Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

za mrt 23 @11:00AM -
Grevelingencup finale
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nieuw gat voor andere valstoppers - hoe aanpassen

Nieuw gat voor andere valstoppers - hoe aanpassen 31 jan 2018 21:28 #913543

We willen/moeten veranderen van merk valstoppers.

Helaas Uiteraard is de afstand tussen de gaten in de langsreichting voor de 8mm bouten om de nieuwe valstoppers die ik op het oog heb vast te zetten een andere maat.

Langsrichting:
Gaten zitten nu 83mm hart op hart en
dat moet 70mm hart op hart worden

VRAAG : IK kom qua 'vlees' tussen de oude en deze nieuwe op een 5mm tussen binnenkant oude gat 79 (83 - 1/2 van 8mm ) en buitenkant nieuwe gat -74mm (70 + 1/2 van 8mm) Is dat voldoende. Staat toch wel een paar 100kg aan te trekken.

Dwarsrichting
Enige onbekende is nog de hart op hart maat van de gaten in de dwarscheepse richting van de oude gaten. Daar zullen de verschillen nog geringer zijn met alle problemen van dien.


BB SB zitten de dubbel's en trippel netjes en strak waterdicht vast in mooi af fabriek in het dek ingelamieerde plaat metaal. Daar wil je liefst niet aan prutsen. Een grote verloop plaat plaatsen is dat misschien een oplossing. M


Simpelste is natuurlijk 1x een oud gat gebruiken en 1 x per stopper een nieuw gat boren en draad tappen en vooraf kijken of ze nog naast elkaar passen.

Beste lijkt me om de stoppers een paar cm te te verschuiven in de langsrichitng zodat alle gaten opnieuw te boren en te tappen.


Wat is wijsheid
Laatst bewerkt: 31 jan 2018 21:31 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw gat voor andere valstoppers - hoe aanpassen 31 jan 2018 21:47 #913549

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3781
Ik neem aan dat je maten kloppen.

Enige tijd geleden mijn oude lewmars er af gehaald en vervangen voor spinlocks.
Beide de zelfde hartmaat van 80 mm, alleen de breedte verschilt iets.

Anders moet je uitvogelen hoe groot de ingelamineerde plaat is,(alu waarschijnlijk).
Ik zou het zaakje dan iets naar voren of naar achter plaatsen.
5 mm vindt ik wel wat kritisch.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw gat voor andere valstoppers - hoe aanpassen 01 feb 2018 09:10 #913577

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2751
Het is om hopeloos van te worden je maakt een gat voor een instrument of boort gaten voor de bevestiging van een stukje hardware.

Instrument gaat stuk of de hardware wil je vervangen en je zit met het gat of de oude bevestiging gaten.

Wil daarom geen meters meer, maar computer systemen. Hardware monteer ik op een breder plaatje tufnol of andere kunststof waarop ik dan met de verzonken kop aan de onderzijde het betreffende onderdeel monteer.

Zo doe ik dat ook in het interieur. Gewoon een los plaatje teak onder het betreffende onderdeel en daarop het onderdeel monteren.

Zo doe ik hier in huis ook.

Dan kun je zonder problemen een nieuwer of vervangend onderdeel monteren, terwijl de schroefgaten hetzelfde blijven.

Je kunt op deze wijze ook de oude gaten bedekken.
Laatst bewerkt: 01 feb 2018 09:11 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw gat voor andere valstoppers - hoe aanpassen 01 feb 2018 09:20 #913580

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5031
noggeentweerechterhanden schreef :
We willen/moeten veranderen van merk valstoppers.

Helaas Uiteraard is de afstand tussen de gaten in de langsreichting voor de 8mm bouten om de nieuwe valstoppers die ik op het oog heb vast te zetten een andere maat.

Langsrichting:
Gaten zitten nu 83mm hart op hart en
dat moet 70mm hart op hart worden

VRAAG : IK kom qua 'vlees' tussen de oude en deze nieuwe op een 5mm tussen binnenkant oude gat 79 (83 - 1/2 van 8mm ) en buitenkant nieuwe gat -74mm (70 + 1/2 van 8mm) Is dat voldoende. Staat toch wel een paar 100kg aan te trekken.

Dwarsrichting
Enige onbekende is nog de hart op hart maat van de gaten in de dwarscheepse richting van de oude gaten. Daar zullen de verschillen nog geringer zijn met alle problemen van dien.


BB SB zitten de dubbel's en trippel netjes en strak waterdicht vast in mooi af fabriek in het dek ingelamieerde plaat metaal. Daar wil je liefst niet aan prutsen. Een grote verloop plaat plaatsen is dat misschien een oplossing. M


Simpelste is natuurlijk 1x een oud gat gebruiken en 1 x per stopper een nieuw gat boren en draad tappen en vooraf kijken of ze nog naast elkaar passen.

Beste lijkt me om de stoppers een paar cm te te verschuiven in de langsrichitng zodat alle gaten opnieuw te boren en te tappen.


Wat is wijsheid

Hangt volgens mij vooral af van het materiaal waar je valstopper op gemonteerd moet worden.
Is het een houten, een kunststof of een stalen schip.
Bij hout is het redelijk eenvoudig, in oude gaten een plug inlijmen.
In kunststof het oude gat opvullen met epoxyplamuur en dan afwerken met topcoat,
In staal zou ik het zo snel niet weten.
Ik zou oude gaten niet open laten. Dat verzwakt de zaak naar mijn aanvoelen teveel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw gat voor andere valstoppers - hoe aanpassen 01 feb 2018 09:48 #913586

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3659
Ik heb een andere oplossing bedacht voor dit probleem en heb het toegepast op mijn valgeleiderblokken.

Je neemt rvs van ca.4 mm dik en die monteer je op de oude plaats met de oude bootgaatjes maar met verzonkenboutjes. Dan teken je het nieuwe blok af en boor je de gaten in de rvs plaat, echter je tapt in die gaten m6 metrische draad en zaag je de bevestigingsboutjes van je nieuwe blok precies gelijk af met de onderzijde van de rvs plaat. Vandaar die 4 mm dikte van de rvs plaat. Kweste van even het buitenste randje van de rvs plaat polijsten en eea goed in de Sika monteren et voila..... B)

Enne ..... zelf bedacht en niet "gejat " :laugh: :laugh: :laugh:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 01 feb 2018 09:52 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw gat voor andere valstoppers - hoe aanpassen 01 feb 2018 21:07 #913780

brambo schreef :
Het is om hopeloos van te worden je maakt een gat voor een instrument of boort gaten voor de bevestiging van een stukje hardware. Instrument gaat stuk of de hardware wil je vervangen en je zit met het gat of de oude bevestiging gaten ...

Hardware monteer ik op een breder plaatje tufnol of andere kunststof waarop ik dan met de verzonken kop aan de onderzijde het betreffende onderdeel monteer ...

Zo doe ik dat ook in het interieur. Gewoon een los plaatje teak onder het betreffende onderdeel en daarop het onderdeel monteren.

Voordat wij een instrument of beslag kopen denken wij vooraf na 'of we het er voor over hebben' een gat in het hout of het polyester te boren of te zagen. Om de bovenstaande reden. Soms ontkom je er niet aan maar we doen ons best 'blijvend letsel' te voorkomen.

Zo maken en maakten we liever gebruik van relingklemmen om een sleeplog, een stuurautomaat, een marifoon - en GPS antenne te monteren. Waar verwijderd niets meer van te zien.

Bij de zeilmaker 'stonden we erop' dat de al aanwezige bevesigingsmaterialen voor de nieuwe sprayhood met kuiptent zouden worden gebruikt. De zeilmaker heeft dat keurig gedaan.

Voor navigatieapparatuur gebruiken wij een wegneembare draagbalk welke zonder schroeven maar met een shockkoord zeevast wordt geborgd. Zijn we niet aan boord: geen electronica in weer en wind.

Op een bouwplaats vonden wij een stuk polyester gevelbekleding met gellcoat toplaag. Daar zijn al berschillende instrumentenpanelen en oude gaten mee dicht gemaakt.

Van een scheepstimmerman kregen we een doosje teak fineer. Ook daar zijn al de nodige delen 'goedkoop hout' mee opgewaardeerd. Het wordt er alleen maar mooier van.

Vandaar bij de montage ook de vraag: 'Stel dat er weer verwijderd wordt, wat blijft er dan over?' Want soms is 'niets mooier dan iets' is onze filosofie.
Laatst bewerkt: 01 feb 2018 21:09 door Hurleyzeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw gat voor andere valstoppers - hoe aanpassen 01 feb 2018 21:27 #913790

@ronB welke spinlock is dat van die 80mm
@svalk ja zo'n pasplaat is ook wat ik bedoelde en in gedachten had...maar das nog wel een hoop gedoe om dat voor elkaar te krijgen (2x mini plaatjes alu?/rvs?, kolomboor, tapsetje etc. als je zoals ik niet in 'de metaal' zit.

Hieronder was het nog wel even prutsen om de info goed ik een tabel te krijgen
MerkSpinlockSpinlockSpinlockEasylockEasylock
TypeXTSXTSXTRMidiMaxi
Model06100814---
min max MM6-10mm8-14mm8-12mm6-12mm10-16mm
min max MM6-10mm8-14mm8-12mm6-12mm10-16mm
Breekkracht1000kg1000kg1000kg700kg1400kg
H-op-H Lengte70mm70mm70mm83mm83mm
H-op-H Dwarsr.30.5mm30.5mmnvt28.5mm34mm
Breed38mm38mm33mm-?-?
Plus +???prijsrode knop
Min -???moet open en dicht*1rode knop*2

*1) je kunt de lijn niet doorhalen. Handel moet open en dicht. Is prima als zeil op het gemak op de lier omhoog en omlaag gaat maar werkt ondandig b.v. bij spi snel hijsen bij de boventon
*2) rode knop is in de praktijk een kwetsbaar dingetje. Werkt lekker als ie goed werkt...maar met de nadruk op als. Prima ding voor tourtrip maar minder bij upwind-downwind


Website van spinlock is echt ruk op dat punt.
Van site Kniest staat deze pdf met specs voor de Spinlock

Laatst bewerkt: 02 feb 2018 09:14 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw gat voor andere valstoppers - hoe aanpassen 02 feb 2018 10:07 #913906

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3659
Kan en wil je eventueel mee helpen. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw gat voor andere valstoppers - hoe aanpassen 03 feb 2018 19:55 #914315

@ svalk geweldig. Ik zal het onthouden
Laatst bewerkt: 03 feb 2018 23:01 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw gat voor andere valstoppers - hoe aanpassen 20 apr 2018 10:51 #936828

Het mooie van forum is dat je de tips, info & hulp krijgt om het zelf te kunnen fixen. Dank daarvoor. Maar soms laat het je ook beseffen dat je niet de spullen en kennis hebt en kans dat je het verprutst te groot acht. Dan is laten doen het beste. Nieuwe stoppers dekken deze gatenkaas in de base plate overigens perfect af.

Alle gaten in het polyester ook de oude met een V slijptol voorbewerkt zodat kit groter oppervlakte heeft om te hechten en minder kans op barsten in polyester rond de bouten aldus de vakman.

Goeie accuboor is natuurlijk key om draad in alu plaat te tappen. Platte kop ipv inbus.

Laatst bewerkt: 20 apr 2018 11:05 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw gat voor andere valstoppers - hoe aanpassen 13 mrt 2019 22:31 #1029502

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 80
noggeentweerechterhanden schreef :
Het mooie van forum is dat je de tips, info & hulp krijgt om het zelf te kunnen fixen. Dank daarvoor. Maar soms laat het je ook beseffen dat je niet de spullen en kennis hebt en kans dat je het verprutst te groot acht. Dan is laten doen het beste. Nieuwe stoppers dekken deze gatenkaas in de base plate overigens perfect af.

Alle gaten in het polyester ook de oude met een V slijptol voorbewerkt zodat kit groter oppervlakte heeft om te hechten en minder kans op barsten in polyester rond de bouten aldus de vakman.

Goeie accuboor is natuurlijk key om draad in alu plaat te tappen. Platte kop ipv inbus.



Uit interesse heb ik dit draadje gevolgd omdat
Ik nog stoppers wil plaatsen maar kenndeze consteuctie niet.
Als ik de foto zie begrijp ik het dan goed dat er een alu plaat bovenop het polyester bevestigd is?
Hoe zit die plaat dan aan het polyester? Zit er ook iets aan de andere zijde van het polyester?
Zitten de bouten van de stoppers dan in de draad van de Alu plaat en niet door en door gebout?
Alvast bedankt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw gat voor andere valstoppers - hoe aanpassen 14 mrt 2019 20:12 #1029749

svalk schreef :
Ik heb een andere oplossing bedacht voor dit probleem en heb het toegepast op mijn valgeleiderblokken.

Je neemt rvs van ca.4 mm dik en die monteer je op de oude plaats met de oude bootgaatjes maar met verzonkenboutjes. Dan teken je het nieuwe blok af en boor je de gaten in de rvs plaat, echter je tapt in die gaten m6 metrische draad en zaag je de bevestigingsboutjes van je nieuwe blok precies gelijk af met de onderzijde van de rvs plaat. Vandaar die 4 mm dikte van de rvs plaat. Kweste van even het buitenste randje van de rvs plaat polijsten en eea goed in de Sika monteren et voila..... B)

Enne ..... zelf bedacht en niet "gejat " :laugh: :laugh: :laugh:


Wat een goed idee!!!!
Dank je.
het zou best weleens gejat kunnen worden....;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.218 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl