Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: lierhandel inkorten

lierhandel inkorten 03 mei 2020 18:54 #1155091

Als ik de lier wil gebruiken om het grootzeil te hijsen heb ik onder de buiskap te weinig ruimte. De lierhandel kan niet ronddraaien. Het is al een handel van 20 cm, dus korter zijn ze niet te koop. Ik zou hem wel naar 15cm willen brengen. Zou het een optie zijn om de handel door de zagen en er 5cm uit te halen en dan aan elkaar te laten lassen? Of werkt lassen niet bij dergelijke handels.

Groet,

Ad
Kolibri 800 en Kolibri 900 Dulcinea en Dulcinea
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lierhandel inkorten 03 mei 2020 18:57 #1155093

Even technisch kijken hoe het handvat gemonteerd zit.
Kan dit d.m.v. een boutje weer monteren,
Dan kan je van de achterzijde een stuk inkorten.

De handels zijn meestal van aluminium (dacht ik).
Last niet zo gemakkelijk.
Althans voor de gemiddelde DHZ
Gert
Laatst bewerkt: 03 mei 2020 18:58 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lierhandel inkorten 03 mei 2020 19:48 #1155117

17,5 cm een optie?

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lierhandel inkorten 03 mei 2020 20:01 #1155126

Ik ga er maar even van uit dat de Kolibri 800 het schip is waar we het hier over hebben. Dan komt bij mij de vraag op waarom die lier zonodig helemaal rond moet. Als de val met drie of vier slagen rond de trommel ligt trek je het zeil met wat spierkracht gemakkelijk en vaak ook sneller naar boven. De lierhandel zet je er in dat geval pas op als je het voorlijk op spanning brengt en dat kan met een paar halve slagen. Als dat hijsen zo zwaar gaat dat de lier steeds nodig is moet je misschien eerst de oorzaak daarvan opsporen. Ik had op mijn Janneau Fantasia ook e weinig plek om de handel van de schootlier helemaal rond te draaien Had wel een kleinere lierhandel die waarschijnlijk ooit nieuw bij de boot geleverd was. Ik prefereerde echter het gebruik van de grotere lierhandel als het er om ging om dat laatste stukje. Hoe korter de handel hoe meer spierkracht er nodig blijft.
Handels zijn er buiten de op bootjes gebruikte lierhandels in overvloed, de clou is dan wel dat je de adapter waarmee de handel in de lier wordt gezet moet kunnen aanpassen aan de maten die nodig zijn voor de lier op je boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lierhandel inkorten 04 mei 2020 05:37 #1155199

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Met het inkorten van het handvat ben je er niet?
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lierhandel inkorten 04 mei 2020 06:55 #1155214

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Ik heb een lierhendel die door een vorige eigenaar is ingekort. Zo te zien doorgeslepen en weer vast gelast. Werkt in sommige situaties wel prettig. Dus ja, het kan bij bepaalde hendels prima.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lierhandel inkorten 04 mei 2020 07:19 #1155228

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Ik heb ooit een lierhandel in tweeën gezaagd en een omhooggebogen stuk alu strip tussen gezet. (Zodat hij over de spischoten kan draaien ipv er tegenaan) Het handvat daarbij los gehaald en met een bout en een paar ringetjes weer vast gezet. Werkt prima. Dus inkorten en de hendel met een bout weer vastzetten gaat lukken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lierhandel inkorten 04 mei 2020 07:44 #1155241

Doorzagen en in beide stukken twee 6 of 8mm gaten boren ( wel precies recht dus bij voorkeur in een kolomboormachine) en daar twee rvs pennen in lijmen met epoxy en ook epoxy tussen de vlakken.
Precesiewerkje maar wel afdoende.
Een andere methode is de de boel goed kaalschuren en de doorgezaagde delen met een stukje koolstof tape( polyestershoppen.nl/koolstof-e...gr-m2-100mm-171.html ) en epoxy aan elkaar verbinden. Daarna wel goed met verf behandelen om galvanische corrosie te voorkomen. Als je dat dan zorgvuldig doet en met blanke lak afwerkt hou je er ook nog een duur uitziende carbon lierhandel aan over. :woohoo:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lierhandel inkorten 04 mei 2020 08:27 #1155263

kan je het handvat niet naar binnen brengen door er een gat bij te boren de rest afslijpen,hoef je niet te lassen en blijft de lierhandel net zo sterk als hij was
groeten
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lierhandel inkorten 04 mei 2020 08:45 #1155273

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Ik ben het op zich eens met Herman dat ronddraaien onder de buiskap, zelfs als dat past met de lierhandel, weinig meerwaarde heeft ten opzichte van pompen. En dat een te korte handel ook betekent weinig krachtsvermeerdering. Maar goed, er zijn best mogelijkheden als je toch liever wilt kunnen ronddraaien. Zoals de opklapbare lierhandel van Flipper, duur maar misschien wel het beste van twee werelden:



Of de RVS lierhandel van ROCA, die kan een kundige RVS lasser best een stukje inkorten voor je:



Dat lassen moet wel zorgvuldig gebeuren om te voorkomen dat het een zwakke plek wordt. De vraag is of de kosten van het laswerk opwegen tegen gewoon een nieuwe (Flipper, Westmarine) kopen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lierhandel inkorten 05 mei 2020 16:14 #1155918

Iedereen bedankt voor de tips. Ik denk vind de Carbonmethode van Yellow boat wel mooi. Moet eens kijken of de handel daarvoor geschikt is.

@Herman: Het gaat niet om een Kolibri 800, maar een 900. Heb momenteel 2 Kolibri's. De 800 hijst heel vlot. De 900 moet echt precies met de kop in de wind liggen en dan kom je handmatig een heel heel eind. Maar voor het laatste stukje zou het fijn zijn als de handel rond zou kunnen. Ik moet nog eens precies meten wat ik tekort kom. Zou ook de lier nog iets kunnen omzetten.

Maar dank allemaal (en goed van de kortere handles die er zijn gevonden. Dat was mij niet gelukt.
Kolibri 800 en Kolibri 900 Dulcinea en Dulcinea
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.236 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl