Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za aug 27 @12:00AM
ZF Zomermeeting 2022
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Twin kiel versus gewone kiel - ETAP

Twin kiel versus gewone kiel - ETAP 07 mei 2010 09:49 #126977

  • Republiek
  • Republiek's Profielfoto
Hi,


Zijn er mensen die ervaring hebben met de twin-kiel EN de gewone kiel van een ETAP (32s/34/37s) ?

Hoeveel verschil maakt het tijdens het varen nu eigenlijk echt ?
(stabiliteit, koersvastheid, (hoog) aan de windse eigenschappen, snelheid, hoeveelheid zeil/reven van grootzeil etc. etc.)

Ik vraag dit omdat ik aan het uitvinden ben wat voor ons straks de beste opvolger is voor onze huidige boot; waarbij de volgende punten van belang zijn:
- zeewaardigheid (het zeilen op zee is van groot belang), daar lijkt mij die diepe kiel dus veel beter, maar ik hoor ook wel eens dat de twinkiel het ook goed zou doen (wat ik mij moeilijk kan voorstellen)
- snelheid
- single-handed hanteerbaarheid
- levendigheid (lekker strak kunnen sturen)
- en voor 'de directie' comfort aan boord, veiligheid, opberg mogelijkheden (zeegang bestendig)

Etap staat hoog op dat lijstje op basis van de specificatie's, maar omdat ik er zelf nog geen ervaring mee heb: uitzoeken en proberen geblazen ! (first 31,7 en 35 staan o.a. ook op dat lijstje; zeilt goed, maar de afwerking van de Beneteau's ben ik niet echt 100% blij van geworden; daarnaast Jeanneau 33i performance versie)
Zeker met de kennis die al aanwezig is op dit forum. Zodra de meest geschikte boot is gevonden: sparen en nog eens sparen, gevolgd door kopen :)

Indien er mensen zijn die mij evt de mogelijkheid willen bieden om het zelf te voelen op hun Etap (op 1 van de 3 hierboven genoemde types) door eens een stukje mee te mogen varen dan stel ik dat zeer op prijs :) (als tegenprestatie: een lekker flesje Oud Doesburgse kruidenbitter voor aan boord)

Groetjes,
Aernoudt
tel nummer verwijderd, reageren aub via PB
Laatst bewerkt: 07 mei 2010 21:25 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Twin kiel versus gewone kiel - ETAP 07 mei 2010 19:23 #127089

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6282
Wij hebben een 34S met tandemkiel (zo wordt dat genoemd ;-)).
Vinden het een fantastische boot!
Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dit ons eerste kajuitjacht is.

Naar ik gelezen heb over de tandemkiel levert hij niks aan hoogte in. Enkel bij zeer weinig wind verlijert hij meer. Of dat zo is kan ik dus niet zeggen aangezien ik niet kan vergelijken.

De vorige eigenaar van ons bootje heeft er mee naar Madeira en Martinique gezeild. Op de terugweg is hij ineens doorgevaren naar Kroatië om vervolgens te eindigen in Kats. Naar zijn zeggen golven van 10 - 13 meter over zich gekregen. Eerder reven is misschien nodig (al is het kielgewicht daarvoor iets aangepast).

Zelf reven we rond de 18 knopen. Misschien ben ik een behouden zeiler (heb dan ook dochter van 4 aan boord).
Snelheid 7 knopen normaal, 8+ al eens bereikt. Mijn zeilen zijn niet meer in topconditie ;-)
Het EVS-systeem bevalt me prima.

Weet niet of de afwerking van Bénéteau zoveel minder is dan Etap. Op details na misschien wel, maar globaal? 't Is waar je je lat legt, denk ik.
Laatst bewerkt: 07 mei 2010 19:24 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Twin kiel versus gewone kiel - ETAP 07 mei 2010 20:30 #127100

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Aernoudt,

De keuze voor een twinkiel heeft enkel en alleen maar te maken met de keuze voor ondiep vaargebied en/of droogvallen. Je schrijft dat je veel op zee vaart, dus zou ik niet gaan voor een twinkiel. Als de Wadden ook je favoriet is, komt de twinkiel natuurlijk wel in beeld. Maw je vaargebied bepaald je keuze.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Twin kiel versus gewone kiel - ETAP 07 mei 2010 21:11 #127103

  • Republiek
  • Republiek's Profielfoto
Mijn keuze is dat de boot strak moet zeilen, diepgang vind ik minder belangrijk: motto liever een kleiner gebied (dichtbijhuis) en toppie zeilen, dan een groot zeilgebied en minder lekker kunnen zeilen.
Droogvallen is voor mij/ons totaal niet interessant.

@Ilex: in welk vaargebied ben je meestal te vinden als ik vragen mag?

Nu heb ik wel eens gelezen dat die tandemkiel het op zich niet verkeerd doet, maar zou dat het liefst zelf voelen, of horen van iemand die met beide heeft gevaren en een zeilstijl heeft die wat vergelijkbaar is met die van mij.

Ga komende Donderdag bij Delta yacht kijken naar een 34s.
Was 2 weken geleden bij Nautisch Kwartier, de First 35 is echt qua dekopbouw best wel gemaakt voor een stevig potje zeilen, het interieur (afwerking, grabrails, kastjes (dubbele sluiting, dus niet (goed) te openen met zeegang ivm 2 handen nodig) etc was ik er niet van onder de indruk. Jammer want ik vind dat misschien wel de mooiste boot qua looks... (tevens een snelle boot)
Elan 310, hoewel niet erg ruim staat ook nog op de lijst om te gaan bekijken ivm zeil-fun factor. Etap spreekt mij echter aan ivm de grote veiligheids marge; zeker omdat ik in de toekomst nog eens naar de Noordkaap wil zeilen, en als het even mee zit nog een stukje richting Barentszee. Vandaar de aandacht hierop gevestigd met name (op papier eerste keus)
Laatst bewerkt: 07 mei 2010 21:12 door Republiek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Twin kiel versus gewone kiel - ETAP 08 mei 2010 07:04 #127121

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Republiek schrijft:
Mijn keuze is dat de boot strak moet zeilen, diepgang vind ik minder belangrijk: motto liever een kleiner gebied (dichtbijhuis) en toppie zeilen, dan een groot zeilgebied en minder lekker kunnen zeilen.
Droogvallen is voor mij/ons totaal niet interessant.

@Ilex: in welk vaargebied ben je meestal te vinden als ik vragen mag?

Nu heb ik wel eens gelezen dat die tandemkiel het op zich niet verkeerd doet, maar zou dat het liefst zelf voelen, of horen van iemand die met beide heeft gevaren en een zeilstijl heeft die wat vergelijkbaar is met die van mij.

Ga komende Donderdag bij Delta yacht kijken naar een 34s.
Was 2 weken geleden bij Nautisch Kwartier, de First 35 is echt qua dekopbouw best wel gemaakt voor een stevig potje zeilen, het interieur (afwerking, grabrails, kastjes (dubbele sluiting, dus niet (goed) te openen met zeegang ivm 2 handen nodig) etc was ik er niet van onder de indruk. Jammer want ik vind dat misschien wel de mooiste boot qua looks... (tevens een snelle boot)
Elan 310, hoewel niet erg ruim staat ook nog op de lijst om te gaan bekijken ivm zeil-fun factor. Etap spreekt mij echter aan ivm de grote veiligheids marge; zeker omdat ik in de toekomst nog eens naar de Noordkaap wil zeilen, en als het even mee zit nog een stukje richting Barentszee. Vandaar de aandacht hierop gevestigd met name (op papier eerste keus)
Ik zou het op je eigen keuze houden(geeft beste gevoel), maar dan in jou geval wel de de diepe kiel versie, anders heb je later spijt!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Twin kiel versus gewone kiel - ETAP 08 mei 2010 08:10 #127132

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13021
Over kielen kun je lang en breed praten. Om bij je eigen type-opsomming te blijven: er is ook een ondiepe versie van de First 31,7 145 en 190. In de (wedstrijd) praktijk liggen die een ronde achter op de diepstekende versie. Dat je met een ondiepe kiel ook fijn kunt zeilen staat natuurlijk buiten kijf maar er is wel degelijk een verschil.
Je vergelijking van de verschillende schepen is m.i. ook niet helemaal terecht: Een Etap is duidelijk duurder dan een First en heeft een andere doelgroep. Het is veel meer een familie/toerschip dan een uit de First-serie.
Beste tip: neem je tijd en huur er eens een voor een weekend en ga er zelf mee varen. Meevaren met een trotse eigenaar levert meestal alleen maar gezwets op B)

Groet,
Holtere
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Twin kiel versus gewone kiel - ETAP 12 mei 2010 09:27 #127334

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5184
Dat verschil bij die 31.7's valt wel mee, heb vaak genoeg een goed gezeilde ondiepe voor een wat minder goed gezeilde diepe zien varen. De White Hawk doet het erg goed bij de ondiepe boten, oa nummer 2 bij afgelopen Y-toren.

Ondiepe kielen doen het prima op vlak water, je moet dan iets meer op druk varen voor je hoogte kan gaan maken en opletten dat je iets meer snelheid houdt maar dan loop je eigenlijk gelijke hoogte, zeker met zo'n tandemkiel. Zodra er golven komen wordt het verhaal echter anders, doordat de onderkant van de kiel in de golf zit in plaats van eronder wordt je met iedere golf veel meer opzij gezet. En doordat het oprichtend moment van een ondiepe kiel vrijwel altijd minder is dan van een diepe is je zeildragend vermogen minder waardoor je de boot minder goed op snelheid kunt houden in golfslag. Hij douwt als het ware minder door.

In het geval van de TS - veel op zee varen - zonder twijfel gewoon voor de diepe gaan, de ondiepe biedt hem geen voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Twin kiel versus gewone kiel - ETAP 13 mei 2010 08:42 #127366

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6282
In het geval van de TS - veel op zee varen - zonder twijfel gewoon voor de diepe gaan, de ondiepe biedt hem geen voordeel.

Volg volledig!
Zou zelfs eens kijken naar een X-yacht...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Twin kiel versus gewone kiel - ETAP 13 mei 2010 18:09 #127409

  • Republiek
  • Republiek's Profielfoto
Bedankt voor alle input tot nu toe; komende dagen weer een aantal boten (verschillende; merk en type bekijken (en in de tussentijd weer veel testen gelezen (yacht.de heeft er heel veel, en als abonnee mag je ze gratis downloaden): had er wat tijd voor gezien het forum er even uit lag de afgelopen dagen.

Belangrijkste wordt/blijft het zelf varen (dan wel mee varen) met de diepe kiel versie's dan de verschillende Etaps. Houd mij nog steeds aanbevolen ! :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Twin kiel versus gewone kiel - ETAP 15 mei 2010 18:23 #127584

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6282
Tja, wij liggen met onze tandemkiel op het droge momenteel :-(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Twin kiel versus gewone kiel - ETAP 16 mei 2010 15:12 #127673

  • Republiek
  • Republiek's Profielfoto
Ilex schrijft:
Tja, wij liggen met onze tandemkiel op het droge momenteel :-(

Da's minder.

Ben vrijdag ook uitgebreid bij Polyarc langs geweest (werd zeer vriendelijk en uitvoerig/vakkundig te woord gestaan); verschillen zaken kunnen zien/voelen (28,30,32 en 37). Indien er een Etap komt wordt het zeker een diepe kiel; Zo'n 30i spreekt mij zeer aan (32s en 34s hadden ze momenteel niet, wat nog een echte afweging blijft).

Lastige blijft de afweging: kleinere (maar betere afwerking), veiligere & beter geisoleerde Etap kopen of een (stuk) grotere (lees: meer kans op hoofdruimte) boot uit Frankrijk/Duitsland voor het zelfde geld.

Hierbij speelt mee: Single handed kunnen varen + met name: stahoogte ! In de 30i heb ik eigenlijk nergens stahoogte (alleen onder het luik boven de tapingang): de vraag dan is, na hoe lang ben je dat zat. (wat wel jammer is, want Polyarc heeft een hele fraaie 30i staan) Ook de lijn van de 30i vind ik erg fraai. Veel meer kastruimte dan ik had verwacht gezien de dubbele romp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Twin kiel versus gewone kiel - ETAP 16 mei 2010 15:34 #127677

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6282
Bij Delta Yacht in Colijnsplaat staat al een hele tijd een 34s te koop met op het eerste gezicht een diepe kiel. Daar kan volgens mij van de prijs af ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Twin kiel versus gewone kiel - ETAP 16 mei 2010 17:38 #127694

  • Republiek
  • Republiek's Profielfoto
Die staat ook op het lijstje 'te bezichtigen' ;)
De prijs daarvan is inderdaad veel te hoog (vergelijkbare staat voor 69 te koop...) maar dat geldt eigenlijk voor alle boten die zij te koop hebben staan. Ze schijnen er wel veel verstand van te hebben (goede dealer van Etap).
Laatst bewerkt: 16 mei 2010 18:10 door Republiek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twin kiel versus gewone kiel - ETAP 05 aug 2022 10:08 #1412183

Alhoewel het laatste bericht inmiddels 12 jaar geleden is; toch hierover een korte vraag. We zijn aan het oriënteren op een opvolger van onze Albin Vega. In het handboek van de Etap 32s wordt gesproken over categorie A (oceaanwaardig) voor de diepe variant en over categorie C (inshore) voor de ondiepe variant met twinkiel. Dit lijkt mij een flink verschil. Wij zijn wel van plan naar Engeland, Zweden etc. te varen, maar ligplaats is Friesland en we houden van struinen door de ondiepe meren. Is er iemand die iets kan zeggen over dit grote verschil in zeewaardigheid? Is de Etap32s ondiepe variant geschikt voor zee?
Albin Vega
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twin kiel versus gewone kiel - ETAP 05 aug 2022 11:40 #1412219

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1007
onnokoers schreef :
Alhoewel het laatste bericht inmiddels 12 jaar geleden is; toch hierover een korte vraag. We zijn aan het oriënteren op een opvolger van onze Albin Vega. In het handboek van de Etap 32s wordt gesproken over categorie A (oceaanwaardig) voor de diepe variant en over categorie C (inshore) voor de ondiepe variant met twinkiel. Dit lijkt mij een flink verschil. Wij zijn wel van plan naar Engeland, Zweden etc. te varen, maar ligplaats is Friesland en we houden van struinen door de ondiepe meren. Is er iemand die iets kan zeggen over dit grote verschil in zeewaardigheid? Is de Etap32s ondiepe variant geschikt voor zee?

Etap club benaderen?

;)

JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twin kiel versus gewone kiel - ETAP 05 aug 2022 12:38 #1412224

  • Etap28i
  • Etap28i's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 249
Ik kan je alleen een vergelijk tussen onze etap 28i met ondiepe kiel en onze 32s met diepe kiel aangeven. Het is met name met hogere golven een genot om met een dieper kiel te varen. Bij de 28i met ondiepe kiel ging het op vlak water prima maar het verschil merkte je bij grotere golven dat de boot meer hoogte verloor. Dat is wat ik ook hoor binnen de etapclub als verschil tussen de ondiepe en diepe kiel van de 32s. Ik vind de 32s met diepe kiel overigens wel heel erg lekker zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twin kiel versus gewone kiel - ETAP 05 aug 2022 12:44 #1412227

Er is geen verschil in "oceaanwaardigheid" tussen beide typen.
De twinliel is er alleen om ondieper water te kunnen bevaren.

De kielen zijn uitwisselbaar.

De diepe kiel heeft een wat kleinere draaicirkel, en gaat ietsje hoger aan de wind.
Laatst bewerkt: 05 aug 2022 12:45 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twin kiel versus gewone kiel - ETAP 05 aug 2022 13:32 #1412238

Saeftinghe schreef :
Er is geen verschil in "oceaanwaardigheid" tussen beide typen.

Het verschil is Cat A <> C
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twin kiel versus gewone kiel - ETAP 05 aug 2022 14:03 #1412245

ik vind dat verschil heel groot. Wat zou het kunnen verklaren? Stabiliteitskromme?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twin kiel versus gewone kiel - ETAP 05 aug 2022 14:41 #1412255

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4585
precies, verder zullen ze exact gelijk zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twin kiel versus gewone kiel - ETAP 05 aug 2022 15:03 #1412268

  • element
  • element's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 290
De info die gemeld is aan TS klopt niet. Ook de tandemkiel van 130 heeft CE A.
Dit is te vinden op certificaat eigenaarshandboek wat te vinden is op interne gedeelte van Etapclub.

Goede vrienden van ons hadden deze versie en zijn daarmee vaak naar Engeland en dergelijke geweest.

Door hogere gewicht en constructie is stabiliteit nauwelijks minder dan diepe Kiel.

Wel heeft de boot war meer snelheid nodig voordat de Kiel lift gaat genereren in vaart inderdaad iets minder hoog aan de wind.
Laatst bewerkt: 05 aug 2022 20:41 door element.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twin kiel versus gewone kiel - ETAP 06 aug 2022 11:55 #1412464

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 184
Wij varen een Harmony 42 met tandem kiel.
Aanvankelijk iets wennen omdat wanneer je geen snelheid heb je relatief snel verwaaid.
Maar zeilend nog geen groot nadeel kunnen ontdekken.
De kiel is wat zwaarder dan de diepe versie maar vanaf 3 knopen merk je de werking al.
Hoe groter de snelheid hoe sterker het effect.
De kiel graaft zich als het ware vast in het water en geeft een stabiel gevoel.
Diepgang slechts 1,6 meter.
Van mij had het niet gehoeven, maar het zat er onder en ik heb er geen last van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twin kiel versus gewone kiel - ETAP 06 aug 2022 12:15 #1412466

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3869
onnokoers schreef :
In het handboek van de Etap 32s wordt gesproken over categorie A (oceaanwaardig) voor de diepe variant en over categorie C (inshore) voor de ondiepe variant met twinkiel.

Dat is alleen voor Engelsen.
Voor Duitsers en Duitstaligen is de ontwerpcategorie voor beide typen kielen "A".


"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.321 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl