Mijn bijdrage,
Een pruttel van >20 jaar oud heeft over het algemeen wat meer moeite om zijn maximale prestatie te leveren aan snelheid door het water dan een nieuwe. Er zullen voorbeelden zijn van eigenaren die nog steeds z.g.a.n. aan boord hebben maar even als hoofdregel. Tenminste, dat is mijn ervaring.
Er is altijd een grens waarbij het niet meer gaat. Zeggende dat de omstandigheden zo kunnen zijn dat er niet meer tegen in te boxen is. Daar hoef je niet voor op zee te zitten, sterker nog, mijn ervaring is dat binnenwater meer kan tegen werken dan de bijvoorbeeld de Noordzee.
Volkerak Bft 7 vlagen 8 op de kop ..... wat een kuilen, we hebben er dik 4 uur over gedaan. Eiland Mon in DK met vlak water maar 40 knopen op de kop. We liepen amper 2,5 knoop door het water. Van Vlissingen "even" naar Breskens bij een ZW 6 met stroom tegen wind ..... wooaaahhh!
De eerste keer denk je dat er wat aan de hand is maar ervaring leert dat de wind en de golven je er eigenlijk toe dwingen minimaal bijvoorbeeld te motorzeilen met een werk/storm fokje voorop.
Wie van de (ervarings) deskundigen kan aangeven hoeveel vermogen er verloren gaat tussen een klapschroef en een vaste schroef? Op een vaste schroef voeren wij 12 jaar geleden met moeite de rompsnelheid bij voorgesschreven toerental. De wissel naar een 2 blads klapschroef gaf een achteruitgang van 0,5 knoop bij matige wind. Bij een 3 blads klapschroef hebben wij enige verbetering gevonden.
Mijn visie is dat als je >90% van je rompsnelheid kan lopen op de pruttel op redelijk vlak water bij een zeg 4 Bft op de kop, je bij een op leeftijd zijnde boot nog prima zit.
Ik moet de dobber van <35 voet nog zien die bij 5 bft of meer op het IJsselmeer vanuit Lemmer rompsnelheid kan blijven lopen bij een Zuid Westen wind.

Ze zullen er zijn maar wij kunnen het niet en ik heb er nog nooit een gezien.
Ergo, wees niet bang voor de zee als je denkt een keer de motor nodig te hebben. Het IJsselmeer en ander binnenwater zijn grotere tegenstanders dan op open zee boven de 10 meter diepte lijn.
Wij zullen met 22 PK voor een 4,5 ton schip niet overbemeten zijn. Het nadeel van geen reservevermogen in de pruttel is dat als de boot steeds stil valt in de golven de motor zijn vermogen bij vol gas niet makkelijk kwijt kan. De zaak begint te roken en hoeveel gas je ook geeft harder ga je niet. De een heeft dat moment wat eerder dan de ander maar 1 ding is zeker. Dat moment is er gegarandeerd.
Blijft de vraag staan ...... is er veel verschil tussen een vaste en een klapschroef? M.a.w. moet een koper dit gegeven mee laten wegen in zijn keuze als snelheid door het water op de pruttel belangrijk is?
Gr Michel