Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Zeewardigheid staal boten?

Re:Zeewardigheid staal boten? 10 juni 2010 08:58 #132198

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
en ik zie weinig dompjes, sneekermeers, etc die dat voor elkaar hebben ;)
Dus je gaat voor een houten boot zonder ballast? Volgens mij drijft polyester evenmin zonder luchtkasten...
nou.. een stressed ply trimaran lijkt me inderdaad wel wat ;)
polyester heeft in ieder geval wat meer reserve drijfvermogen bij de zelfde stabiliteit en rompvorm, al zou ik op de meeste ook nog niet graag een golf over me heen krijgen. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeewardigheid staal boten? 10 juni 2010 09:36 #132208

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Zonsnel schrijft:
Vrijvaren van lagerwal bij 7bf+ is een vereiste voor zeewaardigheid.

Er zijn maar heel weinig boten waar dat mee lukt, dat betekent dat er ook maar heel weinig zeewaardige boten zijn? Wegblijven van de lagerwal is een teken van goed zeemanschap en dat lijkt me in dit geval belangrijker... ;)
Kleinere stalen boten moeten in verhouding van 2 of 3mm plaat worden gemaakt, dat is bijna niet te lassen, gevolg is een in verhouding te zwaar schip. In golven een nadeel. De krachten op een zwaar schip zijn groter. Een knikspant klapt veel meer op de golven, nog meer geweld op je tuig. En is dit tuig van een boot bedoeld voor het zeilen achter de dijken wel berekent op aan de wind hakken aan lagerwal met 7bf+?

De golven op zee zijn over het algemeen wat langer dan op een IJsselmeer of binnenwater en het 'hakken' of op de golven klappen heb je nou juist op korte golven. Daarnaast kan je de tuigage natuurlijk vrij simpel aanpassen, een hoop boten zijn inmiddels uitgevoerd met aluminium rondhouten (blijft een rare kreet) en met 6 of 8 strepen op je verstaging ben je al een heel eind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zeewardigheid staal boten? 11 juni 2010 14:43 #132545

  • vince83
  • vince83's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 214
Zo blijkt maar weer: zoveel zeilers, zoveel meningen.
In ieder geval is de rode draad van het verhaal dat je een aantal punten van zeewaardigheid moet aanhouden (zelflozende kuip, waterdicht afluiten, zelfrichtend vermogen) en dat je jezelf prettig voelt aan boord. Die laatste is eigenlijk nog crucialer want zorgt ervoor dat je beter in staat bent de juiste keuzes te maken doordat je meer rust in je hebt met vertrouwen in je schip.
Ikzelf heb wel een voorkeur voor langkielers boven vinkielers maar goed, ook een mooie schouw of aak kan ik zeker waarderen. Nu nog even loten kopen :)
CWO instructeur kielbootzeilen
instructeur kajuitboot (Turkije flottieljes)
www.krektsailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zeewardigheid staal boten? 11 juni 2010 15:35 #132554

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Langkielers worden in golven wat eerder weggezet. Er zijn al flinke discussies geweest in diverse zeilbladen over kielvormen. En natuurlijk heeft iedereen z'n eigen voorkeur.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zeewardigheid staal boten? 11 juni 2010 19:42 #132588

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1837
@sigdock

Er zijn maar weinig schepen die van lagerwal wegvaren bij windkracht 7?

Dat vind ik een stevige uitspraak. Enige voorbeelden? De enige die ik kan bedenken zijn jachten met zijzwaarden omdat vanwege de golfslag het zwaard tegn de romp gaat slaan, met risico op breuk.

In mijn ervaring kun je met vrijwel elk schip wat voldoende zeildragend vermogen kan houden, wegkomen bij windkracht 7. Ook met zwaardere schepen die moeilijk op gang komen, en bij lichte schepen die bij elke golf stilgelegd worden. Sleutel tot succes is voldoende zeil voeren, eventueel wat motorvermogen erbij.

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zeewardigheid staal boten? 11 juni 2010 20:02 #132591

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27575
Dekadent schrijft:
@sigdock

Er zijn maar weinig schepen die van lagerwal wegvaren bij windkracht 7?

Dat vind ik een stevige uitspraak. Enige voorbeelden? De enige die ik kan bedenken zijn jachten met zijzwaarden omdat vanwege de golfslag het zwaard tegn de romp gaat slaan, met risico op breuk.

In mijn ervaring kun je met vrijwel elk schip wat voldoende zeildragend vermogen kan houden, wegkomen bij windkracht 7. Ook met zwaardere schepen die moeilijk op gang komen, en bij lichte schepen die bij elke golf stilgelegd worden. Sleutel tot succes is voldoende zeil voeren, eventueel wat motorvermogen erbij.


Dit is weer zo'n sweeping statement die niet in alle gevallen waar is, maar soms wel. De opmerking van Sigdock is overigens ook kul, maar dit terzijde.

Bij een platbodem aan de wind bij 7 bft klapperende zwaarden als gevolg van de golfslag? Ik denk eerder dat dat ze krom staan tegen het berghout.

Ik heb jaren (23 om precies te zijn) met een Victoire 22 gevaren. Op Ruim water bij windje 7 zeil je aan de wind met zo'n ding al meer onder dan boven water.
Ik ben een keer met ZW 7 van Marken naar de mond van het IJ gekomen. Maar vraag niet hoe. Ik ben er 4-5 uur mee bezig geweest en ik was volledig versleten toen ik eenmaal op het IJ was. Een kruishoek van niks en een echte uitputtngsslag.

De Victoire 22 is en was een tamelijk loefwaardig bootje.
In zijn tijd (jaren 60-70) echt wel een soort cruiser-racertje. Met een voller en zwaarder gebouwd bootje zonder vinkiel, maar van dezelfde lengte, was ik waarschijnlijk tussen Marken en de Bloq van Kuffeler heen en weer blijven zeilen en geen bal opgeschoten.

Ik denk dus dat er wel degelijk boten zijn die in bepaalde situaties met windkracht 7 niet van lagerwal wegkomen.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zeewardigheid staal boten? 11 juni 2010 20:40 #132610

  • CHINOOK
  • CHINOOK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
lodewijk stegman schrijft:
Dekadent schrijft:
@sigdock

Er zijn maar weinig schepen die van lagerwal wegvaren bij windkracht 7?

Dat vind ik een stevige uitspraak. Enige voorbeelden? De enige die ik kan bedenken zijn jachten met zijzwaarden omdat vanwege de golfslag het zwaard tegn de romp gaat slaan, met risico op breuk.

In mijn ervaring kun je met vrijwel elk schip wat voldoende zeildragend vermogen kan houden, wegkomen bij windkracht 7. Ook met zwaardere schepen die moeilijk op gang komen, en bij lichte schepen die bij elke golf stilgelegd worden. Sleutel tot succes is voldoende zeil voeren, eventueel wat motorvermogen erbij.


Dit is weer zo'n sweeping statement die niet in alle gevallen waar is, maar soms wel. De opmerking van Sigdock is overigens ook kul, maar dit terzijde.

Bij een platbodem aan de wind bij 7 bft klapperende zwaarden als gevolg van de golfslag? Ik denk eerder dat dat ze krom staan tegen het berghout.

Ik heb jaren (23 om precies te zijn) met een Victoire 22 gevaren. Op Ruim water bij windje 7 zeil je aan de wind met zo'n ding al meer onder dan boven water.
Ik ben een keer met ZW 7 van Marken naar de mond van het IJ gekomen. Maar vraag niet hoe. Ik ben er 4-5 uur mee bezig geweest en ik was volledig versleten toen ik eenmaal op het IJ was. Een kruishoek van niks en een echte uitputtngsslag.

De Victoire 22 is en was een tamelijk loefwaardig bootje.
In zijn tijd (jaren 60-70) echt wel een soort cruiser-racertje. Met een voller en zwaarder gebouwd bootje zonder vinkiel, maar van dezelfde lengte, was ik waarschijnlijk tussen Marken en de Bloq van Kuffeler heen en weer blijven zeilen en geen bal opgeschoten.

Ik denk dus dat er wel degelijk boten zijn die in bepaalde situaties met windkracht 7 niet van lagerwal wegkomen.

