Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Antennemast hekstoel

Antennemast hekstoel 05 jan 2020 11:46 #1115459

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
slingeren - COG
schrikken - SOG

des te hoger des te meer

laag frequente uitzending Class B, dus de verschillen kunnen fors zijn bij iedere ontvangst
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennemast hekstoel 05 jan 2020 12:22 #1115485

Okay ,

Maar de afwijking kan toch nooit meer zijn dan de afwijking die er is en het moment positie van de slinger?
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennemast hekstoel 05 jan 2020 13:02 #1115505

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
Een stilliggend schip, ongeveer 7 x 35 meter, kanaal is 35 meter breed, wind 2-4 Bft W-ZW


instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennemast hekstoel 05 jan 2020 13:24 #1115513

Vraag is nu om de afwijking van de gps eruit te halen , dat zal best lastig zijn om dan te bepalen wat van de slingeren afkomstig is :unsure:
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennemast hekstoel 05 jan 2020 13:40 #1115515

La Mavare schreef :
slingeren - COG
schrikken - SOG

Op de SOG zal vooral stampen een invloed hebben als de GPSantenne hoog zit.

Als je op steile korte golven over de golf het dalletje in valt (bekend? aan de wind 6 a 7 B IJsselmeer?) dan legt de masttop in de 5 seconden van de val het dal in een leuk stukje extra af.
Als we even 10 graden omhoog varen aannemen en dan 20 graden naar beneden dan maakt de masttop een beweging van 30 graden in 5 seconden.
Met een hoogte van 18 meter (36voeter) die 30 graden zwiept in 5 seconden legt de masttop bijna 10 meter extra af. Dat is 2 m/s ofwel bijna 4 kts bovenop de SOG. Een verdubbeling van de snelheid zo ongeveer, zal de AIS denken.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 05 jan 2020 13:41 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennemast hekstoel 05 jan 2020 13:42 #1115516

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
La Mavare schreef :
Ik heb geen wetenschappelijke data in deze.

Wel ervaring:
- vanaf de grote vaart: heen en weer springende CPA's en TCPA's van jachten door wisselende koersen en snelheden
- vanaf een jacht: zeeschepen die veel dichter bijkomen dan de CPA had voorspeld: paar keer 's nachts bijna overvaren nadat het zeeschip had aangegeven achterlangs te gaan en vervolgens vóór ons opdook.

Ook ik had bij mijn oversteek bij de Noord Hinder die ervaring.
Mijn bootje slingerde nog al, 30 jaar oude AP die later deze zomer kapot ging, is gerepareerd nog installeren.
Werd opgeroepen door cruiseschip dat nog aan de andere kant van de kruising voer, uw intenties?
Denk dat mijn slingering op een uiterste punt door AIS uitgezonden werd en dan gaat bij het cruiseschip het alarm af...

Mijn GPS-en zitten naast de kajuitingang, de AIS op het hek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennemast hekstoel 05 jan 2020 14:13 #1115520

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3671


Hoe is dit dan te verklaren? Mijn nieuwe U-blox gpsmuis ligt al 2
dagen muisstil in de vensterbank.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennemast hekstoel 05 jan 2020 14:17 #1115523

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Baasklusje schreef :
Met een hoogte van 18 meter (36voeter) die 30 graden zwiept in 5 seconden legt de masttop bijna 10 meter extra af. Dat is 2 m/s ofwel bijna 4 kts bovenop de SOG. Een verdubbeling van de snelheid zo ongeveer, zal de AIS denken.

Zijn er ZF leden die hun GPS antenne op de masttop hebben?

La Mavare schreef :
- vanaf een jacht: zeeschepen die veel dichter bijkomen dan de CPA had voorspeld: paar keer 's nachts bijna overvaren nadat het zeeschip had aangegeven achterlangs te gaan en vervolgens vóór ons opdook.

Een groot zeeschip dat dichtbij passeert zonder dat ze ook een visuele of radar fix van je hebben lijkt me geen goed zeemanschap. Als je zelf koers en vaart houdt (slingeren en stampen maakt voor het grote geheel niet uit) ben je wat dat betreft afhankelijk van het vakmanschap op de brug van het andere schip. Bij bijvoorbeeld de Maasmond, waar zeeschepen weinig speelruimte hebben, ga ik ervan uit dat ze communiceren als ze je daadwerkelijke positie kwijt zijn en dus niet op een AIS prognose blindvaren. Maar zeker weten doe je dat nooit.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 05 jan 2020 16:46 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennemast hekstoel 05 jan 2020 14:36 #1115527

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7422
AdB schreef :


Hoe is dit dan te verklaren? Mijn nieuwe U-blox gpsmuis ligt al 2
dagen muisstil in de vensterbank.

A

Geen vrij uitzicht over de horizon, reflecties van andere gebouwen (vooral metalen elementen. ) kunnen daarbij nog extra storingen opwekken ( langere signaalafstand ) .

Het is de gps antenne, en het al dan niet vrij kunnen ontvangen van de gps signalen ( zonder reflecties ) Die je gps positie (en koers en vaart) zal bepalen.

De positie van je AIS antenne bepaald alleen hoe ver je signalen op te vangen zullen zijn.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennemast hekstoel 05 jan 2020 16:28 #1115548

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
@HansV: geen idee wat er op dat zeeschip aan de orde was. Ook niet relevant want ik moet uitgaan van gemaakte afspraken, mijn eigen AIS-beeld en naar buiten kijken. Als je dan ziet dat de CPA niet toeneemt, je nog 10 minuten hebt als je de lichten hebt gepeild ...
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennemast hekstoel 05 jan 2020 16:37 #1115552

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
La Mavare schreef :
@HansV: geen idee wat er op dat zeeschip aan de orde was. Ook niet relevant want ik moet uitgaan van gemaakte afspraken, mijn eigen AIS-beeld en naar buiten kijken. Als je dan ziet dat de CPA niet toeneemt, je nog 10 minuten hebt als je de lichten hebt gepeild ...

Met die eerste zin ben ik het volledig eens.
Van de tweede begrijp ik echter geen jota. Waar komen die 10 minuten ineens vandaan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennemast hekstoel 05 jan 2020 16:38 #1115554

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
La Mavare schreef :
@HansV: geen idee wat er op dat zeeschip aan de orde was. Ook niet relevant want ik moet uitgaan van gemaakte afspraken, mijn eigen AIS-beeld en naar buiten kijken. Als je dan ziet dat de CPA niet toeneemt, je nog 10 minuten hebt als je de lichten hebt gepeild ...

Ja, er zijn momenten dat je zelf op een gegeven moment weinig meer kunt doen als de afspraken of logica van tafel lijken. Niet de leukste situaties en heel fijn als het toch goed afloopt. Been there...
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 05 jan 2020 16:42 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennemast hekstoel 05 jan 2020 16:42 #1115557

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Hans V schreef :
La Mavare schreef :
@HansV: geen idee wat er op dat zeeschip aan de orde was. Ook niet relevant want ik moet uitgaan van gemaakte afspraken, mijn eigen AIS-beeld en naar buiten kijken. Als je dan ziet dat de CPA niet toeneemt, je nog 10 minuten hebt als je de lichten hebt gepeild ...

Ja, er zijn momenten dat je zelf op een gegeven moment weinig meer kunt doen omdat de afspraken of logica van tafel lijken. Niet de leukste situaties en heel fijn als het toch goed afloopt. Been there...

Je kan altijd wat doen. Of dat dan in overeenstemming met regels is, is wat anders, maar als je het probleem tijdig signaleert moet je wel echt van de wereld zijn wil je jezelf laten overvaren.
Laatst bewerkt: 05 jan 2020 17:28 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennemast hekstoel 05 jan 2020 21:00 #1115630

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Wadloper schreef :
Hans V schreef :
Ja, er zijn momenten dat je zelf op een gegeven moment weinig meer kunt doen omdat de afspraken of logica van tafel lijken. Niet de leukste situaties en heel fijn als het toch goed afloopt. Been there...

Je kan altijd wat doen. Of dat dan in overeenstemming met regels is, is wat anders, maar als je het probleem tijdige signaleert moet je wel echt van de wereld zijn wil je jezelf laten overvaren.

Ik schrijf weinig, niet niets...

In regel 17 van de COLREGS staat precies beschreven wanneer van jouw 'wat doen' situatie sprake is. Dat is per definitie in een laat stadium (je mogelijkheden zijn dan beperkt) maar altijd in overeenstemming met de regels. Dat je buiten de regels (internationale afspraken) om moet gaan om een aanvaring te voorkomen is een misverstand.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennemast hekstoel 05 jan 2020 21:27 #1115640

Hans V schreef :
Wadloper schreef :
Hans V schreef :
Ja, er zijn momenten dat je zelf op een gegeven moment weinig meer kunt doen omdat de afspraken of logica van tafel lijken. Niet de leukste situaties en heel fijn als het toch goed afloopt. Been there...

Je kan altijd wat doen. Of dat dan in overeenstemming met regels is, is wat anders, maar als je het probleem tijdige signaleert moet je wel echt van de wereld zijn wil je jezelf laten overvaren.

Ik schrijf weinig, niet niets...

In regel 17 van de COLREGS staat precies beschreven wanneer van jouw 'wat doen' situatie sprake is. Dat is per definitie in een laat stadium (je mogelijkheden zijn dan beperkt) maar altijd in overeenstemming met de regels. Dat je buiten de regels (internationale afspraken) om moet gaan om een aanvaring te voorkomen is een misverstand.

Hoe bedoel je dit Hans ? Ik lees het bijna als een beetje reglementair tegen elkaar aan varen ?
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennemast hekstoel 05 jan 2020 22:10 #1115650

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Jeroen-pion schreef :
Hans V schreef :
In regel 17 van de COLREGS staat precies beschreven wanneer van jouw 'wat doen' situatie sprake is. Dat is per definitie in een laat stadium (je mogelijkheden zijn dan beperkt) maar altijd in overeenstemming met de regels. Dat je buiten de regels (internationale afspraken) om moet gaan om een aanvaring te voorkomen is een misverstand.

Hoe bedoel je dit Hans ? Ik lees het bijna als een beetje reglementair tegen elkaar aan varen ?

In de COLREGS worden niet alleen de regels beschreven waaraan het give-way vessel en stand-on vessel zich moeten houden zodat het scheepvaartverkeer voorspelbaar en dus veilig verloopt. In dezelfde regels (nr. 17) staat ook beschreven dat je af mag/moet wijken van de standaardregels als:

1. Het duidelijk wordt dat het schip dat jou de ruimte moet laten onvoldoende actie onderneemt volgens de voorschriften om een aanvaring met jou te voorkomen, òf
2. Het duidelijk wordt dat het schip dat jou voorrang moet verlenen zelf onvoldoende mogelijkheden heeft om een aanvaring nog te voorkomen.

Dus ook het afwijken van de standaardregels om een aanvaring te voorkomen staat als regel in de COLREGS. Je kunt dus niet reglementair tegen elkaar aan varen omdat je daarmee de regel overtreedt dat je bij een dreigende aanvaring uiteindelijk niet langer koers en vaart houdt (in een ultieme poging om een aanvaring te voorkomen).

Die COLREGS zitten heel doordacht in elkaar; door de 'standaardregels' voorkomen ze dat iedereen maar naar eigen inzicht handelt en het een ongeorganiseerde chaos wordt op zee. Maar als er dan toch een aanvaring dreigt treedt de regel in werking dat je alles doet om dat te voorkomen.

Wat je bij jachtenschippers soms ziet is dat ze door onwetendheid of onzekerheid veel te snel hun eigen ding gaan doen en het door hun onvoorspelbare gedrag feitelijk onveiliger wordt. De gedachte dat het niet uitmaakt of anderen jou zien als jij hen maar ziet (zodat je ze kunt ontwijken) komt voort uit hetzelfde onbegrip hoe de COLREGS werken. De internationaal gemaakte afspraken werken niet goed als individuele schepen zich eraan onttrekken en zijn daarom niet vrijblijvend.

Maar om terug te keren naar het onderwerp van TS: als je positie, COG en SOG die je via je AIS uitzendt alle kanten op gaan door een verkeerd geplaatste GPS antenne maak je het andere schepen niet makkelijker om volgens de COLREGS te varen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 06 jan 2020 10:32 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennemast hekstoel 05 jan 2020 22:18 #1115651

Ik snap nu hoe je het bedoeld ! :)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.279 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl