jerry schreef :
Bij mijn weten geldt er in de botenbouw de regel dat je nooit op alleen een lijmverbinding mag vertrouwen. Boutjes of schroeven er door dus.
Huh, ik lijm hele boten in elkaar, van tenders die 50 knopen gaan, tot TP52's
Oliebaron schreef :
Lijmen krijgt blijkbaar de voorkeur boven bouten. Bouten leek me nochtans makkelijker te verwijderen moest er toch corrosie optreden.
Makkelijker is om corrosie te voorkomen. Met alleen bouten of schroeven creeer je een mooi plekje waar vocht blijft staan, en niet veel later vuil en algen, waardoor het alleen maar langer vochtig blijft. Dat vinden de meeste verfsystemen niet zo fijn, waardoor je juist roest en houtrot zal krijgen.
Makkelijk op te lossen maar een kitrandje, maar dat is vrij kwetsbaar natuurlijk.
Door vast te kitten zal vocht en vuil geen kans krijgen om het verfsysteem aan te tasten, waardoor het langer goed blijft. Omdat ook UV straling geen kans krijgt, blijft het veel langer goed dan omringend verfsysteem. Moderne kitsytemen hebben een levensduur van zo'n 15 jaar, maar dat zal langer zijn als het als lijmlaag afgeschermd is. Tec7 is een prima watervaste lijmkit voor dit doel.
En makkelijk verwijderen? een draadzaagje er door trekken, en de rest met een verfkrabber verwijderen, veel makkelijker wordt het ook niet. (tenminste, als je niet een paar vleugelmoeren uit laat steken, maar ik neem aan dat je de moeren of bouten netjes onder proppen weg zou werken)
Zelfs het aanbrengen in makkelijk, je hoeft niet te lassen of te boren, ontvetten en licht opschuren van het bestaande verfsysteem is voldoende.