Joop66 schreef :
Wadloper schreef :
Ik begrijp je theorie wel, maar we speken hier over een handrail, waar bij normaal gebruik nooit meer dan iets van 100 kg aan komt te hangen.
Je mist het punt hier: Door het niet volgen van de regels, ontstaan er onbekende grote interne krachten. Uitwendige belastingen komen daar nog extra meer bij.
Onbekende, maar desondanks grote krachten. En over welke regels heb je het?
Sta me toe om, middels een noodgedwongen vrij uitgebreide uitleg, mijn toelichting te geven. Je zal zien dat ik geen punt mis, maar dat met een bedachtzame manier van bevestigen, het gebruik van platkopschroeven in verzonken gaten geen enkel probleem hoeft te zijn.
Naar ik begrijp moet TS nieuwe gaten boren voor het bevestigen van de handrail.
Hij zal, neem ik aan, de handrail daarbij als boormal gebruiken en in ieder geval de gaten aftekenen met behulp van de handrail. En vervolgens een priem of een centerpons gebruiken om te zorgen dat de boor niet wegloopt. Bovendien hebben die gaten een diameter van 5,8 mm en is het de bedoeling M5-boutjes te gebruiken. Hoe ver mis kunnen die gaten zitten, als TS een
beetje nauwkeurig werkt?
Dus hoe moeilijk moeten we doen over statisch overbepaald en vrijheidgraden?
Vanzelfsprekend moet er zoveel mogelijk naar worden gestreefd die handrails 'spanningsvrij' te monteren. Maar als je de geschetste methode volgt (handrail als boormal) dan hoeft er in ieder geval niet geduwd of getrokken te worden aan de rail om alle schroeven door de gaten te krijgen.
Desondanks kunnen er afwijkingen van enkele tienden van een millimeter zitten tussen de plekken van de gaten in de boot en de gaten in de handrail. Die zich negen van de tien keer oplossen in de overmaat van 0,8 mm tussen boutje en gat in de rail. Als je vervolgens de bouten, bout voor bout, in een paar rondes (van handvast naar 'vast is vast') aandraait, hoe groot zullen de zijdelingse krachten in bouten en handrail dan kunnen worden?
Je kan, aan de manier waarop de schroeven in de verzonken gaten liggen, zien hoe groot de afwijkingen zijn. Juist waar die afwijkingen zichtbaar zijn geldt: "vast is vast". Dat kun je leren als je in de loop der jaren de nodige platkopschroeven in verzonken gaten hebt gedraaid. Gewoon praktijk.
Die onbekende grote krachten blijven minimaal en met die handrail gebeurt nooit meer iets.
Overigens: Ik haal dit aan omdat de vraag werd gesteld. Op onze bootjes zal het MEESTAL niet zo'n vaart lopen. Maar wel goed om er een bewuste keuze over te maken. Dat vereist dat je je tenminste bewust bent van het verschijnsel.
Begrijp ik. Het zit feitelijk vervat in het begrip 'spanningsvrij monteren'. Iedere vakman weet wat dat betekent. Ik ben er hier even wat dieper op ingegaan zodat TS zich er ook van bewust is.