--
stegman

Ieder zeilschip moet probleemloos op kunnen kruisen tegen 7 Bft!
Van der Stadt 34: ZW 7 of meer..... even voor de lol met een paar liefhebbers door het jachten gaatje bij Lelystad.
2e rif met strakke High aspect fok...gewoon ff genieten.

Je ziet dus dat een Victoire 22 niets te zoeken heeft op het IJsselmeer met dat soort omstandigheden.

Groet D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zeewardigheid staal boten? 11 juni 2010 23:19 #132636

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27575
CHINOOK schrijft:
Ieder zeilschip moet probleemloos op kunnen kruisen tegen 7 Bft!
Van der Stadt 34: ZW 7 of meer..... even voor de lol met een paar liefhebbers door het jachten gaatje bij Lelystad.
2e rif met strakke High aspect fok...gewoon ff genieten.

Je ziet dus dat een Victoire 22 niets te zoeken heeft op het IJsselmeer met dat soort omstandigheden.

Ach ja.. In die optiek had het ding ook niks te zoeken op zee, waarschijnlijk. Toch is ie er geweest. Buitengewoon onverantwoordelijk, waarschijnlijk.

Dat een 34 voeter met 7 bft aan de wind comfortabeler zeilt en betere voortgang maakt dan een 22-voeter snapt iedereen wel, denk ik. Het is echt niet nodig om daarover te gaan blaaskaken.

Dat was echter niet waarom deze discussie draaide. Je kan wel stellen dat ieder zeilschip probleemloos moet kunnen opkruisen tegen 7 bft. Het feit blijft dat niet alle zeilschepen dat kunnen.

Mijn ouwe Victoire trouwens wel, zij het met weinig marge.
Het was eigenlijk meer een geval waarin de boot zeewaardiger was dan de bemanning. Een kleine boot houdt het vaak net zo lang vol als een grote.
Maar een bemanning wordt op een 22-voeter eerder moe dan op een 34-voeter.
Sterker nog: Ook op sommige 34-voeters worden bemanningen eerder moe dan op andere 34-voeters. Mja..hier laat je wat; daar vindt je wat..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zeewardigheid staal boten? 12 juni 2010 10:46 #132673

  • Noche
  • Noche's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 618
Wie weet verder iets over het zeilgedrag van een Kustvarder I.

Mijn vraag hierbij, is die door zijn nogwat korte lengte van 8 m misschien nog te kort om uit staal gebout te zijn (snelheid).

Heeft wel een vinkiel. Wat zijn de verschillen met een langkiel in vaargedrag?


Groet Martin
28 februari 1967 - 29 januari 2011
Zeilen is vrijheid, of de illusie ervan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zeewardigheid staal boten? 12 juni 2010 14:03 #132685

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
vriend van mij heeft jarenlang een Kustvaarder 1 gehad, en er rond 1970 de 24uurs mee gewonnen met veeeel wind (6 a 7)
Niet veel verkeerd aan het ontwerp!

groet
t
Laatst bewerkt: 12 juni 2010 14:04 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zeewardigheid staal boten? 30 juni 2010 10:02 #135569

  • CHINOOK
  • CHINOOK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
lodewijk stegman schrijft:
CHINOOK schrijft:
Ieder zeilschip moet probleemloos op kunnen kruisen tegen 7 Bft!
Van der Stadt 34: ZW 7 of meer..... even voor de lol met een paar liefhebbers door het jachten gaatje bij Lelystad.
2e rif met strakke High aspect fok...gewoon ff genieten.

Je ziet dus dat een Victoire 22 niets te zoeken heeft op het IJsselmeer met dat soort omstandigheden.

Ach ja.. In die optiek had het ding ook niks te zoeken op zee, waarschijnlijk. Toch is ie er geweest. Buitengewoon onverantwoordelijk, waarschijnlijk.

Dat een 34 voeter met 7 bft aan de wind comfortabeler zeilt en betere voortgang maakt dan een 22-voeter snapt iedereen wel, denk ik. Het is echt niet nodig om daarover te gaan blaaskaken.

Dat was echter niet waarom deze discussie draaide. Je kan wel stellen dat ieder zeilschip probleemloos moet kunnen opkruisen tegen 7 bft. Het feit blijft dat niet alle zeilschepen dat kunnen.

Mijn ouwe Victoire trouwens wel, zij het met weinig marge.
Het was eigenlijk meer een geval waarin de boot zeewaardiger was dan de bemanning. Een kleine boot houdt het vaak net zo lang vol als een grote.
Maar een bemanning wordt op een 22-voeter eerder moe dan op een 34-voeter.
Sterker nog: Ook op sommige 34-voeters worden bemanningen eerder moe dan op andere 34-voeters. Mja..hier laat je wat; daar vindt je wat..

--
stegman

Het was niet mijn bedoeling om te blaaskaken, ik ben niet zo blaaskakerig. Ik wilde alleen maar aangeven dat een vd stadt34 wel degelijk in staat is om bij 7Bft van lagerwal probleemloos vrij te varen. Tenslotte ging het in dit draadje om de zeewaardigheid van kleine stalen schepen.

Groet D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zeewardigheid staal boten? 30 juni 2010 10:47 #135579

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Grappig dat 34 voet tegenwoordig wordt beschouwd als 'klein'... :) Overigens wordt het vrijvaren van lagerwal naar mijn ervaring lang niet alleen bepaald door de wind maar te meer door de hoogte van de golven en diepte van het water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zeewardigheid staal boten? 04 nov 2010 20:33 #158769

  • gustaaf
  • gustaaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Afgelopen winter zag ik op La Gomera (Canarische eilanden) een Sneekermeer en een Wibo 930 naast elkaar liggen. In de jaren 70 zeilde een kleine Wibo2 onder Zwitserse vlag rond de wereld.
(artikel in maandblad Zeilen van juni 1998)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zeewardigheid staal boten? 04 nov 2010 20:51 #158776

  • Woodstock
  • Woodstock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1231
Over Wibo II gesproken.....

Wij hadden een Wibo I, stalen bootje, 6,5 meter lang, zo'n 2000kilo (schatting). Ontzettend lief bootje, maar TOTAAL onzeewaadig. Niet dat we de zee hebben uitgeprobeerd, maar wel de Zuiderzee, want onze ligplaats was Monnickendam.

Op een dag wilde ik met rustig weer van M'dam naar Hoorn, waar de wind toevallig net vandaan kwam. Ik kwam er met geen mogelijkheid! Door de golven lag ik steeds weer stil. Uiteindelijk omgedraaid en uitgekomen in Edam. Dat kon wel, maar is wel uitermate frustrerend en voelde erg onveilig. Volgens mij moet je met een boot daarheen varen waar je naar toe wilt, niet daarheen waar de wind toevallig heen gaat. Dan kun je ook wel op een vlot gaan zitten.

Nee, ik ga met geen 1 van de genoemde stalen bootjes naar zee, ook al zijn ze iets groter dan die kleine Wibo. :)
Paulien
Maxi 77 - 2673 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zeewardigheid staal boten? 06 nov 2010 17:40 #159006

  • gustaaf
  • gustaaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Een Wibo1 is en heel andere boot dan een Wibo2. Zelf zeilde ik met mijn Wibo2 o.a. alle Waddeneilanden aan (ook buitenom) en op het Ijsselmeer. Aan de wind op het Ijsselmeer pikte hij inderdaad paaltjes en was het vrijboord te laag maar op zee was dat geen enkel punt. Op een eenvoudige QME windvaan stuurde hij zichzelf zelfs vóór de wind goed. De geringe stahoogte (ong.160) maakte het alleen wat oncomfortabel. Wel had ik extra stalen spijltjes achter de grote ramen gelast en deze vervangen door geschroefde (boutjes en moertjes)lexaan platen. Daarbij een stalen railing rondom. Tevens was het voorluik versterkt al zat dat helaas op de verkeerde plaats.(op het voordek in plaats van op het kajuitdak) De boot als geheel gaf me altijd een veilig gevoel en kon mits goed gereefd veel wind hebben.
groet, Guus
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zeewardigheid staal boten? 06 nov 2010 18:27 #159014

Het is heel erg goed mogelijk om een goede, snelle zeewaardige stalen boot te maken van 6,5/7 meter...
Het probleem met de sneekermeer en waat ik welke allemaal is dat het echte toerboten zijn die zo goedkoop mogelijk moesten zijn en door iemand met erg weinig las ervaring te maken was.

Gooi deze uitgangs punten overboord, maak een knappe kiel van 1.60 of meer onder het bootje, vervang de beton ballst door lood in een mooi bulbje, breng de huiddikte terug van 4mm naar 2.5 (is al sterker dan een polyesterboot van vergelijkbare lengte, is alleen veel lastiger om te lassen) Een boot van deze maat van staal kun je volledig spantloos bouwen. eventueel voorzien van een hechthouten opbouw als je wilt. Zorg dat je genoeg zeiloppervlak voor het boot gewicht hebt en je hebt een dijk van een schip!

Voor nog geen 20.000 euro en handige handjes kun je op deze manier een zeer zeewaardigjachtje maken die geschikt is voor een wereldreis en waarmee je een reis naar antarctica niet hoeft te schuwen.

Als er veel aandacht aan het ontwerp geschonken word kun je een dergelijk bootje zelfs vrijmakelijk laten planeren.

Al het bovengenoemde is nooit de insteek van een sneekermeer geweest (de naam zecht het al) en ook niet voor de domp en welke andere vergelijkbare boten dan ook.

de belangrijkste reden dat de gevraagde boten niet zeewaardig zijn is de massatraagheid. Als ze door een golf geraakt worden, dan moet de boot er als een eentje overheen gaan. een stalen bak van 2 ton blijft gewoon liggen met als gevolg dat de golf er gewoon overheen spoelt. De grote ramen die er net een beetje in gelijmd zitten krijgen op deze manier veel meer te voorduren dan op een vergelijkbare lichtgewicht boot. De ramen blijvan dus waarschijnlijk niet lang heel...

En over dat stalen waarschip 1010? dat kan!!!! ik heb het ontwerp al eens gemaakt omdat ik daar zelf ook altijd over negedacht had! 10.10 meter boot van staal en slechts 2500 kg volledig afgebouwd. Als je maar wat aandacht aan ontwerp wilt geven kan er zoveel meer!

gr
Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeewardigheid staal boten? 07 nov 2010 13:24 #159093

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
pura vida schrijft:
Tja, ik droom regelmatig over een mooie lange reis met een aangepaste stalen Wibo 1100. Blijft - met een beetje fantasie - een stalen Waarschip 1010 ;-)

Website van een rondje Atlantic met een Wibo 1100
Een Wibo 1100 is veel breder dan een waarschip 1010 en ook nog eens een metertje langer. Slechte vergelijking.
Ik heb wel eens een Wibo 1100 gezien in Quadaloupe.Wibo 1100 is wel een goed zeewaardig schip met een redelijke snelheid.Is ook een multiknikspant wat hem ook veel beter maakt dan de genoemde boten.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeewardigheid staal boten? 18 mrt 2015 19:23 #606975

Schopje ivm draadje Ironnie...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeewardigheid staal boten? 18 mrt 2015 19:33 #606981

  • Ironnie
  • Ironnie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 54
Schopje draadje... Waar héb je het over????
In Sails we trust..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeewardigheid staal boten? 18 mrt 2015 19:36 #606983

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
In dit draadje staat al zat info en meningen over Zeewaardigheid van stalen boten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeewardigheid staal boten? 18 mrt 2015 19:36 #606984

Hier kun je verder met je draadje over je Sneekermeer, aangezien dít draadje de achtergrond bespreekt van alle negatieve adviezen die je trachten voor onverstandige te behoeden ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeewardigheid staal boten? 18 mrt 2015 20:05 #607001

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
ed, kom er maar in....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeewardigheid staal boten? 18 mrt 2015 20:06 #607002

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Is ed terug?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeewardigheid staal boten? 18 mrt 2015 20:54 #607036

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13628
ed is back
waarom is dat ook mijn gedachte? :whistle:
en anders Ed2
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeewardigheid staal boten? 18 mrt 2015 20:57 #607040

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Nee ed was meer een plastic fanatiekeling .. De Bavamaran..!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.212 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl