Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Victoire 822 of Etap 28?

Re: Victoire 822 of Etap 28? 10 apr 2010 21:43 #123193

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Spirit 28!

Erg degelijk, bewezen super zeewaardig ook met slecht weer, zeilt als de brandweer en is een stuk goedkoper.

En dat zeg ik niet omdat ik een hele goede te koop weet, alhoewel je daar wel voor mag PB'en natuurlijk ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Victoire 822 of Etap 28? 10 apr 2010 22:10 #123195

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
Op sw rating is een Etap 28 iets sneller.Dat een Etap waardevast is zie je ook aan de vraagprijs.Ik zou eerst eens een proefzeiltocht met de etap doen,dan kan je wellicht de juiste keuze maken.Volgens mij zitten er op het forum ook eigenaars met een etap 28.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Victoire 822 of Etap 28? 11 apr 2010 09:01 #123240

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9760
Beide schepen zijn prima, heb ooit zeer zwaar weer op de Noordzee overleefd met een Etap 28 (weer waarbij je eigenlijk allang liever niet meer vaart). Voor de rest zal het afhangen van je eigen keuze, voorkeuren en de staat waarin de aangeboden boten verkeren. Ik zou gewoon gaan proefvaren met beide typen en kijken wat je het beste bevalt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Victoire 822 of Etap 28? 11 apr 2010 16:26 #123283

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Victoire 822 vind ik zelf gewoon een heel mooi schip, stoer, degelijk, elegant en zeewaardig, van binnen mooi afgewerkt en met mooi donker teak, heb er zelf ook eens naar gekeken, maar de bedden waren te kort voor mijn 1,93 m.
Etap vind ik erg "plastic fantastic: , maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Victoire 822 of Etap 28? 11 apr 2010 16:59 #123290

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
helemaal eens met FMJ.
van alle 28 voeters van rond 1975-1985 is er maar 1 die behoud van kwaliteit laat zien (sterkte, stijfheid, snelheid, weinig problemen) en dat is de Spirit 28. Prima binnenindeling, voldoende aanbod in de markt. Je moet even wennen aan de lelijke vierkante opbouw. Ricus van de Stadt (jawel de oude ontwerper) voer zelf in een SP28, de Knar!

Als je perse wilt kiezen tussen Victoire en Etap dan Victoire. Oude Etap 28 zie je zelden. De rompen zien er niet mooi meer uit na de jaren. Heb ook gehoord dat ze slap worden waardoor de kiel eronder kan bewegen.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Victoire 822 of Etap 28? 11 apr 2010 19:50 #123324

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
En dat terwijl de Spirit 28 ontworpen is door een van z'n medewerkers destijds - Koos de Ridder - terwijl hij zelf de Bries ontworpen had en in eigen beheer bouwde..

Constructief blijven ze inderdaad heel erg goed, ook niet zo gek als je ziet hoeveel spanten en stringers er ingelamineerd zijn. Is ook zo'n beetje de enige boot in deze maat die in die tijd gebouwd is welke je nog steeds volop op de wedstrijdbanen ziet. Ze domineren de Grevelingencup, winnen de 24-uurs, de Zuiderzeeweek, de Schuttevaerrace, etc etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Victoire 822 of Etap 28? 11 apr 2010 20:22 #123330

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6120
Victoire 822 vind ik de mooiste van de twee.
Spirit 28 ? Contessa 28 ? First 28 ? Jeanneau Aquila (erg leuk schipin het echt)Standfast Loper ? CONTEST 28 ? lekker stevig schip..oh man wat een keuze.. ga lekker kijken, in het echt zijn ze altijd anders dan op een foto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Victoire 822 of Etap 28? 12 apr 2010 19:32 #123559

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9312
Met de Victoire hebben we intussen een proefzeiltocht gemaakt met een flinke wind, en dat beviel uitstekend.

Als je hem mooi vindt, voelt dat hij lekker zeilt en de indeling is naar wens... is het dan niet beslist?

Wat ik wil zeggen: oriënteren is goed, maar het aanbod is zo enorm groot dat je ooit zal moeten toehappen op een boot die blijkbaar aan je wensen voldoet.

Heb zowel van de Etap 28 veel goeds gehoord als van de Spirit 28.
De Victoire vind ik de mooiste!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Victoire 822 of Etap 28? 12 apr 2010 20:43 #123601

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Nog wat olie op het vuur: Dehler heeft met de Duetta in die maat ook een interessante speler, en laten we de good old Albin Vega niet vergeten.

Maar let ook eens op zaken als de ruimte op het dek en in de kuip, en of de vallen vanuit de kuip kunnen worden bediend, en de plaats van de kombuis. Ook allemaal dingen die meetellen voor het plezier dat je aan een boot beleeft, net als berg- en zitruimte in de kajuit, maar die je je vaak pas achteraf realiseert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Victoire 822 of Etap 28? 14 apr 2010 21:53 #123972

  • CHINOOK
  • CHINOOK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
Een Victoire is een goede maar behoorlijk overgewaardeerde boot.
Ze kosten gewoon te veel tov de concurentie.
De hoge prijsstelling met de daatbij te verwachten kwaliteit wordt niet waargemaakt.
Er gaat nog wel eens een Victoire mast overboord, lekkage, niet goed gemonteerde scepterpaaltjes, snel dof worden van de gelcoat enz.
Bovendien Victoire is niet voor niets failiet gegaan.
Ik zou kiezen voor de Etap of de Spirit, of een Hallberg Rassy 29 als je het budget er voor hebt.
Rassy maakt de hoge prijs/kwaliteitsverhouding wel waar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Victoire 822 of Etap 28? 15 apr 2010 07:09 #124005

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Chinook schreef: "Bovendien Victoire is niet voor niets failliet gegaan".

Als dat mede een reden is om een boot niet te nemen is er wel een rijtje op te noemen van gerenommeerde en gevraagde failliete merken. Daar valt de Etap ook onder.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Victoire 822 of Etap 28? 15 apr 2010 15:13 #124071

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
zullen we even dan:
- victoire
- Etap
- Dehler,2 maal
- Friendship, 2 of 3 maal
- Bavaria

wie volgt...

groet
t
Laatst bewerkt: 15 apr 2010 15:13 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Victoire 822 of Etap 28? 15 apr 2010 17:56 #124086

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9312
Ik ben van mening dat het als eerste bootje zo nauw niet steekt (als de prijs ok is).
Een eerste boot is iets waarmee je leergeld betaalt. Voor je het weet wil je weer wat anders... als je tegen dan weet hoe en waar je wil zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Victoire 822 of Etap 28? 16 apr 2010 11:17 #124191

  • CHINOOK
  • CHINOOK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
Daar heeft u een punt.
Ik bedoelde eigenlijk dat Victoire in (ik geloof in 2005) voor de eerste keer failliet ging door oa slecht bouwen en dus veel garantie en restpunt werkzaamheden.
Toen hadden we nog hoog conjucture en was er van een crisus geen sprake en toch ging Victoire met een volle order portefeuile failliet.
Het lijstje met failliete werven wat Capolavoro opnoemt is volgens mij te verklaren door de crisus van de afgelopen tijd.
Is Bavaria failliet?

Groet D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Victoire 822 of Etap 28? 16 apr 2010 15:18 #124206

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
CHINOOK schrijft:
Daar heeft u een punt.
Ik bedoelde eigenlijk dat Victoire in (ik geloof in 2005) voor de eerste keer failliet ging door oa slecht bouwen en dus veel garantie en restpunt werkzaamheden.
Toen hadden we nog hoog conjucture en was er van een crisus geen sprake en toch ging Victoire met een volle order portefeuile failliet.
Het lijstje met failliete werven wat Capolavoro opnoemt is volgens mij te verklaren door de crisus van de afgelopen tijd.
Is Bavaria failliet?

Groet D

Ik heb niet het idee dat victoire daaraan failliet is gegaan. Er mankeert aan een victoire niet meer of minder dan aan een ander merk. (kan ik je uit eigen ervaring vertellen). Ze zijn eerder failliet gegaan door verkeerde investeringen (zoals victoire 51)
Laatst bewerkt: 16 apr 2010 18:55 door FFzeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Victoire 822 of Etap 28? 16 apr 2010 18:09 #124227

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9312
Is wel off topic maar ook Etap is ten onder gegaan met een vol orderboek.
Faillisement zou te maken hebben met enerzijds het debacle (schrijf je dat zo?) met Dehler en anderszijds (volgens insider...) met het feit dat de kinderen hun erfdeel nu reeds wilden en in de knoop geraakten met de verdeling...
Wij als buitenstaanders hebben denk ik niet altijd een goede kijk op die dingen omdat het nu eenmaal ontbreekt aan correcte gegevens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Victoire 822 of Etap 28? 16 apr 2010 22:42 #124263

  • CHINOOK
  • CHINOOK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
Ik spreek ook uit eigen ervaring met Victoire.
Aflevering van een nieuwe boot (12.70 classic) met 3 A4tjes vol onvolkomenheden, die uiteindelijk met behulp van een advocaat moesten worden opgelost.
Klaas Vader van Victoire kon beter praten dan boten bouwen en goed afleveren.

Groet D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Victoire 822 of Etap 28? 17 apr 2010 08:05 #124289

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6872
Dezelfde verhalen ken ik ook over 't Waar. Als het bedrijf feitelijk al in de problemen zit, maar dat nog niet bekend is, gebeurt het helaas vaker dat de nog afgeleverde boten niet zo goed zijn als gebruikelijk.
Mocht je bij Victiore in die situatie geraakt zijn, kraak dan niet alle ooit gebouwde Victoires af, jouw exemplaar was waarschijnlijk niet direct maatgevend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Victoire 822 of Etap 28? 18 apr 2010 14:07 #124371

Mijn vrouw & ik zeilen nu sinds alweer 3 seizoenen met een Etap 28, bouwjaar 1979, en zijn daar uiterst tevreden mee. Toen wij op zoek waren naar een 28-voeter kwamen voor ons 2 type schepen in aanmerking: een Spirit 28 of een Etap 28. Na wikken en wegen werd beslist de Etap te kopen. Mijn persoonlijke ervaring, vergeleken met een Spirit 28 (mijn oom heeft er 25 jaar een gehad en ben vaak mee gaan zeilen, dus ken die boot ook best goed), is dat de Etap 28 een prima zeilschip is wat nog jaren meekan. Een persoonlijk overzicht:

1. De dubbelwandigheid van de Etap maakt dat het schip goed geisoleerd is v.w.b. koude, warmte en geluid. Een opmerkelijk verschil, zeker na een nachtje aan boord met 4 volwassenen, want de cabine was binnenin kurkdroog. Uiterst aangenaam!
2. Samen met de Etap 28 stond de Spirit 28 van mijn oom ook te koop. We zijn regelmatig gaan kijken en vergelijken en wat me opviel is dat de gebruikte materialen van beide schepen vergelijkbaar zijn maar dat Etap gekozen heeft voor dikker polyester (o.a. dek en kajuit). Bij de Spirit 28 zie je op sommige plekken het zonlicht a.h.w. door het dek schijnen (langs de binnenzijde goed te zien in de voorpunt) en voel je gewoon dat het dek dunner en beweeglijk is. Bij de Etap is dit niet. Ook het dek is dubbelwandig wat de stijfheid van de constructie ten goed komt.
3. Bij de Etap moet je ruimte inboeten omdat er aardig wat schuim onder de banken (kajuit) en bakskisten zit. Daar heeft de Spirit wel een groot voordeel, een zee van ruimte v.w.b. bergingsplaats. Verder heb je qua stahoogte en open ruimte met twee bijna identieke schepen te doen.
4. Qua snelheid meen ik dat beide schepen, mits goed getuigd en gezeild, even goed scoren. Vorige zomer een lang stuk naast een Spirit 28 gezeild en beide haalden we dezelfde snelheid, daar ga je niet veel verschil merken.
5. De verstaging bij de Etap grijpt op 3 onafhankelijke punten in de romp, de Spirit op 2.
6. Door de rompvorm ligt de Etap stabieler in het water. De Spirit is lager gebouwd en schommelt daardoor makkelijker.
7. Op zee gedragen beide boten zich prima. Heb met beide schepen met harde wind (8 Bft) op de Noordzee gevaren en dat ging prima. De Spirit weegt iets minder dan de Etap en hobbelt daardoor iets harder op de golven, maar dat heeft ook zijn charmes :cheer: .

Algemeen beschouwd had een Spirit evengoed een volwaardig alternatief geweest voor onze Etap. Echter, de afwerkingsgraad en stevigheid (zeker bovendeks) is, mijns inziens, bij de Etap beter. De opgevulde schaal draagt daar zeker tot bij. Qua optiek bevalt mij de Etap beter maar smaken verschillen nu eenmaal.

Als je eens een kijkje wil nemen bij mij aan boord ben je altijd welkom. Wij liggen te Wemeldinge aan de Oosterschelde. Stuur me een mailtje en we kijken wanneer het past! Neem ook gerust eens een kijkje op www.everyoneweb.com/nixtres, daar kan je al onze zeilervaringen tot nu toe lezen en bekijken!

Succes met je keuze, Jeroen.
Mijn profielnaam dank ik aan m'n studententijd...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Victoire 822 of Etap 28? 18 apr 2010 20:23 #124423

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
Hey Jeroen.
Ik lees ook graag zeilervaringen :-)
Maar je link werkt niet...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Victoire 822 of Etap 28? 18 apr 2010 20:42 #124433

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8365
Kwestie van even die komma weg halen: www.everyoneweb.com/nixtres
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Victoire 822 of Etap 28? 19 apr 2010 02:29 #124455

Oeps, dacht dat de pc wel beter wist...
2de poging dan maar: via www.everyoneweb.com/nixtres moet het zeker lukken. Veel plezier ermee!
Mijn profielnaam dank ik aan m'n studententijd...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Victoire 822 of Etap 28? 19 apr 2010 06:43 #124467

  • Gerhard
  • Gerhard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 256
CHINOOK schrijft:
Daar heeft u een punt.
Ik bedoelde eigenlijk dat Victoire in (ik geloof in 2005) voor de eerste keer failliet ging door oa slecht bouwen en dus veel garantie en restpunt werkzaamheden.
Toen hadden we nog hoog conjucture en was er van een crisus geen sprake en toch ging Victoire met een volle order portefeuile failliet.

Groet D

Wat een onzin, de werkelijke reden van het failliesement heeft alles te maken met het verslikken in de nieuwe Victoire 51. Verder ging de werf niet helemaal met de tijd mee en zaten er te veel man uren in de bouw van de schepen.

De prijs van de Victoire ligt behoorlijk hoog, dit alles heeft te maken met de kwalitiet van de schepen het het niveau van afwerking.

Als ik nu kijk hoe lang een Victoire zeiler gemiddeld zijn boot in bezit heeft kan ik niet anders concluderen dat men zeer tevreden is over de schepen. Net zo als ik zelf,ik vaar 10 jaar een Victoire 933.

Ik vind een Victoire 822 niet te vergelijken met een Etap 28. Wel is de genoemde Spirit 28 een aardig vergelijkbaar schip als de Victoire. Zelf vind ik de Victoire mooier, maar de Spirit vaart ook enorm goed. Beide zijn ook prima zwaar weer zeilers. Dat kan je van de Etap wat minder zeggen. Al is deze dan weer onzinkbaar als je in heel zwaar weer terecht komt ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Victoire 822 of Etap 28? 19 apr 2010 11:03 #124529

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
even een kleine prijsvergelijking,
alle Friendship 28, Spirit 28 en Victoire 933 van de Botenbank, met uitzondering van de Mk 3 modellen van de FS28 (te nieuw).


De Spirit 28 is gemiddeld van 1977, en kost gemiddeld € 14.643
totaal 7 te koop.

De FS28 is gemiddeld van 1978 en kost gemiddeld € 18.889 , 29 % duurder dan de Spirit.
totaal 10 te koop

De Victoire 933 is gemiddeld van 1980, en kost gemiddeld € 32.400, 121% duurder dan de Spirit (maar wel 3 jaar nieuwer)
totaal 5 te koop.

Etap 28 zijn er maar 2 te koop , dus slecht vergelijkbaar.
Gemiddeld bouwjaar 1980/81, gem. prijs 22.500 eur. Duur dus.

Ik denk toch dat er flink betaald wordt voor de naam; SPirit is in NL nu eenmaal niet zo bekend als de andere 3.

groet
t
Laatst bewerkt: 19 apr 2010 11:29 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Victoire 822 of Etap 28? 19 apr 2010 12:12 #124552

@Gerhard: dat de Etap 28 het bij zwaar weer iets minder doet moet ik je, naar mijn persoonlijke ervaring, toch tegenspreken, tenzij we het hier over 12 Bft hebben want die ervaring heb ik niet en hoef ik ook niet te hebben ;) .
2 jaar geleden ben ik verrast geweest door een stevig onweer tussen Zeebrugge en Vlissingen met windstoten tot 40 knopen, een stevig weertje dus, en ik moet zeggen dat mijn Etap zich prima gedragen heeft. Geen gekraak of verbuigingen en dat gaf me op dat moment, naar omstandigheden, een veilig gevoel. De boot hield zich goed en heeft ons veilig naar Terneuzen gebracht. Dat hij onzinkbaar is, nou ja, ik wil het alsnog niet meemaken dat het water me tot onder de knie staat.

Betreffende de verkoopprijs van € 22.500 is er veel te hoog gegrepen. Op www.botentekoop.nl en www.botenbank.nl vind ik zo al 5 Etap schepen rond de € 17.000, ik heb de mijne 3 jaar geleden nog minder betaald.
Mijn profielnaam dank ik aan m'n studententijd...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl