Hoe zijn de aandewindse eigenschappen, varen ze even hoog of niet?
Dat ligt er aan wat voor een kiel eronder zit, gewoon een kortere dan minder hoog, bij een scheel kiel iets minder hoog , en bij een vleugel kiel even hoog.
Hoe zit het met de drift? Verlijert de korte kiel meer?
Dat is dezelfde vraag dus hetzelfde antwoord.
Hoe is het vaargedrag op ruime koersen, rolt de korte kiel dan meer of maakt dat niet uit?
Dat is ook afhankelijk van het zwaartepunt ,dat kan zelfs bij een ondiepe kiel lager zijn dan bij een diepe een diepe is vaak gewoon gietijzer en een ondiepe ook wel met een loden bulp.
Moet bij korte kiel eerder gereefd worden?
Zelfde antwoord als boven , hoe hoger het zwaartepunt hoe eerder reven.
Hoe is het vaargedrag bij harde wind(6-7bft)en met golfslag op het IJsselmeer en Noordzee, is de korte kiel dan net zo stabiel?
Zelfde antwoord als boven
Ik zag dat ook het roerblad ondieper is, heeft de boot daan sneller de neiging uit het roer te lopen?
Nee het roer oppervlak is hetzelfde hij is wat minder diep maar wel iets langer naar voor en achter
Het is zo dat een diepe kiel goedkoper is als een ondiepe.
Bij een diepe kiel gewoon een goedkoop stuk diep ijzer onder de boot en het is klaar.
Een ondiepe kiel moet men meer doen een lood stuk eronder.
Het ideale zou zijn een bulp van platina is erg zwaar maar dat kost wat.
Ik heb maar een ding waar ik met mijn nu ondiepere kiel aan moest wennen, dat was als ik in een haven met veel dwars wind moet manoeuvreren dat ik dan eerder over dwars weg waai.