Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Grote blazen op stalen ows weer terug

Grote blazen op stalen ows weer terug 08 sept 2018 16:36 #976960

  • ST-5
  • ST-5's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 216
Het is of een slechte hechting van de verf, of een lek in je staal (vocht van binnen naar buiten waardoor blaas ontstaat).
Ik heb al een aantal maal gezien dat je schrijft dat stralen we geen effect heeft en dat schuren hetzelfde effect heeft als stralen.. Ik hoop je uit die droom te kunnen wakker maken.. stralen is tig keer meer effectiever dan bikken, schuren of perago'en... Het is helaas ook tig maal duurder. Als een verfsysteem van staal afvalt is de hechting niet goed. Laat je niets wijsmaken over spannigsverschillen en blazen. Geen enkele stalen plaat is exact gelijk en toch valt bij geen enkel gestraald schip de verf eraf...

Ga anders zelf spotrepair doen met een straalketeltje. Wees er echter wel 100 procent zeker van dat het oppervlak echt droog is voordat je er verf opkliedert. Een vloeipapiertje mag er niet aan blijven plakken.

Groeten Jeroen

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote blazen op stalen ows weer terug 09 sept 2018 07:18 #977045

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12536
Ik zeg; zowiezo niet meer continue aan de walstroom; stekker eruit!
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote blazen op stalen ows weer terug 09 sept 2018 07:37 #977051

Dat continue walstroom gedoe lijkt me inderdaad niet echt te helpen.
Misschien beter af en toe de accu's opladen terwijl deze afgekoppeld zijn van de boot? Kan zoiezo problemen vermijden denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote blazen op stalen ows weer terug 09 sept 2018 08:02 #977062

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7275
De vraag blijft dan nog wel, waarom ontstaan die blazen nu juist op dezelfde plaats ?

Bij zwerfstromen zou je verwachten dat ze invloed hebben op de gehele romp.

Wat kan nu de reden zijn dat verf onthechting optreed op dezelfde plaatsen en niet alleen in dit geval. Het is ook meerdere malen gesignaleerd op andere stalen schepen.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote blazen op stalen ows weer terug 09 sept 2018 10:37 #977116

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7420
brambo schreef :
De vraag blijft dan nog wel, waarom ontstaan die blazen nu juist op dezelfde plaats ?

Bij zwerfstromen zou je verwachten dat ze invloed hebben op de gehele romp.

Wat kan nu de reden zijn dat verf onthechting optreed op dezelfde plaatsen en niet alleen in dit geval. Het is ook meerdere malen gesignaleerd op andere stalen schepen.

Bram

+1

Eerst goed weten wat de echte oorzaak is van deze onthechting, anders loop je een groot risico op hetzelfde effect volgend jaar.
Dat dit een gevolg zou zijn van lekstromen lijkt me gevoelsmatig onwaarschijnlijk.
Onvoldoende hechting door verven op te vochtig staal lijkt met dan waarschijnlijker.
Hoe kun je na aanbrengen van de 1ste laag controleren of deze voldoende gehecht heeft, en niet na een korte tijd terug los zal komen ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote blazen op stalen ows weer terug 09 sept 2018 10:44 #977121

Tony2920 schreef :
Hoe kun je na aanbrengen van de 1ste laag controleren of deze voldoende gehecht heeft, en niet na een korte tijd terug los zal komen ?

Gewoon heel precies de voorschriften van de fabrikant opvolgen. Dan hoef je dat niet meer te testen. ;)
Maar het kan op zich wel maar dan pas na minstens één week doorharden bij minstens 20 graden.Als het kouder is nog veel langer.
Stuk goed plakkend plakband erop en lostrekken. Komt er verf mee dan heb je iets niet goed gedaan.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote blazen op stalen ows weer terug 09 sept 2018 14:07 #977173

  • Bakstag
  • Bakstag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 58
Lispeltuut schreef :
Ik heb al een aantal maal gezien dat je schrijft dat stralen we geen effect heeft en dat schuren hetzelfde effect heeft als stralen.. Ik hoop je uit die droom te kunnen wakker maken.. stralen is tig keer meer effectiever dan bikken, schuren of perago'en... Het is helaas ook tig maal duurder. Als een verfsysteem van staal afvalt is de hechting niet goed. Laat je niets wijsmaken over spannigsverschillen en blazen. Geen enkele stalen plaat is exact gelijk en toch valt bij geen enkel gestraald schip de verf eraf

Groeten Jeroen

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Precies, zo is het en niet anders. Mooi gezegd “ laat je niets wijs maken”. Maar je kan natuurlijk eerst nog ff aanklooien maar uiteindelijk is goed stralen en coaten waarschijnlijk goedkoper en ben je van alle ellende af.
---
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote blazen op stalen ows weer terug 10 sept 2018 19:54 #977633

Vandaag naar de boot geweest en de blazen even verder bekeken.
Ik heb er eentje losgekrabd, eronder zit klaar staal, geen spatje roest. Het vocht in de blaas ruikt zuur en voelt vettig aan de vingers (idem als bij een polyester boot met osmose). De meeste blazen positioneren zich rond de huiddoorvoeren en rond de anodes, hoewel er ook enkele midden op het ows staan. De anodes zelf dan, de oudere zijn uiteraard aangetast en staan vol schelpjes, de 2 nieuw gemonteerde zijn nog bijna niet aangetast (de boot heeft wel maar 3 maand in het water gelegen). Ik ben niet zeker of alle anodes dezelfde soort zijn (alu of zink), de 2 door mij bijgeplaatste waren zoiezo alu (brak water ligplaats).
Het is me nog altijd niet duidelijk of dit door een electrisch probleem komt of door slechte hechting. Ook een niet correct werkend kathodisch beschermingssysteem kan dergelijke symptomen veroorzaken, daar zijn al meerdere wetenschappelijke artikels geschreven.Spijtig genoeg ligt de boot nu niet meer in het water, anders probeerde ik eens een meting uit te voeren om de electrische lading romp vs zeewater te bepalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.273 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl