TheoBakker schreef :
De uitspraak is voor de ondernemer in kwestie bindend. De hiswa heeft overigens ook bepaalde verantwoordelijkheden dat het hiswa lid de uitspraak nakomt.
Tis voor beiden bindend. Je zegt het later zelf, enige dat je in twijfel kunt trekken en laten toetsen is de deskundigheid/onafhankelijkheid van commissies of de procedure. Ik ken maar weinig (geen..) gevallen waarbij een oordeel van een commissie is herroepen door een rechter om andere redenen. Zal vast wel eens zijn voorgekomen hoor.
TheoBakker schreef :
Kosten vallen altijd tegen:
- 1 à 2 honderd klachtengeld ?
- technische deskundige inschakelen (va 500 ex btw ?)
- middagje vrij nemen voor zitting
- evt nog 2 uurtjes advocaten advies (va 500 ex btw ?)
Lijkt me dat je zo op € 1500 kosten zit.
Nou, ik heb heel wat mensen bijgestaan in mijn leven.. ook meegewerkt aan wetgeving.. maar deze kosten zelf nog nooit gemaakt. Je kunt gewoon jezelf verdedigen, de feiten moeten voor zich spreken. Als je al twijfelt aan de haalbaarheid - en om die reden een advocaat wil inhuren - zou ik nog twee keer nadenken.. Het moet ook geen 'op goed geluk show' worden. De geschillencommissie weet heel goed dat ze te maken hebben met een 'ondeskundige'. Een rechter houdt daar overigens ook rekening mee. Die kijkt, net als een geschillencommissie, eerst naar de samenloop van omstandigheden.. en dan eventueel naar de letter van de wet. Zoals je weet is het in NL zelfs toegestaan om iemand te doden zonder strafoplegging (omstandigheden zijn bepalend, denk aan noodweer..).
TheoBakker schreef :
Als ik zelf topicstarter was zou ik zelf zou ik gewoon mastreparatie laten uitvoeren (met mof), en de factuur indienen bij de ondernemer.
TS heeft nu al zoveel adviezen ontvangen, die gaat er wel uitkomen. Wat TS heeft meegemaakt is ook geen unicum te noemen. Het gebeurt helaas veel vaker, bij boten, auto's, motoren etc. dat er achteraf een reeds bestaand gebrek is. Laten we nu eens de lessen optekenen die we kunnen trekken uit dit voorval, van een boot kopen bij een 'bedrijf':
- contract maken en afspraken die mondeling zijn gedaan schriftelijk bevestigen (of via whatsapp, email etc.. tegenwoordig gaat dit allemaal zoveel eenvoudiger.. gebruik het zakelijk zelf ook om die reden..)
- jij bent consument, geen deskundige op het gebied van boten. Je dient dit te beseffen (roze bril af..) Laat een boot keuren door een onafhankelijke deskundige indien de waarde van de boot dit toestaat.
- koop je een boot van 30-35+ jaar oud zonder garantie (as is, where is), kan deze nog prima zijn. Echter, zelfs bij een bedrijf gekocht, geldt dan: is de prijs dusdanig laag, dan kan je zelf bedenken dat er na aankoop een grote waarschijnlijkheid is dat er geklust moet worden en er zaken vervangen dienen te worden (nog steeds dient het bedrijf te melden of men weet heeft van gebreken, of dat men dit zou kunnen weten gezien de expertise van het bedrijf. Grijs gebied blijft er altijd, wat is een gebrek..).
- als er discussie ontstaat over een gebrek: ga eerst in overleg met het bedrijf, bevestig overleg schriftelijk, en niet met een forum.. Kom je er niet uit en denk je dat er een bewijs is (veelal voortkomend uit de afspraken in je contract) meld je dan bij een geschillencommissie of een rechter. De kosten kunnen nihil zijn, zeker als je in het gelijk gesteld wordt. Uit ervaring: deze weg bewandelen doe je het liefst niet. Het is voor mensen die het niet gewend zijn, of voor wie er veel afhangt van de uitspraak (financieel risico bijvoorbeeld), geen prettige tijd. Het kost wellicht niet direct geld, wel energie. De 1 kan daar beter tegen dan de ander..
Zo iets? En ja, ik weet dat er zelfs boeken zijn geschreven over dit onderwerp.. maar in het kort lijkt dit me wel prima.