Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

za mrt 23 @11:00AM -
Grevelingencup finale
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: RVS lassen: TIG vs beklede electrode

RVS lassen: TIG vs beklede electrode 20 feb 2019 07:47 #1023190

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15341
Ik wil de mogelijkheid hebben zelf rvs te lassen.

Algemeen wordt TIG-lassen erkend als de mooiste methode daarvoor. Toch heb ik jet idee dat ook met conventioneel electrode-lassen goede resultaten kunnen worden bereikt, waarbij mij duideijk is dat vooral de uiterlijke kwaliteit van de las bij TIG-lassen beter is.

Zijn er mensen op ZF die zelf al eens rvs hebben gelast met een beklede electrode? Wat zijn zaken om op te letten, zowel wat betreft techniek als betreft de apparatuur, c.q. kwaliteit electroden?

Voor wat betreft TIG-lassen: hoeveel gas kost een gemiddelde m1 las? Of algemener hoe groot is het aandeel van het benodigde gas in de kosten van het
lassen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS lassen: TIG vs beklede electrode 20 feb 2019 08:15 #1023201

RVS lassen met electrodes, daar heb ik geen ervaring mee.
Ik zelf las RVS met Mig-Mag.
Ik vind dat er wel meer nabewerking nodig is. Het spettert erger.
Ik gebruik daar geen speciaal gas voor RVS (naam weet ik niet).
Dus de gewone Argon Arc.
Uiteraard wel RVS lasdraad (Roest Vrij Goud). 0,8 mm2.
Het zou ook met 0,6 mm2 kunnen, maar dat heb ik nog nooit geprobeerd.
En ik heb een 380V lasapparaat. Last wel zo fijn (vind ik).
Ik heb een grote gasfles en doe daar jaaaaaaaaaren mee.
Las eigenlijk alleen maar kleine stukjes.

LS om eens te kijken hoe dat werkt...............of te proberen.
Je bent welkom hoor. Breda is niet ze ver voor jou.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS lassen: TIG vs beklede electrode 20 feb 2019 08:38 #1023212

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15341
FriendlySailor schreef :
RVS lassen met electrodes, daar heb ik geen ervaring mee.
Ik zelf las RVS met Mig-Mag.
Ik vind dat er wel meer nabewerking nodig is. Het spettert erger.
Ik gebruik daar geen speciaal gas voor RVS (naam weet ik niet).
Dus de gewone Argon Arc.
Uiteraard wel RVS lasdraad (Roest Vrij Goud). 0,8 mm2.
Het zou ook met 0,6 mm2 kunnen, maar dat heb ik nog nooit geprobeerd.
En ik heb een 380V lasapparaat. Last wel zo fijn (vind ik).
Ik heb een grote gasfles en doe daar jaaaaaaaaaren mee.
Las eigenlijk alleen maar kleine stukjes.

LS om eens te kijken hoe dat werkt...............of te proberen.
Je bent welkom hoor. Breda is niet ze ver voor jou.

MIG-lassen is inderdaad ook een optie. En is naar verluidt het snelst te leren. Maar inderdaad: het spettert bijna net zo hard als electrodelassen. TIG lassen lijkt een beetje op autogeenlassen, zij het dat je niet met met een gasvlam last, maar met een electrische vlamboog.

Dat je jaren met een gasfles doet, zegt niet zo erg veel. Misschien las je wel heel er weinig. In een ander draadje wordt gesteld dat MIG-lassen 20% minder gas kost dan TIG-lassen. Maar ook dan weet ik nog weinig over de verhouding gasgebruik-productieomvang.

Ik kom graag een keer kijken, maar misschien spreken we elkaar nog wel op de meeting a.s. zaterdag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS lassen: TIG vs beklede electrode 20 feb 2019 08:42 #1023214

Ik heb tot nu toe voor mijn bootbouwproject de argonfles van 30 liter 3 x omgeruild. Wel ontdekt dat je via de trafo het gasverbruik goed kan regelen en je hebt maar erg weinig nodig, als je tenminste binnen last.
Ander punt met TIG is de achterkant van je werkstuk. Als je goed doorbakt smelt de achterkant van je plaat en daar zit wél zuurstof. Gevolg allerlei bloemkolen. Vooral binnenin een buis kan dat erg onhandig zijn. Oplossing is de buis ook vullen met argon.(google TIG back purge argon)
Als je echt hoogstaand werk wil leveren moet je werken in een omgeving zonder gewoon ijzer of staal. Speciaal gereedschap voor Inox enz. Vooral afwerken is een rotklus. Met de haakse slijper kom je heel ver. Ik heb een grote houten trommel gemaakt en die draait zo'n 20 toeren per minuut. Een paar emmers gewoon grind, wat puimsteenpoeder en water. Dan laat ik de kleinere stukken een dagje draaien. Resultaat is een grijze matte afwerking. Dit neemt echt materiaal weg. Een stuk van 120 gram woog na trommelen nog 118 gram. Hierna nog nabehandelen met Pelox (salpeterzuur met fluorwaterstof) en daarna afpoetsen met scotchbrite en sop. Je kan natuurlijk ook nog polijsten maar daar heb ik geen zin in.
Inderdaad klein werk = TIG groot werk = dikke elektrodes massawerk = MIG
In de scheepsbouw wordt veel gelast met automaten die de las afdekken met poeder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS lassen: TIG vs beklede electrode 20 feb 2019 08:49 #1023217

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3631
Ik heb bij de vorige boot (o.a.) de contra -wantputtingen met 316 elektrodes gelast, boot drijft nog steeds.
Als je een beetje kunt lassen is het bijna net zo mooi als met tig.

Heb nog 3/4 pak elektrodes, voor demo daarvan moet je dan wel naar regio Dokkum.

leesvoer
www.allesomtelassen.nl/blogs/l...liteit-tig-machines/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS lassen: TIG vs beklede electrode 20 feb 2019 08:49 #1023218

  • Sp28
  • Sp28's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
RVS met electrode lassen is prima te doen & mooi resultaat. let er alleen op dat de slak er uit zen eigen af sprint en soms wel eens een gevaar kan vormen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS lassen: TIG vs beklede electrode 20 feb 2019 10:24 #1023258

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15341
Sp28 schreef :
RVS met electrode lassen is prima te doen & mooi resultaat. let er alleen op dat de slak er uit zen eigen af sprint en soms wel eens een gevaar kan vormen.

Wat ik uit filmpjes op internet heb begrepen is dat de slak er inderdaad vrij makkelijk af komt, maar toch meestal nog wel een paar tikjes van de bikhamer nodig heeft:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS lassen: TIG vs beklede electrode 20 feb 2019 10:30 #1023261

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15341
JeePee schreef :
Ik heb bij de vorige boot (o.a.) de contra -wantputtingen met 316 elektrodes gelast, boot drijft nog steeds.
Als je een beetje kunt lassen is het bijna net zo mooi als met tig.

Heb nog 3/4 pak elektrodes, voor demo daarvan moet je dan wel naar regio Dokkum.

De reis kost meer dan de elektrodes, vermoed ik.
Misschien kom ik deze zonder nog in de buurt met de boot, maar ik wil dit voorjaar nog lassen.

"Als je een beetje kunt lassen", schrijf je. Had je al vaker met electrodes gelast? Ook met normaal staal, bijvoorbeeld? Wat zijn dan de verschillen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS lassen: TIG vs beklede electrode 20 feb 2019 10:35 #1023264

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15341
middelstum schreef :
Ik heb tot nu toe voor mijn bootbouwproject de argonfles van 30 liter 3 x omgeruild. Wel ontdekt dat je via de trafo het gasverbruik goed kan regelen en je hebt maar erg weinig nodig, als je tenminste binnen last.

Okee, als ik dat afzet tegen je productie geeft dat een indicatie. Wat kost het hervullen? Of omruilen, in jouw geval?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS lassen: TIG vs beklede electrode 20 feb 2019 12:19 #1023291

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 65
lodewijk stegman schreef :
Ik wil de mogelijkheid hebben zelf rvs te lassen.

Algemeen wordt TIG-lassen erkend als de mooiste methode daarvoor. Toch heb ik jet idee dat ook met conventioneel electrode-lassen goede resultaten kunnen worden bereikt, waarbij mij duideijk is dat vooral de uiterlijke kwaliteit van de las bij TIG-lassen beter is.

Zijn er mensen op ZF die zelf al eens rvs hebben gelast met een beklede electrode? Wat zijn zaken om op te letten, zowel wat betreft techniek als betreft de apparatuur, c.q. kwaliteit electroden?

Voor wat betreft TIG-lassen: hoeveel gas kost een gemiddelde m1 las? Of algemener hoe groot is het aandeel van het benodigde gas in de kosten van het
lassen?

Een goed bedoeld advies, maar uit ervaring geboren: ga of laat TIG-lassen! Geen slak, geen spetters en een prachtig resultaat. Na het lassen even beitsen om te 'ontblauwen' en klaar is kees! Voor RVS geschikte TIG-apparaatjes hoeven helemaal niet duur te zijn en aan boord van een stalen schip is er eigenlijk geen alternatief tenzij je bij incidentele laswerkzaamheden alles afplakt, iedere lasspetter weet te vinden en opruimt, want anders zit je dek VOL met roestvlekjes.
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS lassen: TIG vs beklede electrode 20 feb 2019 12:30 #1023294

Lodewijk,
Wanneer je het voor kostenbsparing doet loont het niet. Er moet dan wel erg veel te lassen zijn voor het loont.
Vraag het eens aan LASKLUS, die weet er alles van, kent de huidige prijzen, kent de leveranciers, dan heb je in één keer alle informatie bij elkaar. En van iemand die weet waarover hij spreekt.

Ga niet voor een goedkope transformator, wanneer je geen aluminium wilt lassen ga dan voor een gelijkstroom transformator van een goed merk, en draagbaar.
ESAB was de top toen ik aanschafte, niet het goedkoopste.
Het last TIG en elektrode.
Bedenk dat je TIG niet buiten kunt gebruiken, zonder zoveel windschermen dat je toch weer binnen zit.
En dat je een byzonder vaste hand nodig hebt om netjes TIG te lassen, dat is de belangrijkste kwaliteit.
Ook voor electrode lassen is een vaste hand heel belangrijk.



Een bijverschijnsel van een gelijkstroom toestel is dat je er ook accu´s mee kunt opladen.
Kort geleden nog gedaan, een accu die naar 9V gezakt was, op lage stand enkele seconden aangesloten.
Tot mijn verbazing was doet die accu het nog steeds.
Op een veerbootje met wel 100 starts per dag.
Laatst bewerkt: 20 feb 2019 12:40 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS lassen: TIG vs beklede electrode 20 feb 2019 12:32 #1023295

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 766
Hoewel ik al een jaar of 20 las ben ik me vrij recent er eens in gaan verdiepen. de afgelopen 20 jaar was het vooral bak en braad werk met electroden om oude scouting boten weer waterdicht te krijgen. Dit lukte altijd wel aardig maar het zag er nooit netjes uit.

Vorig jaar toch maar eens aan een lascursus begonnen. Na 30 min. had ik al meer geleerd dan de 20 jaar er voor ;-). Ik heb eerst een cursus Electroden gedaan en daarna TIG.

Met beide kan je prima RVS lassen.
- electroden:
dikker materiaal ( vanaf 3 mm)
veel nabewerken (slak ed)
gaat sneller
veel rook en spetters.
kan ook buiten.
zorg dat je de juiste electroden hebt, droog en warm.
- TIG
ook geschikt voor dun materiaal ( 1mm)
nauwelijks nabewerking
langszaam
weining rook, spetterd niet. Je zou het aan de keuken tafel kunnen doen.
kan alleen binnen

Ik was in de veronderstelling dat je een duur toestel nodig hebt om perfecte lassen te kunnen maken. Op de cursus is me verteld dat de goedkope toestellen ook prima lassen. En idd ik heb een inverter gekocht waar je ook mee kunt TIG lassen. kosten 249,=

Ik heb eerst een fles van 10L van iemand geleend. Die had ik in 1 maand leeg. Maar heb toen ook erg veel gelast.
Ik heb nu een fles van 20L gekocht. E 220 statiegeld voor de fles, en 80,= voor de vulling.
er zit ongeveer 4000L in de fles. Ik las meestal met 5 L/min. Dus 800 min. lassen. Hoeveel M1 dat is daar kan je niets van zeggen. Hangt vooral af wat je wilt lassen.

Ik kan je wel aanbevelen om een cursus te volgen. Ik heb een praktische cursus van 4 avonden gedaan en daar heb ik echt heel veel aan gehad!
En natuurlijk heel veel las meters maken!

Wat wil je eigenlijk gaan lassen??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS lassen: TIG vs beklede electrode 20 feb 2019 12:42 #1023300

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 10317
Lassen is een vak. Voordat je het echt onder de knie hebt pruts je heel wat af. Pijp of buis lassen zonder broddelwerk als doorlas aan de binnenkant vereist kennis. Anders gewoon proberen en met de slijptol afwerken.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS lassen: TIG vs beklede electrode 20 feb 2019 13:26 #1023313

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3631
lodewijk stegman schreef :
"Als je een beetje kunt lassen", schrijf je. Had je al vaker met electrodes gelast? Ook met normaal staal, bijvoorbeeld? Wat zijn dan de verschillen?

Ik ben geen professioneel lasser, heb wel ooit een cursus gedaan en kan het, al zeg ik het zelf, best aardig.
Vorige boot bij de hermotorisering de nieuwe motorsteunen gelast, vorig jaar bij huidig bootje nieuw lummelbeslag en andere kleine dingen.
Verdraaid makkelijk wanneer je het onder de knie hebt, als je wat in je hoofd hebt maak je het gewoon even en het is ook nog leuk om te doen als bonus.

Verschil RVS of gewone elektrode lassen is er eigenlijk niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS lassen: TIG vs beklede electrode 20 feb 2019 14:26 #1023325

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3659
lodewijk stegman schreef :
Ik wil de mogelijkheid hebben zelf rvs te lassen.

Algemeen wordt TIG-lassen erkend als de mooiste methode daarvoor. Toch heb ik jet idee dat ook met conventioneel electrode-lassen goede resultaten kunnen worden bereikt, waarbij mij duideijk is dat vooral de uiterlijke kwaliteit van de las bij TIG-lassen beter is.

Zijn er mensen op ZF die zelf al eens rvs hebben gelast met een beklede electrode? Wat zijn zaken om op te letten, zowel wat betreft techniek als betreft de apparatuur, c.q. kwaliteit electroden?

Voor wat betreft TIG-lassen: hoeveel gas kost een gemiddelde m1 las? Of algemener hoe groot is het aandeel van het benodigde gas in de kosten van het
lassen?

electrode lassen gaat wel met RVS maar zoals eerder gezegd, het spettert nog al. Je kunt dit minimaliseren door af te plakken met ducktape en dichter bij de las met iets anders afdekken. Persoonlijk vind ik de las met TIG mooier en vind ik gemakkelijker lassen maar dat is ieder voor zich natuurlijk. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS lassen: TIG vs beklede electrode 20 feb 2019 14:27 #1023326

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3659
CMO schreef :
Hoewel ik al een jaar of 20 las ben ik me vrij recent er eens in gaan verdiepen. de afgelopen 20 jaar was het vooral bak en braad werk met electroden om oude scouting boten weer waterdicht te krijgen. Dit lukte altijd wel aardig maar het zag er nooit netjes uit.

Vorig jaar toch maar eens aan een lascursus begonnen. Na 30 min. had ik al meer geleerd dan de 20 jaar er voor ;-). Ik heb eerst een cursus Electroden gedaan en daarna TIG.

Met beide kan je prima RVS lassen.
- electroden:
dikker materiaal ( vanaf 3 mm)
veel nabewerken (slak ed)
gaat sneller
veel rook en spetters.
kan ook buiten.
zorg dat je de juiste electroden hebt, droog en warm.
- TIG
ook geschikt voor dun materiaal ( 1mm)
nauwelijks nabewerking
langszaam
weining rook, spetterd niet. Je zou het aan de keuken tafel kunnen doen.
kan alleen binnen

Ik was in de veronderstelling dat je een duur toestel nodig hebt om perfecte lassen te kunnen maken. Op de cursus is me verteld dat de goedkope toestellen ook prima lassen. En idd ik heb een inverter gekocht waar je ook mee kunt TIG lassen. kosten 249,=

Ik heb eerst een fles van 10L van iemand geleend. Die had ik in 1 maand leeg. Maar heb toen ook erg veel gelast.
Ik heb nu een fles van 20L gekocht. E 220 statiegeld voor de fles, en 80,= voor de vulling.
er zit ongeveer 4000L in de fles. Ik las meestal met 5 L/min. Dus 800 min. lassen. Hoeveel M1 dat is daar kan je niets van zeggen. Hangt vooral af wat je wilt lassen.

Ik kan je wel aanbevelen om een cursus te volgen. Ik heb een praktische cursus van 4 avonden gedaan en daar heb ik echt heel veel aan gehad!
En natuurlijk heel veel las meters maken!

Wat wil je eigenlijk gaan lassen??


Niets aan toe te voegen !! B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS lassen: TIG vs beklede electrode 20 feb 2019 16:44 #1023349

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 124
Rvs met electroden lassen gaat erg mooi hoor hoef je nauwlijks wat aan na te bewerken, wel afschermen voor spetters (die je er meestal met een vingernagel wel af krijgt)
Vooral oppassen met slak verwijderen dat springt er hard vanaf ook als je niet bikt en vooral richting je ogen.....
smeltbad loopt mooi rustig en vloeit mooi.
niet voor materiaal dunner dan 1,5mm

Groeten
Maarten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS lassen: TIG vs beklede electrode 20 feb 2019 17:09 #1023356

lodewijk stegman schreef :
Zijn er mensen op ZF die zelf al eens rvs hebben gelast met een beklede electrode? Wat zijn zaken om op te letten, zowel wat betreft techniek als betreft de apparatuur, c.q. kwaliteit electroden?
Ik gebruik bijna alleen maar elektroden want ik doe (helaas) veel laswerk buiten en dat gaat niet met gas. Ik gebruik een Miller MultiProcess die tot 200A gaat. Daarmee kan ik maximaal met 3.25 electrode lassen, dat gaat erg mooi. Hoe meer je oefend hoe mooier hetresultaat. Met een mooie MIG las is geen visuele nabewerking nodig anders dan polijsten, met een elektrode las die er mooi uit moet zien ga ik er eerst met een schuurschijf van korrel 60 overheen om alles mooi gelijkmatig te krijgen (vooral bij pijp) en dan met korrel 120 tot 600 aan toe.Verder als dat ga ik eigenlijk nooit, ik houd niet van glimmend RVS en polijsten doe ik alleen bij MIG/TIG om rond de las schoon te maken.
Voor wat betreft TIG-lassen: hoeveel gas kost een gemiddelde m1 las? Of algemener hoe groot is het aandeel van het benodigde gas in de kosten van het
lassen?
Dat is niet te zeggen, een minder ervaren lasser gebruikt aanzinelijk meer gas om een pijp te lassen dan dat een ervaren lasser dat doet. Pijplassen neemt meer gas en minder draad dan een rechte las waar je strekkende meters maakt. Daarnaast maakt het nogal wat uit of je een las met een keelhoogte van 1mm neerlegt of een las met een keelhoogte van 6mm.
Als proporsie zou ik zo inschatten dat gas ongeveer 40-45% van de kosten van de consumables is, maar dat is echt een grove schatting en ik heb het nooit uitgerekend. Ik zal eens nazoeken of mijn lasboeken daar wat over zeggen. De verhoudingen liggen anders bij staal, alu en RVS en ik las alle drie. Gas verbruik is dus echt een grove schatting. Met incidenteel lassen gaat een fles erg lang mee.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Volgende doel: Deelname aan de Vendee Globe van 2020
Laatst bewerkt: 20 feb 2019 17:14 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS lassen: TIG vs beklede electrode 21 feb 2019 07:05 #1023429

  • O.E.B.
  • O.E.B.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 310
RVS lassen met electroden gaat makkelijker en mooier dan gewoon staal lassen! Het gaat wel spetteren idd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS lassen: TIG vs beklede electrode 21 feb 2019 08:43 #1023457

Makkie schreef :
Vooral oppassen met slak verwijderen dat springt er hard vanaf ook als je niet bikt en vooral richting je ogen.....

Groeten
Maarten

Draag jij dan geen veiligheidsbril als je dat soort klussen doet? :ohmy:
En dan wel een in gesloten uitvoering dus niet een gewone zoals op de tweede foto.
Dat die laatste verkeerd is heb ik al eens aan de lijve ondervonden toen ik een metaalsplinter in mijn oog kreeg en naar de dokter moest . gelukkig zat hij aan de rand van het oog en niet bij de ooglens .
Ad
Zo een dus

En niet zo eens
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS lassen: TIG vs beklede electrode 21 feb 2019 09:14 #1023465

Helemaal bij RVS!
Splinters halen ze met een magneet uit je oog, en dat werkt niet bij RVS :-(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS lassen: TIG vs beklede electrode 21 feb 2019 09:44 #1023479

It Paradyske schreef :
Helemaal bij RVS!
Splinters halen ze met een magneet uit je oog, en dat werkt niet bij RVS :-(

Nee hoor. "Mijn" dokter gebruikte gewoon een heel fijn pincetje en een lancetje om die splinter los te pulken. :sick: ( eerst verdovende drupepls gekregen hoor :whistle: )
En dat was gewoon staal van de kiel toen ik de roestnesten eruit sleep met een haakse slijper.
Met een magneetje kan misschien wel maar alleen als die splinter los op de oogbal ligt. Bij mij zat hij echt vast.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS lassen: TIG vs beklede electrode 21 feb 2019 10:05 #1023484

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15341
Even een algemeen antwoord op alle reacties op mijn vragen. Waarvoor overigens mijn hartelijk dank. Ik ben op een paar fronten wat wijzer geworden.

Dat je met electrodelassen ook met rvs prima strakke lassen kunt maken was me eigenlijk al duidelijk. Het enige bezwaar is eigenlijk dat het proces wat rauwer verloopt, met onvermijdelijk de nodige spatten. Nu ben ik vooralsnog niet van plan op mijn (polyester-) boot te gaan lassen en ben ik sowieso niet zo van de bling-bling. Het moet er niet uitzien als broddelwerk, maar ik ben niet van plan mijn werkstukken te gaan polijsten tot ze blinken.

Wat wil ik lassen, is er gevraagd.
In eerste instantie is dat ankerbeslag. Ik heb daarvoor twee stukken hoeklijn 60x60x6, die ik onder een bepaalde hoek wil doorslijpen, en vervolgens, na verwisselen, weer aan elkaar wil lassen, zodat het hoeklijn een hoek vormt. Daaroverheen moet een beugel van gebogen rond staf. Verder wil ik ooit een strijkwant maken met beugels van rvs-buis en het een en ander aan beslag.
Dunne plaat of ander materiaal dunner dan 2-3 mm lassen is voorlopig niet aan de orde. Al dat laswerk kan dus met een electrode.

Een cursus volgen?
Dat is iets wat ik al meer dan twintig jaar geleden heb overwogen, maar jammer genoeg nooit heb gedaan. Ik woonde destijds in Delft en daar kon je op de lokale LTS voor een klein bedrag een basiscursus volgen. Als ik inmiddels rondkijk op internet, vind ik eigenlijk geen lascursussen onder de € 300,-
Het lasinvertertje dat ik in gedachten heb kost ongeveer € 150,- Dat lijkt met een wat scheve verhouding. Wat oefenstaal kan ik gratis op de kop tikken en voor € 150,- kan ik heel wat electrodes verstoken.

De lasinverter waarover ik spreek is deze:
www.hbm-machines.com/producten...met-digitaal-display

Kijk vooral even naar het videootje met de veerman; ik mag graag naar zijn verhalen luisteren.
Laatst bewerkt: 21 feb 2019 12:12 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS lassen: TIG vs beklede electrode 21 feb 2019 10:06 #1023485

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5821
Och ik zat afgelopen voorjaar bij de huisartsenpost met een druppel epoxylijm in mijn oog :whistle:
Dus composieten en hout zijn net zo gevaarlijk :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS lassen: TIG vs beklede electrode 21 feb 2019 10:07 #1023486

Heb gelukkig geen ervaring er mee, wel een oom die dat al twee keer heeft gehad, en die mij dus op het hart drukt om een goede bril te dragen :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.271 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl