Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Van der stadt Zeeton

Van der stadt Zeeton 21 feb 2010 11:32 #115786

  • Roger
  • Roger's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
We hebben onlangs met drie vrienden een naar blijkt van der stadt Zeeton gekocht. Wie heeft ervaringen met dit soort bootjes.

Verder hebben we de Saildrive van OMC eruit gehaald en zitten we nu met een gat in de bodem wat me met Epoxy en mahonie multiplex willen dicht maken. We weten echter niet hoe dit de multiplex is. Aangezien het schip 2 uur rijden van ons vandaan ligt kunnen we niet even kijken. Wie weet de dikte van het plaatmateriaal waar dit soor schepen van zijn gemaakt.

Met vriendelijke groet Roger,Alex & Stijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Van der stadt Zeeton 21 feb 2010 12:52 #115804

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Als eerste welkom hier.

Maar eerst de motor eruit , op zich een prima idee voor de zeil eigenschappen.
Maar lijkt me ook wel lastig met de haven in en uit.
Je kunt ook een dol achterop zetten en gaan wrikken.

Maar dat gat zou ik dicht maken met polyester van binnen een plaat multiplex ( de dikte maakt niet zoveel uit ) en dan van buiten het gat met polyester matjes , net zoveel lagen tot het glad is opvullen.
En dan nog een paar keer iets groter als het gat en het zit weer als nieuw. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Van der stadt Zeeton 21 feb 2010 19:50 #115879

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1078
Mijn eerste (eigen) boot was een Zeeton 24. Leuke boot, goede zeiler. Alleen dat hout... pfff, was mij teveel onderhoud.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Van der stadt Zeeton 21 feb 2010 20:02 #115886

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Ik denk dat de dikte van het multiplex ergens tussen de 10 en 15 mm zal zijn. Ik zou het gewoon even netjes meten en de nieuwe stukken hout dezelfde dikte geven. Geeft een mooi resultaat. Goed met schuine lassen werken, eventueel met een extra latje de boel verbinden en netjes afwerken. Ik zou zelf niet met polyester matjes aan de gang gaan, dit is niet nodig als je nette lassen maakt en voorkomt ook op den duur problemen (heb teveel gepruts gezien met polyester matjes op houten schepen).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Van der stadt Zeeton 21 feb 2010 20:12 #115894

  • Roger
  • Roger's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Bedankt voor je antwoord. Had zelf gedacht om met een handfrees en een mal een rondje uit de romp te frezen onder 45 graden. Kan door de mal heel precies. Vervolgens het geheel op vullen met epoxy en multiplex 10 mm. Mocht het dan nog niet stevig zat zijn kan ik altijd nog de binnekant verstevigen. Hoe denken jullie over deze methode. Dus een gedeelte van de romp wordt onder 45 graden weggefreest.

Groeten de timmerman van de drie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Van der stadt Zeeton 21 feb 2010 20:18 #115901

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Normaal wordt een las aangehouden van 1:10, oftewel 10 maal de dikte van het hout is de lengte van de las. Met 45 graden haal je dat dus niet. Het netjes uitfrezen is natuurlijk een prima idee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Van der stadt Zeeton 21 feb 2010 21:03 #115923

  • Roger
  • Roger's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
De las van 1 tot 10 was me bekent maar ik denk zelf dat dit praktisch niet uit te voeren is met multiplex van 10mm. Heeft iemand hier ervaring mee. Vooral hoe krijg je een mooie rechte las gemaakt.

Lees ook verschillende dingen op deze site en de site van waarschippers.nl Epoxy schijn het wondermiddel te zijn. Sommige mensen vergroten de oppervlak van het lijmoppervlak hellemaal niet. Ik kom echter niet iemand tegen die hier heel specifiek ervaring mee heeft.

Met vriendelijke groet de timmerman van de drie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Van der stadt Zeeton 21 feb 2010 21:11 #115924

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Klopt. Ook koud verband kan werken (platen recht tegen elkaar aan, dikke epoxy ertussen en latje over de las lijmen). Alleen moet je jezelf afvragen hoe sterk je het geheel wilt hebben. Hoe groter het oppervlakte is wat elkaar raakt, hoe beter bestand tegen krachten. Onderin een vlak zou ik zelf niet teveel risico's willen nemen. Zelf wel ooit een klein gat (diameter van nog geen 2 cm) gewoon dicht gemaakt met een plaatje aan de binnenkant en van buiten af dicht gemaakt met flexibele epoxy zonder problemen.

Jouw situatie: als je netjes 45 graden zou kunnen frezen en dat netjes met dikke epoxy inlijmt en de naden nog een extra latje mee geeft, dan zal het wel zijn werk doen. Wil je het glad afwerken dan zou je een langere las moeten nemen voor voldoende hechting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Van der stadt Zeeton 21 feb 2010 21:42 #115931

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3440
Doe al jaren het onderhoud van een Zeeton van een kennis. Ken het bootje dus redelijk. Los daarvan is het afschuinen van een gat wel te doen al is het een lastig karweitje, zeker boven je hoofd.
Een schuinte van 1 op 5 of 6 is wel voldoende. Bij een huiddikte van 12 mm teken je dus een rand af van 7 cm rondom het gat. Met een lamellenschuurschijf op een haakse slijper schuur je met korte "streken" de schuine kant op maat. Regelmatig kontroleren of je nog netjes vlak bent. Je bent even bezig maar je krijgt een goed resultaat. Het maakt niks uit of je het gat opvult met een stuk multiplex of glasmat/epoxy (geen polyester nemen) maar gezien het feit dat je in de kielbalk zit maakt glasmat/epoxy mogelijk makkelijker.
Wat je ook kunt doen is een plaat in het gat met een gelijke afschuining naar binnen zodat je een v-vormige groef krijgt. Heb je veel minder werk aan het vol lamineren van de glas/epoxy.
Hoe groot is trouwens het gat in de kielbalk, heb je nog kielbalk over naast het gat van de saildrive?
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 21 feb 2010 21:46 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Van der stadt Zeeton 22 feb 2010 08:04 #115964

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Geen glasmat en epoxy gebruiken, maar een stuk vergelijkbaar multiplex op maat maken, en dit met epoxy verlijmen. (zegt de man die glasmat en epoxy verkoopt...)

Glas en epoxy is stijver dan multiplex, bij beweging in de boot zal er teveel kracht op de rand van de reparatie komen, waardoor het omliggende hout beschadigt.

Zodra je met epoxy aan de gang gaat: het kale hout eerst goed insoppen met epoxy, dan de resterende epoxy verdikken met bijv katoenvezel of stewathix, en daarmee de lijmnaad flink insmeren (gaat het best op het in te passen deel). Het nieuwe deel nu in het gat plaatsen, eventueel vastzetten met een paar schroefjes (tijdelijk). Nu de overtollige epoxy, die uit de naden is gedrukt, opruimen. (ook aan de binnenkant). Voorzie de schroefgaten die achterblijven na verwijderen van de schroeven ook even van een lik epoxy (binnen en buiten). Daarna de boel vlakschuren en afwerken zo je gewend bent.

Epoxy advies:
Ce-Sense 101 hars
Ce-Sense 113 verharder (geltijd 30 minuten)
Katoenvezel of Stewathix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Van der stadt Zeeton 22 feb 2010 11:48 #116002

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8011
Wat die lassen betreft: 1:10 is idd soms moeilijk te doen. zeker bij gekrome vlakken is het lastig om aan alle 4 de zijden de boel netjes te laten aansluiten. Het hele idee achter die las is om het oppervlakte van de lijmnaad te vergroten.

Er is ook nog een andere manier: onder verstek. Met een bovenfrees kun je heel gemakkelijk de helft van de rompdikte weg freezen. Dat doe je dan romdom het gat. De breedte van de weg gefreese baan kun je dan 10 keer de dikte doen en zo krijg je dan evenveel lijmcontact als bij een schuine las. Zeker als je dan de hoekjes nog eens afschuint tot 45 graden met je frees.

Plaatje:

De rode plankjes kunnen in principe tijdelijk zijn maar ik heb ze laten zitten voor extra sterkte. Ik heb 2 platen van 4mm gebruikt om een dikte van 8mm te krijgen omdat bij mij het vlak redelijk gebogen was. Ook kun je het dan per plaat pas maken, dat is makkelijker. Maar dat kan ook gewoon in 1 keer.

Ik ben nu in mijn dek (2 lagen van 10mm) hetzelfde principe aan het toepassen en het gaat prima.
Laatst bewerkt: 22 feb 2010 11:58 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Van der stadt Zeeton 22 feb 2010 16:20 #116044

Hebben jullie de knikspant versie of de rondsant versie.
Ik heb zelf een rondspant zeeton mijn romp bestaat uit 3 lagen 4 mm multiplex stroken. ik heb eventueel ook een detail tekening van de knikspant versie hoe de romp is opgebouwd.
groet en succes Arjen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Van der stadt Zeeton 22 feb 2010 17:46 #116060

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Zeeton 24 (multiknik) was onze eerste kajuitboot eind jaren '90. Forumlid ArjanvdS werd in 2001 de volgende eigenaar.

De boot zal hoogstwaarschijnlijk gebouwd zijn in platen hechthout van 10 mm. De oplossing van Philip lijkt me het best toepasbaar en geeft sterk resultaat onderwater. In het verleden heb ik veel gewerkt met hout / kunstharsconstructies t.b.v. de wedstrijdzeilerij. Constructieve oplossingen van polyester en hout zou ik nooit kiezen want dat materiaal hecht niet of nauwelijks. Met epoxy zijn betere resultaten te behalen maar e.e.a. is dan wel gevoelig voor de juiste temperatuur en vochtigheid tijdens verwerken.

Ik zou het dus oplossen met tamelijk traditionele materialen. Verder veel succes met het onderhoud. Het is een hele leuke boot maar dat onderhoud was voor ons vervolgens wel de reden om te kiezen voor (nieuw) polyester.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Van der stadt Zeeton 01 mrt 2010 13:59 #116835

  • Roger
  • Roger's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
We zijn er nu helemaal uit. Nadat we zaterdag de lengte en breedte hebben opgemeten bleek dat onze boot geen zeeton was maar een van der stadt Sea mini. Lengte 6,5 breed 2,5.

Er zit toch wat meer onderhoud aan dan we hadden gedacht al kunnen we deze zomer zeker gaan varen. Van de winter hebben we in ieder geval een leuk project.

Heeft iemand ervaring met deze boot vooral de vaareigenschappen en eventueel de sterke en zwakke punten van de boot waar we op moeten letten zijn voor ons intressant. Romp ziet er goed uit. De opbouw en dek zijn wat minder al heb ik het idee dat het teak dek nog goed is. Hij heeft hellaas 1 plek op het dek waar hij lekt. Maar dit zal van de winter gaan gebeuren.
Tegen die tijd vragen wij op dit forum weer om raad.

Groeten Roger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.146 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl