Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Catalina 36

Catalina 36 19 apr 2010 07:55 #124486

  • Berend
  • Berend's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Gaarne zou ik wat informatie willen hebben over de Catalina 36.
Wat zijn de zeileigenschappen, gedrag bij enige zeegang en vooral de min puntjes van deze boot. Alle informatie is welkom en bij voorbaat hartelijke dank voor de reacties.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Catalina 36 19 apr 2010 08:26 #124491

  • popye
  • popye's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 229
Van de Catalina 36 naast mij in de loods lekte de brandstoftank, bleek van aluminium te zijn.De tank is vervangen/nagemaakt door een kunstof tank. (tank was 20 jaar oud)

popye
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Catalina 36 19 apr 2010 12:53 #124563

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1074
Traag, vanwege rompvorm, gewicht, tuigage. Comfortabel in de haven, grote koelbox enzo. Eigenlijk een Amerikaanse Bavaria, behalve de prijs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Catalina 36 19 apr 2010 13:15 #124566

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
De mk1 of de mk2 ?? Er is een eigenaarsclub , heb je de vraag daar al gesteld?
Laatst bewerkt: 19 apr 2010 13:15 door sigdock.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Catalina 36 19 apr 2010 13:23 #124569

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
wij varen met een 34 (mk 1)
We hebben ook 36's bekeken maar zijn toen voor het prijsaspect toch een maatje kleiner gegaan.
Hangt ook een beetje van je vaargebied af, maar probeer eentje met een vinkiel te nemen.
Wij zeilen op de noordzee (België) en moet zeggen dat onze vin wel van pas komt maar dat moet je 'n beetje voor jezelf uitmaken.

Zeileigenschappen, boven gemiddeld, goed tot zeer goed. Laat ons zeggen dat we zeker niet achterblijven als we met vergelijkbare schepen varen en eerder vooraan te vinden zijn.

Grote plus van catalina, je kan overal aan. Er is niks dat niet op relatief eenvoudige manier kan uitgebouwd of veranderd kan worden. Soms een beetje puzzelen maar al bij al is alles heel vlot bereibkaar.

Structuur, kan ik enkel over onze boot spreken, vrij tot ZEER stevig. Geen bavariaanse toestanden dus. Op structurele plaatsen is het polyster zeer dik (en dan spreek ik over cm's en geen mm's).

Minpuntjes, BERGRUIMTE !!! Vooral op ons schip. Qua leefruimte is ze gewoon super, maar bergruimte is voor ons echt te weinig.
Maar zoals voor alles zijn er oplossingen te vinden, Catalina is heel makkelijk naar je hand te zetten en bij ons zijn er al plannen gemaakt om extra bergruimte te maken.

Als je nog meer info wil, just ask (of stuur een pm als 't iets TE concreet wordt ofzo :-) )



edit: kijk goed uit als je op de 2e handsmarkt zoekt, heel veel occasie catalina's zijn uitgeleefd ...
Laatst bewerkt: 19 apr 2010 13:24 door vanpupi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Catalina 36 21 apr 2010 17:35 #125001

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Een osmose check is op z'n plaats. 1 maat had van mij kocht een Morgan 50 (van dezelfde werf) had na 3 jaar osmose. Andere maat kocht een Catalina 34 in 1998 en had na 2 jaar flink osmose.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Catalina 36 21 apr 2010 21:11 #125024

  • CHINOOK
  • CHINOOK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
Ze worden geimporteerd door van de Vaart in Lelystad.
Heeft er meestal wel een paar te koop leggen.
Meestal stevig aan de prijs.
Op de amerikaanse verkoop site's zie je ze wel goedkoper in dollars, maar dan moet je m wel gaan halen in de states.
Echt Amerikaans, van binnen luxe met alles er op en dr an.
Niet super snel, lopen vrij gauw uit het roer onder helling door de brede kont.
Zware degelijke schepen.

Groet D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Catalina 36 21 apr 2010 21:17 #125028

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
Doe me een lol en koop en vaar er 1tje (over) uit de USA. Maak er dan gelijk een leuke reportage van voor ZF.

Ik raak wat verveeld door de vele 'zeewaardige boot selectie' topics en dan niks meer vernemen of quasi-spannende verhalen van binnenwaterniveau. :dry:

:P
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Catalina 36 22 apr 2010 07:14 #125054

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Bindrif schrijft:
Doe me een lol en koop en vaar er 1tje (over) uit de USA. Maak er dan gelijk een leuke reportage van voor ZF.

Ik raak wat verveeld door de vele 'zeewaardige boot selectie' topics en dan niks meer vernemen of quasi-spannende verhalen van binnenwaterniveau. :dry:

:P

Goed plan. Dan weten we ook alles over de administratieve zaken die nodig zijn om een boot van buiten de EU in NL in te voeren... :cheer:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Catalina 36 22 apr 2010 11:52 #125104

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Eerlijk gezegd vind ik het raar om te horen dat ze snel uit roer zouden lopen.
Ik ben er tot nochtoe niet in geslaagd onze 34 uit het roer te doen lopen. Ook met +30kn wind (en zeebrugge riep dit ook af op de marifoon) opkruisend naar de haven is dit niet gelukt.
Ok het zijn geen x-yachts maar in mijn ogen (en de andere mensen in de haven bij ons) zijn er toch zéér tevreden van.
volgens mij is een boot nog altijd iets heel persoonlijk en moet je er gewoon zelf mee varen en zien of ze je ligt of niet.

wie vaart er eigenlijk op dit forum allemaal catalina of zeilt er regelmatig mee mee?
begin wel benieuwd te worden naar catalina-zeilers :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Catalina 36 22 apr 2010 18:29 #125182

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Wel grappig dat vanpupi zegt dat ze zeer vlot zeilen, wat ik tot nu toe gezien heb is dat ze niet vooruit te branden zijn, valt me iedere keer weer zwaar tegen, pas als 't echt flink waait gaan ze een beetje lopen. Hangt ook standaard zo'n joekel van een 3-blads-rem onder. Van de zomer op de Noordzee nog met een comfortcontainer van Europees fabrikaat in een knoopje of 8 wind een 3-tal gezamenlijk opvarende Catalina's ingehaald, zij hadden de motor bij om snelheid te houden, wij hadden 'm uit.

Maar zoals met bijna alle boten is de snelheid meestal meer afhankelijk van de bemanning dan van de boot. Dus als vanpupi erg goed kan zeilen kan ik me er best iets bij voorstellen dat ie een hoop andere schepen te snel af is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Catalina 36 22 apr 2010 19:10 #125186

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8306
Naar ik me herinner van eerdere verslagen in PBO is de bouwkwaliteit te vergelijken met Bénéteau en Jeanneau. Het zijn massaproducties, maar de kwaliteit van het laminaat zou niet verkeerd zijn.
Osmose bij zulke recente en moderne productiemethodes lijkt me erg onwaarschijnlijk...

Op Amerikaanse boten wordt wel meer aan compromissen gedaan ifv comfort. Dit hoeft niet verkeerd te zijn en heeft niks met bouwkwaliteit te maken of met zeileigenschappen.
Een brede kont hoeft niet traag te zijn en ook niet snel uit het roer te lopen (anders zouden alle Vendée boten onbestuurbare slakken zijn).

Ik heb niks pro of contra een Catalina (was wel onder de indruk van de 400). Heb wel iets tegen vooroordelen of uitroepen die "ergens" vandaan komen.
Als je bergijpt wat ik bedoel. (en het klinkt strenger dan ik bedoel, hoor ;-) )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Catalina 36 22 apr 2010 20:13 #125199

Ik vaar wel eens mee op mijn schoonouder hun catalina 320. Hoewel de 36 een iets kortere mast heeft en de ouder modellen niet zo'n brede kont, zal het uit het roer lopen wat minder zijn. Maar de algehele breedte van de Catalina's (diezelfde breedte zorgt voor de grote binnenruimte) kan bij veel helling de boot eerder uit het roer doen lopen dan bij smallere boten.

Helaas kan ik over de zeileigenschappen van de 36 niet heel veel roepen. Hoewel een havengenoot er ook een heeft. Hoewel al een fix aantal jaar oud is, straalt de bouwkwaliteit er van af.

Ik neem aan dat als je naar Catalina's kijkt je niet op zoek bent naar de snelste boot van het veld. De 36 voet lengte zorgt voor voldoende snelheid voor de langste tochten, dus dat zit wel goed.

Voor comfort een prima boot. Degelijk, maar voor zijn lengte niet erg snel. Door de regio waar ze gebouwd worden met weinig wind in de baaien vaak gebouwd met vooral grote voorzeilen...

Edit: ik zie niet dat de bouwkwaliteit vergelijkbaar zou zijn met Bavaria of Jeanneau, dat is absoluut niet waar. De bouwkwaliteit is vele malen beter, met name laminaat, beslag, electra, rondhouten... niet vergelijkbaar met bav's etc.
Gibsea 304 te koop: gibsea304.webklik.nl
Laatst bewerkt: 22 apr 2010 20:15 door visser_rick.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Catalina 36 23 apr 2010 09:46 #125258

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
bouwkwaliteit is (bij de onze) in ieder geval niks op aan te merken en ik kan enkel spreken uit eigen ervaring, het is gewoon een vrij stevig schip.

Qua zeilen is het absoluut waar dat ze wat wind nodig heeft. Ze weegt 5,4 ton (leeggewicht) terwijl gelijkaardige europese jachten al snel een ton minder leeggewicht hebben.
Het zit 'm ergens in natuurlijk. Voor ons is dat geen probleem aangezien er bij ons aan zee toch meestal voldoende wind is.

Blijf nog steeds van het principe, wat goed is voor de 1 is misschien slecht voor de ander.
Op moment dat je 'n schip wil kopen, probeer iemand te vinden die er eentje heeft of ga er gewoon mee proefvaren, weet je direct of 't iets voor jou is.

Mijn ervaring met kopen ... zorg ervoor dat je iemand sceptisch bij hebt. Liefde voor 'n boot maakt blind en een nuchtere kijk doet soms wonderen. Of vraag een expert om haar voor jou te keuren :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Catalina 36 23 apr 2010 17:12 #125299

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
@Ilex

Het achterschip van een VG dobber kan dan wel breder zijn dan van een C36 maar het gaat niet om het achterschip. Het gaat om de symetrie van het onderwaterschip en die wijkt minder onder helling bij een VD boot en niet bij de productie schepen met brede heupen zeg maar. Daarnaast zijn de VD schepen halfglijders wat van geen enkel productie schip vergelijkbaar met een C36 gezegd kan worden. Symetrie van het onderwaterschip speelt dan aangaande uit het roerlopen een hele andere rol.

De steiger uitspraak "een brede kont loopt eerder uit het roer" is dan in mijn visie dan ook technisch niet juist maar komt op de boten waar die uitspraak betrekking op heeft wel vaak neer op de waarheid.

My 2 cts

Zeilersgroet Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Catalina 36 23 apr 2010 17:28 #125302

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8306
Je verwoordt in meer woorden waar ik op doelde, al denk ik dat het onderwaterschip van een Vendée behoorlijk vertrimd onder helling. Die dingen zijn ontworpen om voor de windse tot halve windse koersen te zeilen.
Alleen hun extreem lange roeren kunnen uit het roer lopen voorkomen.

Ik ben van mening dat er iets té gemakkelijk wordt veralgemeend over de complexe materie (wat jachtontwerpen toch is).
Evengoed als het gaat over uitspraken als "osmosegevoelig" of "zwakke bouwkwaliteit". Net als Bénéteau, Jeanneau en Bavaria maakt Catalina +2000 schepen per jaar. Je hebt dan procentueel gezien meer kans dat er eens iets fout gaat, of het nu om een kiel- dan wel om een gelcoatprobleem gaat.

Misschien zie ik het fout :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Catalina 36 23 apr 2010 18:32 #125309

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Die Vendee-boten hebben vaak 2 roeren, daardoor is er altijd eentje onderwater en zeer effectief. Echter, dat roer dat onder water zit maakt dan echt niet veel uitslag, dat zou alleen maar remmen.

En dat is nu net waar het bij die steigerpraatzeilers fout gaat, die brede-kont-containers zijn prima te zeilen, maar je moet ze wel KUNNEN zeilen. Dus een goed setje zeilen van een stabiel doek erop en die goed trimmen zodat je de juiste roeruitslag hebt. Een brede boot moet je o.h.a. vlakker varen dan een smalle voor dezelfde roerdruk, maar ze gaan dan ongeveer even hard. Vaar je 'm zo vlak dan heb je evenveel 'marge' over om te corrigeren voor een vlaag of een golf dan bij een boot met smalle kont. Ga je dwars varen ipv vooruit met zo'n brede-kont-container dan heb je die marge inderdaad niet meer, maar met de boot met smalle kont is zo varen uberhaupt onmogelijk.

En je moet natuurlijk geen appels met peren vergelijken, de verhouding tussen zeildragend vermogen (ballastarm + vormstabiliteit) en zeiloppervlak moet bij beide boten wel gelijk zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Catalina 36 23 apr 2010 19:12 #125316

@ilex; Ik ben het niet helemaal met je eens. Het productieprocess ligt juist volledig vast en laat juist weinig afwijkingen toe.

@Berend: Amerikanen zijn als de dood dat ze aangeklaagd worden (even populair gezegd), want overal tref je stickers met instructies aan e.d. Er lijkt wat dat betreft overal aan gedacht en dat straalt zo'n boot ook uit, hoewel ik zelf ook een wat sportiever schip zou kiezen.

Zo hebben mijn schoonouders op hun C320 een vluchluik in de achterkajuit, waarbij als je het opend, de kuipbank mee omhoog scharniert. Dat slaapt heel anders dan dat ik zelf onder de kuip lig...

Als je voor comfort gaat vind ik ze super doordacht, bedenk je daar dan de zeileigenschappen bij, dan is het niet helemaal ten koste gegaan van elkaar...
Gibsea 304 te koop: gibsea304.webklik.nl
Laatst bewerkt: 23 apr 2010 19:12 door visser_rick.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.149 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl