Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Afsluiters en doorvoeren ontzinkt

Afsluiters en doorvoeren ontzinkt 27 dec 2020 14:27 #1239946

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Mede omdat ik van ons nieuwe schip geen historie weet van de afgelopen 32 jaar ben ik preventief een aantal zaken aan het vervangen of wijzigen, zo ook de huiddoorvoeren en afsluiters.
Vandaag was ik bezig de slangen te verwijderen van de afsluiters. Met het los wringen van de slang btrak de slangtulle van 1 1/4" spontaan af.










De rode kleur van het messing viel direct op: ontzinkt! Uiterst bros en dun.
Het sterkte mij alleen maar in de beslissing dit te doen.

Voor veel mensen met een oude 2/3/4e hands bootje dus een aandachtspuntje.
Voor hetzelfde geld ben je onderweg op zee.....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afsluiters en doorvoeren ontzinkt 27 dec 2020 14:32 #1239948

Hm, niet goed...
Is de tule een losse tule die in de afsluiter is geschroefd?
Welk materiaal is de afsluiter zelf, en de doorvoer?

R.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afsluiters en doorvoeren ontzinkt 27 dec 2020 14:46 #1239951

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7839
Goed dat je dit deelt. Alles Ter Lerhinge ende Vermaeck.

Ik neem aan dat de boot (veel) op zout heeft gelegen?

Of is dat niet meer te achterhalen?
Laatst bewerkt: 27 dec 2020 14:46 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afsluiters en doorvoeren ontzinkt 27 dec 2020 14:54 #1239959

Dat zijn hele mooie voorbeelden van ontzinking inderdaad.
Die horen in het corrosiemuseum . Misschien wil de Dieseldokter ze wel hebben.
Je hebt in ieder geval behoorlijk geluk gehad dat je boot niet afgeborreld is :ohmy:
Ad
Laatst bewerkt: 27 dec 2020 14:55 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afsluiters en doorvoeren ontzinkt 27 dec 2020 15:51 #1239973

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5018
Wat is nu een zekere methode om te constateren dat je afsluiters en tules wel goed zijn?

Mijn bootje is 33 seizoenen oud maar wel altijd op de kant gestaan s'winters.
Originele materiaal nog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afsluiters en doorvoeren ontzinkt 27 dec 2020 16:34 #1239977

Ik denk wat wadnwind heeft gedaan: demonteren... het listige is dus dat je het niet van buiten kan zien...
De verkoper heeft onze dehler van nieuwe afsluiters voorzien maar de doorvoeren laten zitten...
Zelfde vraag wat mij betreft over de doorvoeren.. zijn in de basis dikker maar dat evt ontzinken is wel een dingetje...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afsluiters en doorvoeren ontzinkt 27 dec 2020 16:40 #1239979



Of het pijpje breek af aan de kant waar waar geen kraan tussen zeewater en een droge boot zit...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afsluiters en doorvoeren ontzinkt 27 dec 2020 16:54 #1239982

Waterblok schreef :
Wat is nu een zekere methode om te constateren dat je afsluiters en tules wel goed zijn?

Mijn bootje is 33 seizoenen oud maar wel altijd op de kant gestaan s'winters.
Originele materiaal nog.

Volgens mij kan je daar alleen zeker van zijn door er eens goed kracht op te zetten...

Ik zit met hetzelfde issue, komend voorjaar maar vervangen door Trudesign kunststof.
Tot die tijd beschouwen als zeer verdacht (voor voorzichtig open en dicht, en zorgen dat er geen zware spullen in de buurt zijn die er tegen aan kunnen schuiven/bonken..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afsluiters en doorvoeren ontzinkt 27 dec 2020 18:24 #1239997

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Alabastine schreef :
Hm, niet goed...
Is de tule een losse tule die in de afsluiter is geschroefd?
Welk materiaal is de afsluiter zelf, en de doorvoer?

R.

Het is een veel voorkomende constructie:
Doorvoer, afsluiter, slangtule er in geschroefd.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afsluiters en doorvoeren ontzinkt 27 dec 2020 18:27 #1240000

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
Waterblok schreef :
Wat is nu een zekere methode om te constateren dat je afsluiters en tules wel goed zijn?

Mijn bootje is 33 seizoenen oud maar wel altijd op de kant gestaan s'winters.
Originele materiaal nog.
Zoals gezegd: alles uit elkaar halen en inspecteren. Ben er ook mee begonnen. Eerst de afvoer van de spoelbak. Moest heel veel kracht zetten om die los te krijgen, wat op zich al een goed teken is. Gelijk de doorvoer maar boven de waterlijn gezet. Geen spoor van ontzinken gezien na 22 seizoenen op zout.
Toilet nog eens aanzien. Voor de prijs van twee sets doorvoeren/ kranen/ slangtules (brons of kunststof) heb je een goed chemisch ding en zowiezo weer twee gaten minder in je boot.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 27 dec 2020 18:29 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afsluiters en doorvoeren ontzinkt 27 dec 2020 18:33 #1240001

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6450
Wel aardig dat dit draadje gelijktijdig komt met een ander over het nut van anodes op polyester schepen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afsluiters en doorvoeren ontzinkt 27 dec 2020 18:36 #1240003

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Waterblok schreef :
Wat is nu een zekere methode om te constateren dat je afsluiters en tules wel goed zijn?

Mijn bootje is 33 seizoenen oud maar wel altijd op de kant gestaan s'winters.
Originele materiaal nog.

Je kan het niet zien zonder demonteren of destructief onderzoek.
IK heb dat bij de WADnWIND ook gelijk gedaan, bleek niet nodig, maar wel héél rustgevend daarna.

Bij het nieuwe schip dus ook standaard in de planning. Ik wil dat risico gewoon niet en gemoedsrust.

Je ziet er aan de buitenzijde niets van:



Na uitboren blijkt dat er geen ontzinking is:



Alleen achter de flens zie je een heel klein beetje rood koper, wat wijst op ontzinking:



Er heeft dus iets water achter de flens vocht gezeten.
Het monteren van een doorvoer met kit of epoxy is mijn inziens de totaal verkeerde methode en leid altijd tot gezeur op termijn. Echter die termijn ligt vaak bij een volgende eigenaar.

Ik monteer de doorvoer met een neopreen ring achter de flens. De flens dient dus alleen maar voor afdichten met een neopreen pakking.
Aan de binnenzijde van het gat gebruik ik wel kit en zet de moer ook in de kit vast als borg.
Epoxy is veel te hard en star om uberhaupt als pakking te kunnen dienen. Epoxy is wel geschikt om een planparallel vlak te maken voor de moer. Epoxy gebruiken als lijm op polyamide (nylon) is grote onzin en werk niet. (hecht n.l. niet) .
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 27 dec 2020 18:37 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afsluiters en doorvoeren ontzinkt 28 dec 2020 09:04 #1240091

rooiedirk schreef :
Wel aardig dat dit draadje gelijktijdig komt met een ander over het nut van anodes op polyester schepen :)

Alleen heeft een anode niets met ontzinking te maken. Beter gezegd , met een anode kun je ontzinking eht niet voorkomen. Ontzinking is geen galvanishe corrosie maar wordt veroorzaakt door het oplossen van het zink in messing onder invloed van chloride ionen zoals deze in zeewater zitten. Vandaar dat ontzinking op zoet water niet voorkomt en je dus op een typische binennwaterboot rustig messing spul kunt gebruiken.
Iets dergelijks voor corrosie onder invloed van hloride geldt trouwens net zo voor de normale rvs 316 en in sterke mate voor rvs 304 , alleen gaat het daar uiteraard niet om ontzinking.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afsluiters en doorvoeren ontzinkt 28 dec 2020 09:16 #1240095

WADnWIND schreef :
Mede omdat ik van ons nieuwe schip geen historie weet van de afgelopen 32 jaar ben ik preventief een aantal zaken aan het vervangen of wijzigen, zo ook de huiddoorvoeren en afsluiters.
Vandaag was ik bezig de slangen te verwijderen van de afsluiters. Met het los wringen van de slang btrak de slangtulle van 1 1/4" spontaan af.



De rode kleur van het messing viel direct op: ontzinkt! Uiterst bros en dun.
Het sterkte mij alleen maar in de beslissing dit te doen.

Voor veel mensen met een oude 2/3/4e hands bootje dus een aandachtspuntje.
Voor hetzelfde geld ben je onderweg op zee.....

Van harte gefeliciteerd!! Erg fijn dat je dit juist nu tegenkomt. Het zal je maar op zee gebeuren.. Eens met de eerdere posters, erg instructief voor allen met een oudere boot.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afsluiters en doorvoeren ontzinkt 28 dec 2020 10:46 #1240119

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7281
Yellow Boat schreef :
rooiedirk schreef :
Wel aardig dat dit draadje gelijktijdig komt met een ander over het nut van anodes op polyester schepen :)

Alleen heeft een anode niets met ontzinking te maken. Beter gezegd , met een anode kun je ontzinking eht niet voorkomen. Ontzinking is geen galvanishe corrosie maar wordt veroorzaakt door het oplossen van het zink in messing onder invloed van chloride ionen zoals deze in zeewater zitten. Vandaar dat ontzinking op zoet water niet voorkomt en je dus op een typische binennwaterboot rustig messing spul kunt gebruiken.
Iets dergelijks voor corrosie onder invloed van hloride geldt trouwens net zo voor de normale rvs 316 en in sterke mate voor rvs 304 , alleen gaat het daar uiteraard niet om ontzinking.
Ad

problemen met RVS 304 en 319 onder water zijn hoofdzakelijk een ander probleem. Spleet corrosie of Crevice corrosion.

Als rond een RVS onderdeel een stagnante waterfilm aanwezig is, dan verdwijnt daaruit de zuurstof. Juist de zuurstof voorziet het RVS met een beschermede oxide laag.

Voorbeelden te over. Een rvs bout van een roerhak. Schroefdraad grotendeels weggevreten. Een schroefas van een boot die erg weinig heeft gevaren. Ernstige putten in de as juist onder het rubberlager. De rest van de schroefas in prima conditie.

Als je bouten of andere bevestigingdelen onder water toepast. Altijd van een afdichtingskit voorzien, zodat er geen waterfilm om het onderdeel kan komen.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afsluiters en doorvoeren ontzinkt 28 dec 2020 11:12 #1240122

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2086
Dank voor het bericht! Ik heb mijn tot do lijstje weer wat langer gemaakt :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.333 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl