Erikdejong schreef :
@Reuv, water in de tank is het probleem ook niet, als je maar goed schoonmaakt. Het probleem is dat onderwaterlassen heel wat complicaties met zich mee brengt en dat het niet nodig is, dus waarom zou je het doen?
"We drained the tank completely and left it open to ventilate. This was good for the welding on the transom and on the bow, but now the welder wants to fill the tank with water prior to welding on the places that showed leaks. This is to prevent explosion."
Voor een explosie heb je 3 zaken nodig:
- brandbaar materiaal
- een ontsteking
- een voldoende hoge temperatuur om na ontsteking ook verdere ontbranding te krijgen
RVS IBC met diesel
Als je tank vol is met diesel moet deze eerst opwarmen tot boven de 50 graden voordat het branden blijft.
Dus alleen het vullen van de tank met diesel reduceert al het risico op explosie.
Als je een brand hebt bij een dieselopslag moet je niet gek opkijken dat een volle dieseltank min of meer intact uit de brand komt. Als de tank al bezwijkt is het meestal de afsluiter onder het vloeistofoppervlak die gaat lekken.
NB brand of open vuur, ik heb het hier nog niet over lassen!!
Als de tank leeg is echter is het risico op explosie bij brand zeer groot. Zelfontbrandingstemperatuur van diesel ligt ergens bij 200 graden en een beetje damp opwarmen kost bijna geen energie. Een klein beetje diesel in een tank is daardoor vaak een groter risico dan een volle tank.
Het vullen van de tank met water voegt daarbij nog het koelende effect van het water. Het is niet waarschijnlijk dat de container warmer wordt dan kokend water bij 1 bar (dus ca. 100 graden). Daarmee is het effect waarschijnlijk genoeg om een explosie tijdens lassen te voorkomen. Maar een lasser met ervaring met dieseltanks zal e.e.a. kunnen bevestigen.
Waar je "onderwaterlassen" leest is mij een raadsel. Maar het is goed mogelijk dat ik daaroverheen heb gelezen.
PS ik heb zelf een video gezien van een volle IBC van kunststof (daar zie je het opwarmeffect al duidelijk), de bijgevoegde video gaat over RVS. RVS is in de regel iets beter bestand tegen hoge temperaturen als "normaal staal" (bij omgevingstemperatuur is RVS meestal minder sterk als normaal staal).