk? Plus voorrijkosten. Laat het 300 of 350 euro zijn?
Doe mij ook het adres van die mensen maar even, ik denk dat ik daar heel erg veel kraan eigenaren heel erg blij mee kan maken!
Maar gelukkig zijn er ook genoeg bedrijven waar je wel voor een paar tientjes terecht kunt. En daar lopen helemaal geen twee of drie mensen rond om een bootje uit het water te halen en op te bokken hoor. Dat doet gewoon een iemand, vaak de eigenaar, gewoon zelf.
Als ze dat soort werk voor een paar tientjes kunnen doen, dan betwijfel ik of ik mijn boot daar wel zou willen hebben staan. Dan zullen de bokken en andere stallingsmaterieel wel uit het jaar kruik zijn.

Goed, ieder zijn meug. Ik denk niet dat wij hier dezelfde opinie zullen krijgen, en dat is ook niet nodig. En daarbij zijn we redelijk off-topic met deze discussie.
Het is inderdaad best een hoop geld als je dat voor een klein klusje neer moet leggen, maar ik vind het zeer zeker geen onredelijke bedragen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 22 juli 2013 16:45 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kosten werven Be vs Nl 22 juli 2013 16:46 #417880

sorry roelb ik ben hijsmeester en jij weet duidelijk niet waar je overpraat
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kosten werven Be vs Nl 22 juli 2013 16:48 #417881

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6994
Als een werf 4 manuren rekent voor uit- en in het water terwijl de kraan hooguit 2 keer 15 minuten werkt, zijn ze in mijn ogen niet goed bezig. En als een machinist per dag van 8 uur € 480 moet opbrengen verdient hij wel erg veel geld.
Probeer het eens bij een watersportvereniging . Bij ons in Delft bestaat een tarief voor " knippen en scheren" en dat is inclusief hijsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kosten werven Be vs Nl 22 juli 2013 16:58 #417885

jerry schreef :
Als een werf 4 manuren rekent voor uit- en in het water terwijl de kraan hooguit 2 keer 15 minuten werkt, zijn ze in mijn ogen niet goed bezig.
roelb begon over het huren van een mobiele kraan omdat dit goedkoper zou zijn. Mijn berekening was voor het huren van een mobiele kraan. Die huur je per dagdeel, dus zelfs als het maar een uurtje kost om je boot te hijzen, dan betaal je evengoed voor 4 uur.

De kranen op een werf werken inderdaad maar kort, en die betaal je ook maar kort.

De topic starter kreeg €279 als offerte. €279 kraankosten voor erin en eruit is €140 per keer gebruik, en de kosten van een stallingsbok, personeel en overig materiaal zitten daar allemaal bij in.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 22 juli 2013 16:59 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kosten werven Be vs Nl 22 juli 2013 17:01 #417886

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Voor wie 60 euro per uur voor een machinist veel vindt, bedenk wel dat dit niet het uurloon is wat de beste man zelf in handen krijgt, hier gaan nog heel wat loonkosten van af. Ook de huur van een kraan is best een prijzige bezigheid. Jaarlijks als wij de boten eruit halen dan betalen inderdaad voor de eerste 3 uur een vast bedrag, met daarna kosten per uur. We slaan dat dan hoofdelijk om zodat het voor iedereen betaalbaar blijft. Een enkele keer kunnen we een bootje uit het water halen (of te water laten als het niet via de helling kan) voor een goedkoper tarief, dit is dan vaak aan het einde van de dag waar dan een gaatje over is. Bedenk wel dat je bij een beetje boot de kraan ook goed moet neerzetten om problemen te voorkomen. Onderstaande taferelen wil je gewoon niet hebben. Goed neerzetten van een kraan kost nu eenmaal ook tijd die je zult moeten betalen.



Laatst bewerkt: 22 juli 2013 17:03 door Wallaby.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kosten werven Be vs Nl 22 juli 2013 17:06 #417887

roelb schreef :
Ook dat bijvoorbeeld, zo'n tarief per meter.. Waarom? Of je nu 5 of 10 meter hijst, het is dezelfde kraan, kost net zo veel tijd, inspanning etc.

Maakt nog al een verschil aan slijtage of ik nu een heel jaar kolibrie staat te hijsen dan doe ik wel 10 jaar met een set hijsbanden of ik hijs een heel jaar type Bageere dan kan ik na 1 jaar al me hijsbanden vervangen.
En dat geldt ook voor me haken me stroppen en al me andere hijswerktuigen, hij groter hoe zwaarder de boot des te harder de slijtage aan materiaal.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kosten werven Be vs Nl 22 juli 2013 17:31 #417894

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3674
En voor boten type Bagheera heb je ook een stuk grotere kraan nodig dan voor een Kolibri, lijkt me ook niet onterecht dat de eigenaren van grotere boten iets meer betalen omdat er een 20 tons kraan staat i.p.v. een 2 tons kraan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kosten werven Be vs Nl 22 juli 2013 17:38 #417897

Xiphias schreef :
En voor boten type Bagheera heb je ook een stuk grotere kraan nodig dan voor een Kolibri, lijkt me ook niet onterecht dat de eigenaren van grotere boten iets meer betalen omdat er een 20 tons kraan staat i.p.v. een 2 tons kraan.

Wij hebben een vaste walkraan en onze masten kraan (ook vast) is 1 ton, de schepen kraan is getest op 25 ton en we hijsen max 18 ton
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kosten werven Be vs Nl 22 juli 2013 17:47 #417900

jerry schreef :
Als een werf 4 manuren rekent voor uit- en in het water terwijl de kraan hooguit 2 keer 15 minuten werkt, zijn ze in mijn ogen niet goed bezig. En als een machinist per dag van 8 uur € 480 moet opbrengen verdient hij wel erg veel geld.
Probeer het eens bij een watersportvereniging . Bij ons in Delft bestaat een tarief voor " knippen en scheren" en dat is inclusief hijsen.
60 per uur is nog te weinig om mijn salaris en dat van andere opvreters binnen een bedrijf te betalen :whistle:

Kortom, een koopje zoals Erik al voorrekende.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kosten werven Be vs Nl 22 juli 2013 19:26 #417931

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Ach, laten we de discussie maar sluiten.

60 euro per uur vind ik veel voor iemand die een kraan bedient. En dan nog, voor een bootje te hijsen en weer in het water te laten praat je over wellicht een half uur declareerbare uren. Dus blijft er van die EUR 279 nog EUR 249 over voor de afschrijving en het onderhoud van die kraan en toebehoren. Alles natuurlijk afhankelijk van hoe vaak die kraan draait, maar dat heb je dan ook zelf weer in de hand met de tarieven die je daar als ondernemer voor kiest. Goedkoper betekent meer omzet, en vaak ook meer marge.

Als mijn bootje uit het water moet heb ik inmiddels genoeg adresjes waar de tarieven een heel stuk realistischer zijn. Even hijsen voor een tientje of 5 a 6 en een week op de wal voor iets meer dan 100 euro, plus alle vrijheid om te klussen. En dat is volgens mij hartstikke realistisch.

Die mensen verdienen ook een prima boterham en doen hun werk met plezier. Bij dat soort bedrijfjes zie je ook elke dag wel activiteit met kranen en botenwagens, is men meestal erg flexibel en niet te beroerd om hier en daar wat extra service te verlenen en weet men ook waar men mee bezig is.

Ik heb ook ooit een keer de hoofdprijs betaald om mijn mast op een dag twee keer in de takel te hangen (eraf en erop). Dan denk je dat je boot in goede handen is, dat mag ook wel voor dat geld. Het resultaat was twee verbogen wantspanners door gekluns. Ik heb geen sorry gehoord en uiteindelijk met veel moeite, formeel aansprakelijk stellen en bemiddeling door HISWA heb ik twee gebruikte(!) spanners teruggekregen.
Laatst bewerkt: 22 juli 2013 19:31 door roelb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kosten werven Be vs Nl 22 juli 2013 20:05 #417944

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Helaas maak je een denkfout, het gaat niet alleen om de tijd dat de boot in de kraan hangt, maar ook alle werkzaamheden erom heen. En zoals al gezegd loonkosten in Nederland drijven urenlonen op. Grofweg het brutosalaris van een persoon keer anderhalf is wat de werkgever moet betalen in totaal aan belasting, premies, salaris en andere afdrachten.

Ook zal je ongetwijfeld goedkopere adressen kunnen vinden waar een vaste opstelling is, dan kan de prijs gedrukt worden. Maar zodra een kraan ingehuurd moet worden (zoals aangegeven door de TS), dan zullen de kosten voor de kraan fors toenemen helaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl