Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Richtlijnen wanddikte stalen romp

Richtlijnen wanddikte stalen romp 05 okt 2017 09:44 #879466

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Deze winterperiode ga ik samen met Elixer de wanddikte meten.
Maar wat betekenen de resultaten?

Zijn er richtlijnen voor wanddikte van een stalen boot?

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Richtlijnen wanddikte stalen romp 05 okt 2017 10:45 #879493

Er zijn voor de watersport weinig richtlijnen.

Maar ik neem aan dat je de plaatdikte.........................vanuit de bouw???
En dat overal controleren/meten en aantekenen/markeren op de romp/vlak.
Dat zal dan overal het zelfde moeten worden en dan evt. stukken eruit slijpen en nieuwe platen erin lassen.

Suc6.
Gert
Laatst bewerkt: 05 okt 2017 10:48 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Richtlijnen wanddikte stalen romp 05 okt 2017 11:13 #879503

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
De boot is uit 1974. Ik ben de derde of vierde eigenaar.
Geen idee wat de oorspronkelijke huiddikte was.

Het gaat nu vooralsnog om de dikte,
Nieuwe platen inlassen of dubbelen bekijken we later wel.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Richtlijnen wanddikte stalen romp 05 okt 2017 11:18 #879504

Min 3/4 mm? Geen idee maar 4mm wordt volgens mij veel toegepast voor onderwaterschip... ik zou vooral goed controleren op plaatsen waar aan de binnenzijde water kan blijven staan (boven op de vulling van de kiel, evt bij stringers, en andere plaatsen waar (condens) water kan blijven staan)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Richtlijnen wanddikte stalen romp 05 okt 2017 11:19 #879506

Als je de plaatdikte op verschillende plekken meet kom je er al gauw achter wat de originele dikte is en zie je de verschillen, al of niet acceptabel.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Richtlijnen wanddikte stalen romp 05 okt 2017 11:36 #879510

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13612
@vinni
let wel op, oorspronkelijke dikte romp , opbouw, dek kunnen onderling verschillen.
bijv romp 4 en de rest 3
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Richtlijnen wanddikte stalen romp 05 okt 2017 11:42 #879513

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Ik heb alleen een stalen romp. Opbouw/dek is van hout.

Maar ik weet dat jij wel hier en daar de romp hebt gedubbeld.
Hoe wist jij dat het te dun werd? Neem toch niet aan dat er gaten in vielen.
Dan is het natuurlijk wel duidelijk. ;)

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 05 okt 2017 11:42 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Richtlijnen wanddikte stalen romp 05 okt 2017 12:53 #879535

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13612
gaten, na bewerken met Perago schijf...
en een roestplek op de romp aan de buitenzijde door de verf heen is ook een vaak teken
:sick: :sick:

iets van 6 jaar geleden wel een vlakdiktemeting gedaan
gericht op verdachte plekken (lees waar water kan blijven staan)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Richtlijnen wanddikte stalen romp 05 okt 2017 14:24 #879575

Vraag je casco verzekeraar eens om haar eissen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Richtlijnen wanddikte stalen romp 05 okt 2017 14:28 #879576

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6746
De enige richtlijn is dat je romp voldoende sterk moet zijn. En dat kan je bereiken met een dunne huid en veel spanten, of een dikkere huid met minder spanten. Met veel meetpunten weet je al snel wat de dikte ooit was.
En zoals Helios zegt vooral de plekken waar aan de binnenkant water kan blijven staan, dat zijn de zwakke punten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Richtlijnen wanddikte stalen romp 05 okt 2017 16:03 #879618

Enne heel veel kloppen.................mee een klein hamertje.
Je kan het verschil in dikte of rotte plekken ook horen en voelen.
Gert
Laatst bewerkt: 05 okt 2017 16:04 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Richtlijnen wanddikte stalen romp 05 okt 2017 16:43 #879646

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Ja....en dan?

Ik bedoel....
Kloppen....huiddiktemeting....
Je moet het wel allemaal kunnen interpreteren.
Daar gaat het mij om.

Trouwens, dat kloppen, dat doen ze met polyester boten.
Maar dus ook met staal?

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 05 okt 2017 16:43 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Richtlijnen wanddikte stalen romp 05 okt 2017 17:01 #879663

Meet ook in eventueel aanwezige putten. Omdat dáár de corrosiewerende coating het eerste weg is, corrodeert het in die putten sneller weg dan daar omheen en kun je op kritische diktes komen. Heeft jouw boot daar last van (duidt op galvanische corrosie); een klein aantal kun je nog dicht laten lassen.

De expert die mijn woonschip heeft gekeurd heeft eerste verdachte plekken met een krijtje genoteerd; daarna de AF tot op het kale staal weggekrabt en met een soort gel gemeten.

Dit is voor het laatst 4 jaar terug gebeurd: letterlijk ALLE huiddiktes die toen gemeten zijn, waren minimaal 0.5 mm méér dan in het vlakrapport van 6 jaar daarvoor. Dus ondanks het zorgvuldig werken (deze mensen doen dit dagelijks, gebruiken professionele apparatuur en kennen kun methoden...) zou mijn vlak dikker zijn geworden.

Mijn punt is dat dit geen eenvoudige metingen zijn. Ik weet niet of er iets geijkt moet worden aan zo'n apparaat, maar ik zou het niet zelf doen om deze reden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Richtlijnen wanddikte stalen romp 05 okt 2017 17:05 #879668

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Heb al even mogen werken met de meter van Elixer.
Die werkt inderdaad met een gel en moest eerst gekalibreerd worden.
Waarom kan je die wanddikte eigenlijk niet vanaf de binnenkant meten?

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Richtlijnen wanddikte stalen romp 05 okt 2017 18:15 #879699

Kan dat niet, als je boot droog staat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Richtlijnen wanddikte stalen romp 05 okt 2017 18:22 #879702

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Jawel....
Wordt ook een winterdingetje.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Richtlijnen wanddikte stalen romp 05 okt 2017 19:53 #879756

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7512
Systematisch kloppen en ultra sonoor meten. Die gel is alleen maar om een goed contact te krijgen met het materiaal. Doen ze in het ziekenhuis ook !

Je kunt van binnenuit niet overal bij. Wel binnen inspecteren op de kritisch plekken waar water kan blijven staan en onder het toilet. De waterlijn is ook altijd een kritisch punt. Let ook op bij het schroefraam als een schroef te dicht bij het vlak staat, kan daar cavitatie aantasting plaats vinden.

Wat bij een stalen schip moeilijk is te meten, zijn de standpijpen. Advies bij een hellingbeurt en groot onderhoud de standpijpen vernieuwen. Is een eenvoudige ingreep.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Richtlijnen wanddikte stalen romp 05 okt 2017 19:56 #879757

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Ok...dank je wel.

Standpijpen gaan er trouwens uit.
Komen Trudesign afsluiters in met slang.

Dank aan iedereen.
Geen richtlijnen dus,,,.
Met deze informatie kom ik een heel eind.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Richtlijnen wanddikte stalen romp 05 okt 2017 20:02 #879760

Belangrijkste uitgangspunt is dat het schip daarna nog x jaar blijft drijven. Als dat dus niet het geval is bewijs je zelf dat het niet goed was. Kan bij inschakeling onafhankelijk of verzekeringsexpert ook gebeuren, maar je hebt dan wel dekking.

Het is toch echt wel iets meer dan een meter vasthouden en een cijfertje aflezen. Zo is signaalsnelheid bepalend, te hoog is dunner, te laag is dikker. Verflagen geven vaak een fout, van soms 250 procent, niet iedere meter kan daarmee omgaan. Etc etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Richtlijnen wanddikte stalen romp 05 okt 2017 20:19 #879769

hoe dunner, des te sneller.
geen sponsor alhier
Laatst bewerkt: 05 okt 2017 20:19 door helmsman 38.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Richtlijnen wanddikte stalen romp 05 okt 2017 21:21 #879794

Die halve mm verschil in meting verbaasd me helemaal niets. Voor een goede dikte meting moet je plaatselijk de verf verwijderen en dat word maar zelden gedaan in de pleziervaart.

Wat betreft de dikte als referentie is 4mm genoeg voor de romp van jouw boot. Maar tijdens het meten zul je snel genoeg uitvinden wat de oorspronkelijke huiddikte was. Cklassebureaus houden als vuistregel aan dat je niet meer dan 30% huiddikte vermindering mag hebben over een stukje van 3cm in het vierkant. Globale huiddikte vermindering is minder dan 10%.

Als je precies wilt uitrekenen wat de huiddikte voor jouw boot zou moeten zijn, dan zou je even de regels van ABS kunnen downloaden. Die zijn gratis beschikbaar op www.eagle.org. In de rules and regulations is een download sectie. Uit mijn hoofd moet je dan de regels voor metalen schepen tot 60m hebben. Ze hebben een speciaal boekje voor zeiljachten, maar ik weet niet of die ook metalen scantlings behandeld.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Richtlijnen wanddikte stalen romp 06 okt 2017 05:10 #879821

Die halve mm verschil in meting verbaasd me helemaal niets. Voor een goede dikte meting moet je plaatselijk de verf verwijderen en dat word maar zelden gedaan in de pleziervaart.

Cascokeuring betrof een woonschip, uitgevoerd door een expert gestuurd door EFM. Geen willekeurig ANWB mannetje dus. Gemeten na het kaalspuiten van het vlak en wegkrabben restjes, ook IN wat aanwezige putjes. Op basis van het eerdere rapport is (voordat ik deze boot kocht), het vlak over een groot deel gedubbeld: dat kostte zo'n 30k destijds voor de verkoper. Noodzakelijk om te kunnen verzekeren en hypotheek te af te sluiten.

Als het zo kritisch blijkt te zijn, zou ik niet zelf gaan hobbyen in ieder geval.
Laatst bewerkt: 06 okt 2017 05:15 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Richtlijnen wanddikte stalen romp 06 okt 2017 06:27 #879831

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2171
Heel lang geleden, schat in de 80er jaren werd een grote bulk carrier omgebouwd tot chemische fabriek. Bedoeling was dat het schip ergens boven een olie of gasbel ging liggen en uit dat spul dan kunstmest maakte.
Schip was bedoeld voor Indonesië.
Het was de grootste bulkcarrier die ooit in de haven van Gent kwam.
Een heel consortium van firma´s werkte aan het oude schip, de firma waar ik voor werkte moest onder meer de “Prilling tower” bouwen. Een stalen toren van dertig meter diameter en zestig meter hoog. Dertig meter in het ruim, dertig er boven.
Mijn job als industrieel landmeter was ervoor te zorgen dat die toren recht en op de juiste plaats kwam te staan.
Ik had enkel de beschikking over een oud theodoliet van het leger, ( met 400 ° verdeling )en normaal controlemateriaal. Geen makkelijke job, zo´n schip beweegt constant, als er een kraan of bulldozer in een der ruimen rondreed kon ik dat aan mijn metingen zien.

Ik tekende ook af en terwijl de groepen mannen dan met snijbranders en zo aan de slag gingen had ik weinig te doen, kreeg ik als bijjob om overal de wanddikte te meten. Een ploeg mannen ging vóór, laste overal stutten aan de ruimwanden zodat we overal bij konden, sleep een stukje huid glad en vrij van roest waarna ik dan van tijd tot tijd nakwam en de ultrasoon meting deed.

Ik schat dat er ruim duizend man op dat schip / chemische fabriek werkte, om al die troep in het schip te monteren. Er waren ruimen bij waar je een half uur nodig had om doorheen te komen door al die pijpen en weetikveel. Ik werd een beetje zenuwachtig toen ik op een bepaalde hoogte wel erg kleine metingen kreeg. Ik wilde zeker gaan, liet een gaatje dwars door de huid boren. Jawel, op plaatsen drie tot vier mm.

Ikke met mijn bevindingen naar de projectleider. Die werd wit, ging aan de telefoon en een half uur later klom de oude directeur van onze firma ook naar boven om dat gaatje te zien.

Ik mocht mijn mond niet roeren, kreeg opdracht gewoon verder te werken.
Een maand later barstte de bom. Het schip werd afgekeurd, gesloopt. Onzefirma zat safe. Ik meen gehoord te hebben dat de Indonesische regering gevallen is over dit project.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Richtlijnen wanddikte stalen romp 06 okt 2017 08:27 #879896

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7512
re: NV

Oei, groot gedeelte gedubbeld. Zijn het grote stukken of allemaal kleinere stukken ? Een zogenaamde lappendeken ?

Je meet dan alleen de dubbelplaat en niet wat er mogelijk aan "ellende" achter zit. Anders was het niet gedubbeld.

Bovendien komt het schip dieper te liggen. Is de uitwatering van de doorvoeren nog voldoende.

Is het een geklonken casco ? Wat is dan de staat van de klinknagels ?

En let bij de woonschip verzekering op of de gevolgen van een "eigen gebrek" zijn meeverzekerd.

Het laatste moet echt ingesloten zijn. Niet apart vermelden geeft aan dat het wettelijk uitgesloten is.

Verder dacht ik dat Amsterdam zelf ook verplichte keuringen laat uitvoeren van woonschepen.

Bram
Laatst bewerkt: 06 okt 2017 08:27 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Richtlijnen wanddikte stalen romp 06 okt 2017 12:06 #880004

Bram, maak je geen zorgen. Ik heb van aanvaringsschot tot machinekamerschot een nieuw vlak, tot over de kimmen. De diktes waar ik het over heb zijn de stukken uit 1917, met hier en daar wat patches idd ;) Vlak was destijds afgekeurd vanwege putcorrosie: daar viel niet meer tegenop te lassen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl