Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Sailhorse vragen

Sailhorse vragen 28 mei 2010 12:36 #129603

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8392
Hallo,
Ik ben nieuw hier. Ik zal me eerst eens voorstellen. Erik Jan Koeze, 34 jaar, getrouwd en vader van 3 zoons. We zijn als gezin gek op water. Ik heb in mijn jeugd veel gezeild (bij waterscouting) en mijn vrouw ook. Nu de 2 oudste kinderen kunnen zwemmen kunnen we eindelijk naar onze grote droom toe gaan werken; een zeiljacht.
Via scouting heb ik CWO Kielboot 3 gehaald. Is echter alweer even geleden... Ben echter op wat roestigheid na redelijk onderlegd.
Nu willen we de kinderen ook in het zeilen gaan betrekken. Onze keuze is hiervoor eigenlijk al min of meer gevallen op een Sailhorse en wel om een aantal redenen:
- Stabiel
- Betaalbaar
- Goed trailerbaar
- Mee te rijden met alleen rijbewijs B
- Compleet (Genua, rolfok)
- Onzinkbaar (of het verhaal komt wel bij de blunders ;-))
- Lekker tourzeilen maar zeker niet wedstrijden
- Relatief onderhoudsarm....
Zomers komt de boot lekker op de oprit (auto ervoor en weg) en 'swinters in de overdekte opslag.

Ik lees echter veel en kom daarbij regelmatig 2 zaken tegen die me angst aanjagen bij dit type;
- Water in schuim.
- Bayer procedé met zeer dunne schalen.

Bij voldoende rompdikte is het water alleen niet een probleem; schuim eruit, spanten erin, winter stevig klussen en klaar. Ik zit alleen niet te wachten op uitgebreid polyesteren om de rompschalen te versterken. Zeker niet bij de prijzen die er op het moment toch nog gevraagd worden.

Mijn vraag is dan ook, welke boot/zeilnummers kan ik wat betreft die dunne rompschalen beter links laten liggen en welke zijn sterker /dikker?
Ik lees op sailhorse.nl
Eind 1973 kwam er een naamsverandering tot stand door de bescherming van de merknaam Seahorse, gevoerd door Johnson buitenboordmotoren. De nieuwe naam werd Sailhorse (vanaf bootnummer 1000) en het zeilteken veranderde van een zeepaardje in een gestileerde paardenkop. Tegelijk werd de bouwwijze grondig veranderd. In samenwerking met chemieconcern Bayer werd een nieuw procédé toegepast, het zogenaamd Bayer-Depot-Verfahren. Daarbij werd in zware mallen eerst een gelcoat gespoten en er werd één glasvezelmat aangebracht, waarna de mallen werden gesloten en gevuld met een sterk expanderend schuim. Het doel was een snellere bouwtijd en een sterkere romp.

Dat is dus vanaf rompnummer 1000.

Eind 1974 ging de bouwer Sailhorse Jachtenbouwmaatschappij failliet en werd overgenomen door Cather Friesland B.V. De naam Cather was een samenvoeging van Ten Cate (Ten Cate Nijverdal) en mede-eigenaar ten Herkel. De bouwwijze werd aangepast, nu met een dikkere buitenschaal en zonder het Bayer procédé (vanaf bootnummer ± 1450). Nog steeds werden er grote aantallen verkocht en de nieuwe bouwer ondersteunde het wedstrijdzeilen van harte.
En dan t/m ~1450. En hier heb ik mijn vraagtekens. Een compleet andere bouwwijze voor "maar" 450 rompen?

Dat zou in principe de boten voor rompnummer 1000 en na 1450 gewoon geschikt maken of heeft deze boot meer zwakke punten en is daarmee een Efsix of een Randmeer misschien een betere keuze.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Sailhorse vragen 28 mei 2010 14:44 #129622

  • zwimmer
  • zwimmer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 117
Zo dun zijn die schalen nu ook weer niet. Polyesteren hoeft trouwens niet eens, een paar lagen epoxy is voldoende. Wel eens gedacht aan een glider die hebben weinig problemen, zeilen goed en kosten geen hol.

De grote kostenpost bij sailhorses is dat de zeilen vaak uitgezeild zijn maar dat heb je bij iedere boot van die leeftijd.

Efsix is ook leuk en worden snel betaalbaarder, randmeer is goed maar veel te duur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Sailhorse vragen 28 mei 2010 15:46 #129637

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
glider is ook dunschalig met een schuimvulling, maar dat hoeft niet altijd problemen te geven.
Epoxy zelf doet weinig trouwens, ik zou er een laagje glas bijdoen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Sailhorse vragen 28 mei 2010 18:22 #129658

  • zwimmer
  • zwimmer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 117
Epoxy wordt keihard ook zonder glas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Sailhorse vragen 28 mei 2010 19:20 #129666

  • Jurgen
  • Jurgen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
We hebben jaren in een Seahorse gezeild en hebben de boot nog steeds (al is die de laatste 10 jaren niet meer gebruikt wegens het zeilen in een andere boot). Het is een Seahorse en geen Sailhorse en dus nog een van de eerste boten en echt nog helemaal in top conditie. Wat bij de Seahorse m.i. een zwakker punt was is het kiel intrek mechanisme (meerdere keren een klap van de lier gehad, en een open staaldraad die wel eens van de rol wou schieten) maar dat hebben we omgebouwd met een haakse worm kast dus das geen probleem meer. Bij de nieuwere boten is dat ook niet meer zo volgens mij en gaat het met een spindel. Verder heb ik er veel gezien waarbij de rubber rand losliet. Maar het zeilt zeer snel en je kan je er flink nat op worden (als je daar van houdt natuurlijk). Moet zeggen dat we de boot er al er altijd maar 1x per jaar erin en 1x per jaar eruit haalden en dat ik het traileren (+ mast opzetten -> met bok) nog wel een redelijk zwaar karweitje vond (maar misschien wen je daar aan)). Verder een lekkere boot :cheer: .

Succes Jurgen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Sailhorse vragen 28 mei 2010 20:41 #129677

zwimmer schrijft:
Zo dun zijn die schalen nu ook weer niet. Polyesteren hoeft trouwens niet eens, een paar lagen epoxy is voldoende.

Wat is de definitie van polyesteren... In ieder geval gewoon met epoxy werken en alleen epoxy draagt niet bij aan de sterkte wel aan de resistentie tegen vocht. Dus bij een constructieve reparatie gebruik epoxy met weefsel (zie de verschillende dealers zoals polyservice, west epoxy etc). In principe hoe minder hars hoe beter vandaar ook vacuum methodes. Ik doe het vaak zonder vacuum en accepteer het verlies in sterkte en wat meer gewicht.
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Sailhorse vragen 28 mei 2010 20:43 #129678

zwimmer schrijft:
Epoxy wordt keihard ook zonder glas.

Zoals gezegd het is leuk dat het hard wordt maar het draagt geen kracht over. Dus is wel mooi hard en vochtwerend maar verder weinig tot geen constructieve bijdrage.
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Sailhorse vragen 28 mei 2010 21:42 #129691

  • zwimmer
  • zwimmer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 117
Julius254 schrijft:
zwimmer schrijft:
Epoxy wordt keihard ook zonder glas.

Zoals gezegd het is leuk dat het hard wordt maar het draagt geen kracht over. Dus is wel mooi hard en vochtwerend maar verder weinig tot geen constructieve bijdrage.

Wedden ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Sailhorse vragen 29 mei 2010 07:48 #129711

Wedden heeft geen zin. Je kan beter gewoon uitleggen wat je bedoelt hier heeft de TS veel meer aan.

Wat is dan het argument dan je alleen nog maar epoxy hars nodig hebt en de rest over boord kan? Epoxy is natuurlijk een behoorlijk brede term.

Tuurlijk heb je samenstelling waarmee je kunt lijmen en dus kracht overdragen. Echter zal je met een paar lagen epoxy hars niet veel bereiken op de romp. Een scheur opvullen kan met en lijm of slechter epoxy plamuur wat eigenlijk al helemaal niets doen anders dan afwerking. Ik zou het V vormig uitslijpen en opbouwen met UD's en epoxy. Indien er over een houten romp gepraat wordt is het weer compleet anders. De epoxy zal in de boven laag trekken en het hout zou je dan kunnen zien als het weefsel. Al zijn de verhalen over hoever het daadwerkelijk in het hout dringt weer divers.
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Sailhorse vragen 29 mei 2010 08:27 #129717

  • zwimmer
  • zwimmer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 117
Heb je wel eens met epoxy gewerkt en weet je uberhaupt wel waar je het over hebt ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Sailhorse vragen 29 mei 2010 08:46 #129719

Als je op deze manier gaat communiceren zijn we toch wel uitgepraat.
Doe de TS een plezier en leg uit wat je bedoelt. Aan statements zoals epoxy wordt keihard heb je helemaal niets. Onderbouwing en argumenten is hetgene wat nodig is. Ook weet je wel waar je het over hebt heeft geen toegevoegde waarde. Je kan van mening verschillen maar licht dan gewoon je mening toe. Overigens zijn de argumenten die ik gebruik algemeen bekende feiten. Gebruik ik epoxy ja regelmatig, sta ik open voor suggesties ja.

succes ermee..
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Sailhorse vragen 29 mei 2010 10:00 #129727

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
'hard' is een veel te vaag begrip.
het 'Leven' kan soms ook 'hard' zijn, maar daar kun je toch geen Sailhorse mee herstellen.
Net als een baksteen, ook erg hard, maar geen treksterkte....
en buigen doen ze ook al niet, breken wel.

Misschien verstandig om ietsje specifieker te worden, is echt geen Rocket Surgery:

- treksterkte ?
- buigstijfheid ?
- 'druk' sterkte ?

Wat is er nodig bij die Sail/Seahorse? Een slappe dunne romp met vergaan schuim erin nieuwe sterkte geven? Of gaat het over iets anders?

groet
t

Overigens ben ik van mening dat het vragen om problemen is om oudere schepen met schuim tussen de schalen te kopen. Dubbelschalig met holle ruimtes is nog te doen, schuim is en blijft vragen om narigheid.
Laatst bewerkt: 29 mei 2010 10:00 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sailhorse vragen 29 mei 2010 11:29 #129733

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Doe maar een Efsix of nog liever een Randmeer. De sailhorse is een grote slappe bak
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Sailhorse vragen 29 mei 2010 19:14 #129773

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8392
Goh leuk. Al een hoop informatie gekregen. Ook lekker frustrerend overigens. Had ik net een heel verhaal zitten tikken besluit Firefox dat het tijd is om vast te slaan. Na herstarten kwam inderdaad weer het brichtvenster maar mijn tekst was weg. :angry:

Betreffende schuimboten en dunschalige boten. Dit is zeker niet optimaal. We zijn echter ook niet op zoek naar de ideale boot voor ons. We zoeken een leuke boot waarmee we met veel plezier en lekker toerend ons het zeilen weer opfrissen. Het hoeft geen snelle boot te zijn, als hij maar stabiel en vergevingsgezind is. We willen met 2 volwassenen en 3 kinderen(8,7 en 5jr) zeilen. Stabiel staat dus wel bovenaan in het rijtje.

Ik heb op internet de verschillende "ontschuim" projekten eens aangezien en heb inmiddels besloten dat de daarvoor benodigde tijd en materiaal me te kostbaar is. We willen varen, niet klussen. Voor een dure herbouw lijkt me een Sailhorse niet een goede optie.

Betreffende een Randmeer. Dat is inderdaad een prachtschip. Lijkt me ideaal. Ben alleen wat huiverig vwb de trailerbaarheid. Aangezien hij een kielmidzwaard heeft, steekt hij van zichzelf al wat dieper. Als ik de Randmeren op Marktplaats bekijk (met trailer) zijn deze trailers eigenlijk allemaal kielboot trailers en dus niet geschikt voor op de helling. Daarbij moet ik ook wel een beetje slikken als ik zie wat er voor zo'n boot gevraagd wordt.

Wat betreft de discussie rond kunsthars zonder wapening... Ik weet voldoende van composietbouw om te weten dat epoxy zonder wapening ideaal kan zijn bij het onderhoudsarm conserveren van houten schepen, mits goed gedaan uiteraard. Het is echter de gasvezel / carbonvezel / armidevezel die het zijn sterkte geeft in een romp. Mocht een romp schade hebben zal een kunsthars zonder wapening (mits dunvloeibaar) misschien wel in de scheuren kunnen trekken, maar als de vezels daar onderbroken zijn blijft het een zwakke plek.

Ik denk dat ik gewoon maar eens moet gaan kijken bij een Efsix en een Sailhorse. Een Glider wordt het denk ik niet. Daar zit bijna geen bergruimte in. Leuke boot als je lekker wilt gaan raggen, maar voor touren niet zo geschikt denk ik zo.

Erik Jan
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Sailhorse vragen 01 juni 2010 10:53 #130467

  • Rikkus
  • Rikkus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Sailhorse heeft nauwelijks bergruimte en is een boot die bij harde wind erg kritisch is. Ik heb beide boten en met kinderen is een randmeer gewoon fijner en een stuk rustiger. Het fijne van een randmeer is dat je er ook nog een sprayhood op kan zetten en heerlijk uit de wind kan zonnen. Je hebt al een redelijke randmeer voor 3k en dat ben je ook kwijt voor een met luchtkamers uitgevoerde sailhorse. Ik trailer ook en ervaar eigenlijk geen verschil tussen beide boten. Iets anders wat van belang is , is dat het strijken van de mast van sailhorse een zware opgave is voor 1 persoon terwijl het bij de randmeer een fluitje van een cent is door de standaard onder het voordek aangebrachte strijksysteem. Bij de sailhorse moet je de voorstag loshalen en dan eventueel via een blok laten zakken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Sailhorse vragen 01 juni 2010 11:03 #130470

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8392
Dat is goed om te weten. Hebben Randmeren ook nog zwakkere series? En hebben de oudere Randmeren dit strijksysteem ook?

Erik Jan
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Sailhorse vragen 01 juni 2010 11:15 #130473

  • YAMAHOELA
  • YAMAHOELA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1271
Ja er zijn mindere Randmeren.

De eerste serie Advance (vanaf zeilnummer 600) zijn minder en dan vooral rond de mastvoer. Ik weet dat alle boten uit die serie die wedstrijden zeilen door spanning op de val en stagen te zetten ongeveer het dek naar beneden duwden of de kuipvloer naar beneden (er zit een rvs paal tussen dek en bodem).....

Verder is de Randmeer een topboot! Ruim, (als het een beetje waait) lekker sportief, een actieve klassenorganisatie en grote velden bij wedstrijden. We hadden vorig jaar weer 50 boten bij het NK!

Nog even over het traileren. Met een goede kanteltrailer krijg je een Randmeer ongeveer overal te water!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Sailhorse vragen 05 juni 2010 22:06 #131293

Gemakkelijk traileren, comfortabel en snel zeilen, netjes afgewerkte boot? Zoek een Efsix! Sneller dan een randmeer en waarschijnlijk stukken goedkoper! De kiel (180 kg) trek je helemaal in, je kan de boot zo een strandje op varen,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Sailhorse vragen 07 juni 2010 20:02 #131625

  • Seppe
  • Seppe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Ik kan je een Efsix ook echt aanraden.
Ruim, plaats voor (max - volgens handleiding) 4 volwassenen (of 2 volw. + 3 kinderen), stabiel, onzinkbaar (!!), intrekbare kiel.
We hebben hem op een kanteltrailer en leggen hem heel eenvoudig in het water (de wielen hoeven maar net op de waterlijn).
Uit het water is even wennen, maar als je rollen op je trailer netjes afgesteld staan, rolt ie er zo op.
Iedereen is anders
Wij zeilen met andersvaliden
We zien je graag sporten
Wapper.be : sportclub voor personen met een motorische handicap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Sailhorse vragen 08 juni 2010 10:08 #131719

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8392
Ik kan nu leuk aan aan Sailhorse komen, kompleet met kanteltrailer. Heeft iets aandacht nodig. Ik zal morgen eens gaan kijken. Komend weekeinde hebben we een Randmeer gehuurd. Ik ben benieuwd.

Hoeveel werk is het strijken van de mast bij een zeilpaard? Voorstag en giek los en naar achteren lopen, of komt er meer bij?
Hoeveel werk is het om na het tewaterlaten de mast te plaatsen en de boot op te tuigen?

Erik Jan
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Sailhorse vragen 08 juni 2010 10:22 #131721

  • Seppe
  • Seppe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Waar let je op bij aanschaf van een gebruikte (motor)boot



www.vaartips.nl/aankoop.htm
Iedereen is anders
Wij zeilen met andersvaliden
We zien je graag sporten
Wapper.be : sportclub voor personen met een motorische handicap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Sailhorse vragen 08 juni 2010 10:45 #131728

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6872
Als dat een beetje vergelijkbaar is met een Vrijheid, dan doe je dat in je eentje in ongeveer een kwartier. De eerste keren zijn natuurlijk uitzoeken en handig worden, dan duurt het wat langer.

Verdiep je goed in dat "iets aandacht nodig" en bedenk vooraf of je daar de handigheid, ruimte en tijd voor hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Sailhorse vragen 08 juni 2010 10:57 #131731

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8392
Verdiep je goed in dat "iets aandacht nodig" en bedenk vooraf of je daar de handigheid, ruimte en tijd voor hebt.

Uiteraard. Heb zin om te zeilen, niet om te (her)bouwen. Ben ook blij dat ik een kennistank (dit forum) heb om op terug te vallen.
Mijn grootste angst is water in het schuim; onzichtbaar maar zeker ongewenst. Opnieuw moeten schilderen + anti fouling vind ik geen probleem. Structureel werk heb ik geen zin in. Ontschuimen ook niet. Eerst maar eens zien bij het bootje.

Erik Jan
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Sailhorse vragen 28 juni 2010 13:38 #135176

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8392
Update:

Het is uiteindelijk een Efsix geworden. Deze week wordt hij opgehaald. De staat van de boot is zeer redelijk. Zeilen zijn compleet nieuw :woohoo:

De boot komt te liggen in Uitwellingerga. Misschien zien we elkaar eens op het Sneekermeer.

Erik Jan
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Sailhorse vragen 28 juni 2010 13:57 #135183

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Kijk, dat lijkt me nou een goede keus, een Efsix zeilt toch net even fijner dan een Sailhorse. Veel plezier er mee!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl