Mijn ouders hebben een aantal jaren een 22 gehad uit ´79. Ben er zelf destijds met vrienden een tweetal keer mee op vakantie geweest in friesland. Een ruime en modern ogen de boot. Ook van binnen overzichtelijk en een mooi (zonne)dek.
Nadelen vond ik dat de kooien echt te klein zijn voor iemand met een nederlandse lengte (zegge 1,80 m of langer). Ook de hoofdruimte boven de voorpiekslaapplaats is op het claustrofobische af. Als kind voind ik het er echter heerlijk, een beetje het 'hut'gevoel denk ik.
Wat betreft zeileigenschappen: Vond de boot aan de wind behoorlijk snel (vergeleken met de huidige kievit) en de boot kon hoog aan de wind. Zeilde een beetje als een open bootje. Helaas ook inclusief de instabiliteit ... Op de Friese meren is het met de kiel dieper dan 1,10m lastig varen en laat dat nu net wél benodigd zijn om niet bij windkracht een beetje al met de ramen onder water te varen en de helmstok op de kuiprand. Kan geen kwaad, de boot is onkenterbaar maar comfortabel is anders. Reven kan natuurlijk ook en dat moet dan ook relatief snel. En dat de kiel ophaalbaar is, is leuk maar dat ging dusdanig zwaar dat je het wel uit je hoofd laat het iedere dag te verstellen. Verder had de boot de neiging op golfslag motorvarend erg te gaan rollen wat nogal vermoeiend sturen is. Maargoed, iedere boot heeft zijn voor- en nadelen natuurlijk
Vind het nog altijd een mooie strakke boot om te zien, en een stuk moderner dan bijv. de kievit maar vind laatstgenoemde wat betreft stuurgevoel en vooral met meer wind beter, of misschien moet ik zeggen: comfortabeler varen. Geloof dat de etap echter sneller is to zo'n windkracht 4 a 5
Enige tijd geleden trouwens een boek gelezen over een jongen die met een etap 22 naar Spanje is gezeild, buitenom. Leuk leesvoer! Blijkt de zeewaardigheid ook wel uit.