Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Gezocht : bescherminsbusjes doorvoer zeereling.

Gezocht : bescherminsbusjes doorvoer zeereling. 03 dec 2013 19:17 #463372

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7626
Ik heb een probleempje met mijn scepters.

Waar de zeereling door de scepter loopt zitter er beschermingsbusjes om de zeereling tegen schavielen te beschermen.

( helaas momenteel geen foto's )

Maar deze busjes zijn zelf dusdanig beschadigd dat ze een scherpe rand hebben gekregen, waardoor de platic bescherimg van de zeereling op verschillende plaatsen sterk beschadigd is.

Zijn dergelijke busjes los verkrijgbaar, en hoe zet je ze dan vast op de scepters?

De jachtwerf denkt dat deze busjes niet los verkrijgbaar zijn, en dat ik alleen de keuze heb, om de volledige scepters te vervangen, ofwel de bestaande beschermbusjes vast te lassen en daarna het overtollige materiaal weg te slijpen.

Dit lijkt me wel een mogelijkheid, maar indien mogelijk zou ik toch liever nieuwe beschermingsbusjes plaatsen.

Wie heeft een idee waar ik ze zou kunnen vinden?
En hoe deze dingen heten ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gezocht : bescherminsbusjes doorvoer zeereling. 03 dec 2013 19:34 #463381

Je kunt er ter plekke een stukje krimpkous plaatsen
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gezocht : bescherminsbusjes doorvoer zeereling. 03 dec 2013 19:42 #463384

  • OOOO
  • OOOO's Profielfoto
Je bedoeld de buisjes van de onderste draden?
Je zou kunnen kijken of je ergens kleine stukken koud getrokken buis kan vinden.

Ik heb dat bij www.paulmeijering.nl vandaan.
Ik ken de maten niet maar ik denk dat het zoiets van 13x1 of zo kan zijn?

Dunne wand in ieder geval. edit dunner dan 1 mm hebben ze niet.
Laatst bewerkt: 03 dec 2013 19:45 door OOOO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gezocht : bescherminsbusjes doorvoer zeereling. 03 dec 2013 19:46 #463385

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Tony2920,
De huidige busjes eruit tikken of boren. Stukje RVS pijp zoeken van een passende diameter (of met uitboren al rekening houden met de diameter van het pijpje) en iets uit de scepter laten uitsteken. Met een tapse doorn de stukjes pijp uitrollen zodat ze vast zitten. Bramen wegvijlen of vooraf op de draaibank de einden van de pijpjes glad bewerken. Et voilĂ !
Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gezocht : bescherminsbusjes doorvoer zeereling. 03 dec 2013 20:04 #463390

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7626
Das snel ! B)
Bedankt voor de reacties.
RVS buisjes dat ik daar zelf niet op gekomen was.
Maar is RVS dan zo gemakkelijk te bewerken ?
Dat had ik niet verwacht.

Ik ga erachter zoeken.

Weet iemand welke kwaliteit RVS ik hiervoor nodig heb ?
Ik ben in RVS niet al te goed bekend.
Ken alleen A2 als zijnde RVS voor keukens
En A4 als zijne RVS voor buiten.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gezocht : bescherminsbusjes doorvoer zeereling. 03 dec 2013 20:11 #463395

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Tony2920,
Je moet een stukje A4 RVS pijp zien te krijgen. Het enige wat je nodig hebt is een ijzerzaag en een tapse stalen pen (doorslag of iets dergelijks) waarmee je de pijpeinden uitrolt. Daarna vijlen, of vooraf op de draaibank de stukjes heel netjes afronden. En uiteraard een boor om de oude stukjes uit te boren.
Vr.groet, peter

Ja, A4 kwaliteit, of ook wel 316 (3 % chroom, 16 % nikkel) zoals Faran schreef. Mocht je er niet aan kunnen komen, dan wil ik wel even kijken. Geef dan wel de diameter van de (geplastificeerde) draad op.
Laatst bewerkt: 03 dec 2013 20:22 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gezocht : bescherminsbusjes doorvoer zeereling. 03 dec 2013 20:12 #463397

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Hier staat je antwoord beschreven:

www.ntometaal.nl/rvskennis/
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gezocht : bescherminsbusjes doorvoer zeereling. 03 dec 2013 20:18 #463399

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18117
Tony2920 schreef :
Weet iemand welke kwaliteit RVS ik hiervoor nodig heb ?
Ik ben in RVS niet al te goed bekend.
Ken alleen A2 als zijnde RVS voor keukens
En A4 als zijne RVS voor buiten.
RVS voor aan dek is het beste om A4 kwaliteit / ANSI316 te gebruiken. A2 zal niet wegroesten, maar kan wel lelijke bruine strepen gaan geven.

Edit Petervdw en Faran waren me al voor
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 03 dec 2013 20:19 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gezocht : bescherminsbusjes doorvoer zeereling. 03 dec 2013 20:24 #463402

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Om die pijpjes er weer in te zetten. Pijpjes iets langer nemen dan de diameter van de reling.
Je kunt twee stukjes massief materiaal nemen iets dunner dan de doorvoer. Zou kunnen met boutjes. Draai daar een moer en contramoer op en zet een boutje in de bankschroef. Daarna het pijpje in de staander er op, eventeel met hulp, en sla het andere boutje in de andere kant. even meppen en het zit wel weer
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 03 dec 2013 20:24 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gezocht : bescherminsbusjes doorvoer zeereling. 04 dec 2013 06:13 #463455

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8182
Petervdw schreef :
Ja, A4 kwaliteit, of ook wel 316 (3 % chroom, 16 % nikkel)

Correctie:

Die amerikaanse codering heeft niets met de samenstelling te maken.

316: de ISO codering is: X2CrNiMo17-12-2

X=hooggelegeerd,
2=0.02% koolstof,
Cr=er zit Chroom in,
Ni=er zit Nikkel in,
Mo=er zit Molybdeen in,
17=Er zit 17% van het eerste legeringselement in. In idt geval Chroom.
12=Er zit 12% van het tweede legeringselement in. IN dit geval Nikkel.
2= Er zit 2% van het derde legeringselement in. In dit geval Molybdeen.

En dan zijn er nog een aantal toevoegingen en verontreinigingen die minder belangrijk zijn, die op het normblad beschreven staan.
Laatst bewerkt: 04 dec 2013 06:14 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gezocht : bescherminsbusjes doorvoer zeereling. 04 dec 2013 07:58 #463477

  • Lasklus
  • Lasklus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 92
Mocht je geen 316 materiaal in de juiste maat kunnen krijgen kan ik eventueel bij dr groothandel bestellen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gezocht : bescherminsbusjes doorvoer zeereling. 04 dec 2013 08:08 #463481

Mooi dat het zo weer opgelost kan worden. Maarre...geplastificeerde relingdraad? Echt nooit doen hoor. Het is niet voor niets dat dit verboden is in een groot aantal wedstrijden. Corrosie onder die plastic mantel is nooit vast te stellen en zeker op contactpunten kan dit leiden tot ernstige verzwakking en zelfs breuk bij belasting.
Gewoon rvs draad is prachtig, glad en goed te inspecteren. Wordt ook niet zo snel goor of
plakkerig als die plastic coating.
Succes met je busjes maar plaats gewoon rvs draad...

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gezocht : bescherminsbusjes doorvoer zeereling. 04 dec 2013 08:22 #463489

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Joop66,
Oeps. Dat 316 is altijd zo in mijn herinnering blijven steken. Maar je hebt gelijk. Heb ik het altijd met de verkeerde samenstelling in mijn hoofd staan te lassen. Als het nu maar niet gaat roesten. :blush:
Nagekeken: ben in de war met 18/8 staal. Je wordt ouder, papa.


Tony2920,
Als je het kunt opbrengen om met die scepters even naar Dordrecht te rijden, dan wil ik ze met alle plezier voor je repareren. Maar ik denk dat je zelf ook wel wat mogelijkheden in die richting hebt.

Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 04 dec 2013 10:25 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.143 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl