Sonador schreef :
Hallo Lodewijk, bedankt voor je reactie.
De lasnaad is gladgeslepen, en er was overheen geplamuurd.
Aan de binnenkant kan je niet zien dat het gelast is zelfs geen hitteplekken.
Je ziet de breuk gewoon nog lopen.
De Zalinghouder zit daar ook, en de popnagels zijn eruit geboord, wij kunnen geen enkele vorm van dubbeling zien zitten door deze gaten.
De 1 zegt het is uiterst beroerd gelast, jij vind het er OK uit zien (zo afgaande de foto?)
Tja.. ik denk een lasnaad te zien op die foto van het interieur van de mast, maar als jij zegt dat het gewoon de bramen van de breuk zijn, dan zal het wel. Ik kijk alleen maar naar een foto; jij naar de realiteit.
Die breuk is dan wel akelig recht en regelmatig verlopen. Het kan niet waar zijn dat je de lijn van de breuk ziet. Een mast die breekt, frommelt zichzelf rond de breuk altijd geheel of gedeeltelijk op. Er is waarschijnlijk na de breuk een stuk tussenuit gezaagd om weer rechte kanten te krijgen. Zijn het dan de gezaagde randen die we zien? Ik hield de getoonde naad voor een las..
Wel vreemd allemaal.
Als wat we zien in het interieur inderdaad een zaagnaad is, dan is er misschien toch gedubbeld. Gezien de materiaaldikte van zo'n mast is het volgens mij vrijwel onmogelijk om zo'n naad van buiten af te stuiklassen (gewoon de mastdelen tegen elkaar houden en rondom aflassen) zonder dat je aan de binnenkant daar iets van ziet.
Het wordt een nadere zaak als je eerst een manchet of mof (die veel dikker kan zijn qua wanddikte) in het ene deel schuift, dan het andere masteind over het uitstekende deel van de mof schuift en vervolgens de boel op de mastnaad aflast.
Aan de andere kant zou je dan die zaagnaad niet moeten kunnen zien, of mogelijk wel één van de uiteinden van de mof..
Ik zou vooral die boor/dikte test even doen.
Bel anders het bedrijf waar de reparatie heeft plaatsgevonden en vraag of zijn nog weten hoe het gedaan is.