mij niet op zee gezien in een van die kleine stalen bootjes, dan mogen er eerst wel luchtkasten in. Golfje verkeerd en je hebt een sterke boot om mee op de bodem te landen. Vindt het ijsselmeer al erg genoeg met die dingen.
Even terug naar de eerste vraag...
kleinere schepen voor offshore zeilen. Ik ben van mening dat de vraag staal of plastic er niet zo toe doet. In de oudere schepen zijn ook goede schepen van hout, veelal voldoen plastic schepen minder dan stalen schepen. Reden is inderdaad de onnodig grote massa omdat een klein schip óver de golven moet ipv er doorheen.
Zeewaardigheid (offshore impliceert geen kustreis maar lange etappes noorwegen, schotland, ijsland etc) komt volgens mij neer op twee hele andere punten dan de materiaalkeuze:
- gedrag in golven: ondertuigd is belangrijk dus snelheid houden ook. Grootste rem is het roer dus neem een schip dat weinig roer nodig heeft (langkieler)
Staal, hout of plastic doet er heel erg toe, vooral met kleinere bootjes.
Dat heeft te maken met de waterverplaatsing(in m^3!) en ballastaandeel.
in staal is gewoon niet licht genoeg te bouwen op deze lengtes, daar krijg je een langzame boot van, die door zijn ballastaandeel ook niet zo stabiel is als een ander materiaal boot van het zelfde gewicht, met de zelfde vorm. Behoorlijk belangrijk, als je eens een verkeerde golf tegenkomt.
Ook gedrag in golvan hangt dus af van de massatraagheid van de boot, en de plaats van het zwaartepunt. een licht bootje zal sneller over golven heen gaan hobbellen, een zwaardere boot zal er meer doorheen ploegen, dan maakt het materiaal niet uit. echter, als er veel gewicht in de romp zit, zal de romp door de massa flink de golf in gedrukt worden, om er vervolgens(als de golg bijna voorbij is) weer uit te schieten.
Een roer is inderdaad een goede rem, een slechte trim die veel sturen veroorzaakt is nog veel slechter. Een langkieler heeft zijn voors en tegens, maar is niet perse zeewaardig, net als vinkielen onzeewaardig zouden zijn.
Doe mij dus maar een lichte stijve romp, met een diepe kiel, en daarin een hoop gewicht. Grote lap zeil er op(bepaal zelf wel wanneer ik ga reven, ik ga niet ondertuigt rondvaren) En volledig waterdicht af te sluiten. liefst dan ook mooi breed, dat heeft bijna geen nadelen.
(hmm, klinkt als een transat650, veel zeewaardiger als menig stalen boot ooit zal zijn...)