Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Mast "reparatie"

Mast "reparatie" 01 nov 2017 12:33 #887258

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7022
Mijn oplossing is simpel: beproeven. Leg de mast op een paar bokken en belast hem op buiging. Is een beetje destructief onderzoek, maar hij kan beter op de wal bezwijken dan op het water bij Bf7.
Als je dat niet wilt informeer dan eens naar de kosten van doorzagen, een inwendige mof aanbrengen en deskundig aflssen.
Discussie gesloten.

Mast "reparatie" 01 nov 2017 12:35 #887259

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Sonador schreef :
...De lasnaad is gladgeslepen, en er was overheen geplamuurd...

Dat zegt in ieder geval al dat er geprobeerd is om deze las te verstoppen. En als er dan bij de verkoop niets over gezegd is dan wordt het wel heel twijfelachtig. Gaat het lijken op bewuste oplichting...
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Discussie gesloten.

Mast "reparatie" 01 nov 2017 12:54 #887260

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
lodewijk stegman schreef :

Wel vreemd allemaal.
Als wat we zien in het interieur inderdaad een zaagnaad is, dan is er misschien toch gedubbeld. Gezien de materiaaldikte van zo'n mast is het volgens mij vrijwel onmogelijk om zo'n naad van buiten af te stuiklassen (gewoon de mastdelen tegen elkaar houden en rondom aflassen) zonder dat je aan de binnenkant daar iets van ziet.
Het wordt een nadere zaak als je eerst een manchet of mof (die veel dikker kan zijn qua wanddikte) in het ene deel schuift, dan het andere masteind over het uitstekende deel van de mof schuift en vervolgens de boel op de mastnaad aflast.
Aan de andere kant zou je dan die zaagnaad niet moeten kunnen zien, of mogelijk wel één van de uiteinden van de mof..

Ik zou vooral die boor/dikte test even doen.

Bel anders het bedrijf waar de reparatie heeft plaatsgevonden en vraag of zijn nog weten hoe het gedaan is.

Ik heb het bedrijf inmiddels gebeld, zij geven specifiek aan geen ervaring te hebben met lassen van masten. Verder in het gesprek, was zijn argument dat je nooit een mast met popnagels moet repareren.

De breuk, loopt niet haaks op de mast.
Je kan zien dat het opgekruld is op plekken, het ziet er echt als een breuk uit.
En niet als een zaagsnede. Maar ik ben natuurlijk geen expert, daarover gesproken ik haal er nu een expert bij, 1 die hier ervaring mee heeft, en laat de mast nogmaals keuren.

Er zijn nog meer plekken van aandacht.
Nogmaals bedankt voor je reactie!
Discussie gesloten.

Mast "reparatie" 01 nov 2017 12:54 #887262

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
jerry schreef :
Mijn oplossing is simpel: beproeven. Leg de mast op een paar bokken en belast hem op buiging. Is een beetje destructief onderzoek, maar hij kan beter op de wal bezwijken dan op het water bij Bf7.

Ja klopt zo werken ze bij Boeing ook, personeel moet op het uiteinde van de vleugel gaan zitten.
breekt ie niet dan is het goedgekeurd :laugh:

Zonder dollen zou geen energie in deze mast meer steken, neem eens contact op met de Mariholm club
kan trouwens op een IF gewoon een standaard profiel, verjongde masten kosten een vermogen en de toegevoegde waarde
is nihil
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 01 nov 2017 12:56 door Jaap-Kaag.
Discussie gesloten.

Mast "reparatie" 01 nov 2017 12:55 #887263

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
plusfast schreef :
Sonador schreef :
...De lasnaad is gladgeslepen, en er was overheen geplamuurd...

Dat zegt in ieder geval al dat er geprobeerd is om deze las te verstoppen. En als er dan bij de verkoop niets over gezegd is dan wordt het wel heel twijfelachtig. Gaat het lijken op bewuste oplichting...

Hij geeft nu als argument dat het geen gebrek is, en het dus niet had hoeven melden.

Laat ik voorop stellen dat ik nooit deze boot had aangeschaft als ik zoiets had geweten.
Want dan was het gewoon teveel geld.
Discussie gesloten.

Mast "reparatie" 01 nov 2017 13:03 #887264

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
jerry schreef :
Mijn oplossing is simpel: beproeven. Leg de mast op een paar bokken en belast hem op buiging. Is een beetje destructief onderzoek, maar hij kan beter op de wal bezwijken dan op het water bij Bf7.
Als je dat niet wilt informeer dan eens naar de kosten van doorzagen, een inwendige mof aanbrengen en deskundig aflssen.

Hallo Jerry, we gaan een echte expert er naar laten kijken.
Even zoeken naar de juiste, even bellen vanmiddag!

Hou jullie op de hoogte :)
Laatst bewerkt: 01 nov 2017 13:06 door Sonador.
Discussie gesloten.

Mast "reparatie" 01 nov 2017 13:07 #887265

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7549
Het meest kritisch punt van een mast is rond de zalingen. Een mastbreuk vindt daar meestal plaats.

Aluminium mastprofielen zijn extrusies. Ze worden door een matrijs geperst en getrokken en hebben hierdoor een bepaalde structuur.

Bij een hoge mast waar geen langer profiel voor beschikbaar is, wordt er een manchet ingezet en vastgezet met popnagels en daarmee worden twee stukken aan elkaar gekoppeld. Een lasverbinding tussen mastprofielen ben ik nooit tegengekomen.

Er wordt wel een aluminium maast gelast, maar dat vrijwel altijd aan de top, bijvoorbeeld om de mast te verjongen of voor het topbeslag.

De beste oplossing is om een vergelijkbaar kaal profiel te nemen en alle beslag identiek over te zetten, zodat alles blijft passen.

Neem eens contact met Selden te Brouwershaven of de mastprofielen industrie rond Utrecht. De naam mij even niet te binnen. Met de vraag of je een mastprofiel ook aan elkaar kunt lassen.
Discussie gesloten.

Mast "reparatie" 01 nov 2017 13:10 #887267

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Is die boot niet door de KNRM geholpen en niet beschikbaar in het archief? Een opgekrulde breuk loop je op op het water of bij het plaatsen ervan. Gezien de plek lijkt mij op het water meer voor de hand te liggen. Wellicht kan je zo meer info ophalen.
Discussie gesloten.

Mast "reparatie" 01 nov 2017 13:12 #887268

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Kapiteinmomo schreef :
jerry schreef :
Mijn oplossing is simpel: beproeven. Leg de mast op een paar bokken en belast hem op buiging. Is een beetje destructief onderzoek, maar hij kan beter op de wal bezwijken dan op het water bij Bf7.

Ja klopt zo werken ze bij Boeing ook, personeel moet op het uiteinde van de vleugel gaan zitten.
breekt ie niet dan is het goedgekeurd :laugh:

Zonder dollen zou geen energie in deze mast meer steken, neem eens contact op met de Mariholm club
kan trouwens op een IF gewoon een standaard profiel, verjongde masten kosten een vermogen en de toegevoegde waarde
is nihil

Ik heb met de vereniging contact opgenomen via mail, en zij hebben ervoor gezorgd dat hij nu heeft toegegeven dat er gelast is aan de mast, en van toon is veranderd.
Hij heet excuses aangeboden voor het verzwijgen.

Hij had mij ook een aantal dingen beloofd, maar nu 1.5 week later is er weer een gedragsverandering, en noemt mijn tuiger en de bevindingen van derden, kwakzalverij en nog wat dingen. Het gedrag is wel stabiel, doen alsof je behulpvaardig bent en beloftes maken, maar ondertussen alles van tafel vegen. Erg geraffineerd, en alsof hij er ervaring mee heeft.

Ik voel mij dus echt belazerd, er waren geen tekenen dat hij niet te vertrouwen is.
Het gaat hier om een bedrijf wat zich Marieholm expert noemt, kwam over als liefhebber.
Laatst bewerkt: 01 nov 2017 13:14 door Sonador.
Discussie gesloten.

Mast "reparatie" 01 nov 2017 13:15 #887269

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Beauty schreef :
Is die boot niet door de KNRM geholpen en niet beschikbaar in het archief? Een opgekrulde breuk loop je op op het water of bij het plaatsen ervan. Gezien de plek lijkt mij op het water meer voor de hand te liggen. Wellicht kan je zo meer info ophalen.

Hoe zou ik dat kunnen achterhalen?

Dit is trouwens de topwantputting die verbogen is:

Dit kon je niet zien, want er zat tape omheen.
Pas toen de tap eraf was zag je dat het verbogen was.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 01 nov 2017 13:21 door Sonador.
Discussie gesloten.

Mast "reparatie" 01 nov 2017 13:20 #887270

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
brambo schreef :
Het meest kritisch punt van een mast is rond de zalingen. Een mastbreuk vindt daar meestal plaats.

Aluminium mastprofielen zijn extrusies. Ze worden door een matrijs geperst en getrokken en hebben hierdoor een bepaalde structuur.

Bij een hoge mast waar geen langer profiel voor beschikbaar is, wordt er een manchet ingezet en vastgezet met popnagels en daarmee worden twee stukken aan elkaar gekoppeld. Een lasverbinding tussen mastprofielen ben ik nooit tegengekomen.

Er wordt wel een aluminium maast gelast, maar dat vrijwel altijd aan de top, bijvoorbeeld om de mast te verjongen of voor het topbeslag.

De beste oplossing is om een vergelijkbaar kaal profiel te nemen en alle beslag identiek over te zetten, zodat alles blijft passen.

Neem eens contact met Selden te Brouwershaven of de mastprofielen industrie rond Utrecht. De naam mij even niet te binnen. Met de vraag of je een mastprofiel ook aan elkaar kunt lassen.

Erg bedankt voor je reactie, geeft meer inzicht in dingen en bevestigt ook dat dit een nogal ongebruikelijke reparatie is. Het bevestigt ook het verhaal wat ik van de mastenbouwer gehoord heb.

Het argument van het bedrijf waar ik de boot van heb gekocht, is dat popnagels scheuren en absoluut niet gebruikt mogen worden om een mast te repareren.

Ook het bedrijf wat de mast gelast heeft zegt dit, dus ze hebben onderling al contact gehad vermoed ik.

Het allerergste vind ik dat deze reparatie verzwegen is, en dat reparatie ook geprobeerd is te verhullen.
Discussie gesloten.

Mast "reparatie" 01 nov 2017 13:20 #887271

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
@Sonador Wordt je ook niet vrolijk van foto wantputting, maar als koper heb je ook een onderzoeksplicht.
Even teruggelezen: koper particulier/ verkoper bedrijf
Vraagje:
bouwjaar?
aanschafprijs?
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 01 nov 2017 13:36 door Jaap-Kaag.
Discussie gesloten.

Mast "reparatie" 01 nov 2017 13:49 #887275

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Ik was ervan bewust dat ik onderzoek plicht heb, heb de boot goed beoordeeld voor mijn gevoel.
Goede botten, cosmetisch wat minder (maar niets wat verf en poets kan oplossen), vrij net interieur, uitgezeilde zeilen.

Ik had gedacht om langzaam beetje bij beetje dingen aan te pakken.
Zij was niet de goedkoopste in haar klasse, maar ook niet duur, precies goed (zo leek het)

Ik kreeg de garantie (niet op papier gezet achteraf, erg dom) over het OW schip, want takelen was erg duur (€250)
Er was geen reden om degene te wantrouwen, dat leg ik later nog wat uitgebreider uit.

Wat betreft prijs:
Laat ik het zo stellen, met dit gebeuren erbij, had ik een nette kunnen kopen met goede zeilen.
Waarom ik dat niet gedaan heb: betekende 2,5 jaar sparen.

Je kunt mij wel betichten van een roze bril, absoluut.
Want de IF is mijn droomboot.

Dit was ook niet de eerste die ik bezichtigt heb, dit was de 8ste boot.
Laatst bewerkt: 01 nov 2017 14:07 door Sonador.
Discussie gesloten.

Mast "reparatie" 01 nov 2017 14:09 #887279

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
@ Sonador

Ik kreeg de garantie over het OW schip, want takelen was erg duur (€250)
Er was geen reden om degene te wantrouwen, dat leg ik later nog wat uitgebreider uit.

Garantie? dat is een vage term aangaande de kwaliteit van het onderwaterschip, dus geen garantie

Je kunt mij wel betichten van een roze bril, absoluut.
Want de IF is mijn droomboot.

Dat komt vaak voor die roze bril, je zal een andere bril moeten opzetten en de verkoper(= bedrijf) zorgt maar gewoon voor een vervangende mast incl. montage.

Zou deze boot over laten keuren door een deskundige om te kijken of er nog wat meer addertjes onder het gras zitten.
Heb je een rechtsbijstandsverzekering?
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 01 nov 2017 16:25 door Jaap-Kaag.
Discussie gesloten.

Mast "reparatie" 01 nov 2017 16:13 #887307

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3446
Maar even een ander vraagje.
De tweede foto is er één waar we de binnenkant van de mast zien. Hoe fotografeer je de binnenkant van een mast?????
De foto is wat vaag maar ik denk te zien dat, t.p.v. de las, de achterkant van de zeilgroef weg is. Foto van iets verder weg zou duidelijker zijn.
Als dat zo is, lijkt mij de vraag of de reparatie goed is uitgevoerd, tamelijk overbodig.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 01 nov 2017 16:21 door Faran.
Discussie gesloten.

Mast "reparatie" 01 nov 2017 16:14 #887308

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5288
Is het een idee om een cameraatje door de mast te halen en een filmpje te maken?
Moet kunnen als je de draad verlengt?
De dubbeling moet je dan kunnen zien (ontbreken)

Je hebt van die kleine dingen en dan aan een val tapen?
Laatst bewerkt: 01 nov 2017 16:15 door Waterblok.
Discussie gesloten.

Mast "reparatie" 01 nov 2017 16:22 #887310

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Persoonlijke aanval + reacties verwijderd.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Discussie gesloten.

Mast "reparatie" 01 nov 2017 16:25 #887311

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Niet lachen om mijn tekenkunsten :lol:
Ik hoop dat het wat meer inzicht geeft in wat je ziet.

De lasnaad gaat dan van mastsleuf naar mastsleuf, hij is dus rondom gelast.

Profieldoorsnede
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 01 nov 2017 16:50 door Sonador.
Discussie gesloten.

Mast "reparatie" 01 nov 2017 16:40 #887318

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Waterblok schreef :
Is het een idee om een cameraatje door de mast te halen en een filmpje te maken?
Moet kunnen als je de draad verlengt?
De dubbeling moet je dan kunnen zien (ontbreken)

Je hebt van die kleine dingen en dan aan een val tapen?

Je kan eigenlijk al genoeg zien aan de gaten voor de popnagels van het zalingbeslag.
Die lopen heel dicht, en op sommige plekken in de lasnaad, en de dikte van het aluminium geeft geen dubbeling weer.

Maar dit vereist wel meer onderzoek, en dat gaat ook komen.
Dus bedankt voor je tip!
Laatst bewerkt: 01 nov 2017 16:44 door Sonador.
Discussie gesloten.

Mast "reparatie" 01 nov 2017 17:03 #887324

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8481
Faran schreef :
Persoonlijke aanval + reacties verwijderd.

Ben benieuwd of deze houding naar iedereen doorgetrokken gaat worden...
Discussie gesloten.

Mast "reparatie" 01 nov 2017 17:35 #887340

  • Capri Ahoy
  • Capri Ahoy's Profielfoto
Misschien kun je de plaatselijke "rioolontstopper" eens met een camera door de mast laten gaan . Die gebruiken ze om breuken ed in riolen op te sporen en ze kunnen meen ik ook de beelden vastleggen.
Discussie gesloten.

Mast "reparatie" 01 nov 2017 17:41 #887344

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Ilex schreef :
Faran schreef :
Persoonlijke aanval + reacties verwijderd.

Ben benieuwd of deze houding naar iedereen doorgetrokken gaat worden...

Dat is in dit topic nog even de vraag.

Sonador pakt niet echt door, het idee om nu een cameraatje door de mast te halen geeft aan dat men nog een kans denkt te hebben aangaande deze mast welke alleen nog maar geschikt is om twee gieken van te maken.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Discussie gesloten.

Mast "reparatie" 01 nov 2017 17:50 #887352

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7196
ik heb mn vorige mast in de tuin liggen om dezelfde reden. de mast is ooit gelast ter hoogte van de zalingen en daarna gelakt. twee jaar geleden toen ik de mast plat had liggen zag ik vlak onder de lasnaad dat de laklaag gescheurd was.

aangezien ik niet zit te wachten op metaalmoeheidsverschijnselen (4x woordwaarde) ,heb ik een andere mast aangeschaft die nog wel uit 1 stuk bestaat.
als ik een keer bij daglicht thuis ben zal ik hier even een paar fotoos neerzetten.
voor elke oplossing is er een probleem
Discussie gesloten.

Mast "reparatie" 01 nov 2017 17:54 #887353

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6368
Kapiteinmomo schreef :
Heb je een rechtsbijstandsverzekering?
de hamvraag.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Discussie gesloten.

Mast "reparatie" 01 nov 2017 17:57 #887355

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7196
Waterblok schreef :
Is het een idee om een cameraatje door de mast te halen en een filmpje te maken?
Moet kunnen als je de draad verlengt?
De dubbeling moet je dan kunnen zien (ontbreken)

Je hebt van die kleine dingen en dan aan een val tapen?

idd als je genoeg ruimte hebt kun je er een 360 graden camera doorhalen
voor elke oplossing is er een probleem
Discussie gesloten.
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl