Ik heb er ooit één dag op meegevaren, jaren geleden, voor de Noorse kust met 4-5 Bft.
Was toen (ik zeilde toen catamaran) niet echt mijn schip, maar ik zou er geen probleem mee hebben om met een (goed onderhouden) Carena 36 met Bft 5-6 de Noordzee op te gaan. Is een S-spant met lange kiel, dus hij drukt zich lekker vast in de golven en is goed koersvast. Er kwam toen, ondanks het vrij hoge vrijboord, ook aardig wat water over dek (we waren 'm flink aan 't uitproberen, een kennis van me wilde hem misschien kopen), waarbij me opviel dat de kuiprand maar een klein stukje boven het dek uitstak. Dat houdt in dat de kuip met echt slecht weer wel eens minder veilig en comfortabel zou kunnen zijn dan het lijkt. Manoeuvreren in ruw water ging goed, vooral omdat de boot met zijn relatief hoge gewicht lekker "doorzet". Ik vond de kuip niet bijzonder ruim, maar we waren dan ook met zijn achten meen ik.
Prachtig schip, maar mijn kennis heeft 'm toen niet gekocht en heeft een jaar later vanuit Canada een C&C 36 Frigate overgevaren.
Maar op zich lijkt die Carena me een prima en comfortabel zeilend schip, met een naar mijn smaak mooie tijdloze lijn en veel ruimte boven en onder dek, waardoor hij me ook geschikt lijkt voor echt lange reizen. Het feit dat er vrij veel van verkocht zijn geeft ook al aan dat het een goed schip moet zijn. Ook nu zijn er redelijk veel te koop, waardoor je prettig veel keus hebt.
Ik kan je niet zeggen van welk bouwjaar die Carena 36 van die proefvaart was, maar het budget was toen absoluut géén probleem. Nu wel, die kennis zijn bedrijf is inmiddels ten gronde en de C&C is verkocht...