MrDJ schreef :
Beste Yellow Boat
ik loop hier nu al een jaar over te dubben en vind het leuk deze discussie te volgen.
ook ik heb een 1 lijns reef systeem maar heb het idee dat bij bv het zetten van het eerste reef het reef oog in het voorlijk bijna gelijk moet staan met de giek.( onderlijk grootzeil staat dan mooi )
dit heeft als gevolg dat er in dit geval 2 leuvers uit de rail moeten wat een beweging vanuit de kuip naar de mast betekend!
heeft iemand hier ook een idee cq oplossing voor?
vriendelijke groet
MrDJ
In jouw geval denk ik dat er een leuver te dicht onder of boven het reefoog zit.
Daardoor blijft of het reefoog boven de lever zitten i.p.v. er langs naar beneden te kunnen of hij kan niet verder omdat de leuver er boven het reefook tegenhoudt..
Oplossing ; leuver verplaatsen naar beneden c.q. naar boven.Zie plaatje .
Precies dit probleem had ik bij mijn vorige boot die oorspronkelijk zo'n ouderwetse rolgiek van Barton had maar die ik op een eenlijns reefsysteem heb omgebouwd.Daar heb ik zelfs een leuver laten vervallen.
Nog beter is het natuurlijk om een zeilmaker te vragen de leuvers opnieuw over het voorlijk te verdelen zodat ze bij het reven niet meer in de weg zitten.
Het kan ook nog zijn dat de mastrail gewoon niet ver genoeg doorloopt tot de giek.
Maar ook dan kan soms verplaatsen van de leuvers een oplossing bieden.
Wat het beste is is een beetje moeilijk te zeggen zonder meer details , bijv. foto's van gehesen en gereefd zeil waar je leuvers , mastrail en reefoog op kunt zien.
Ad