Inderdaad merk je op het Marker en IJsselmeer met bepaalde golven dat je boot, tja hoe omschrijf je dat, zich 'stilvaart' op de golven. Dus dat je precies steeds met de neus in de volgende golf duikt waardoor je geen snelheid opbouwt ... de koers een klein beetje aanpassen vaak voldoende om weer snelheid te maken, en actief sturen, dus anticiperen op grote golven en zelfs een beetje meesurfen en meesturen in plaats van heel stug precies rechtdoor willen.
Overigens ben ik dit op de Wadden helemaal niet tegen gekomen, de golven zijn daar langer, en je deint meer, ook met 5 bft recht van voren ( op de motor ), langs de pollendam, kwamen we dan wel bijna los van het water, maar konden wel snelheid houden vorig jaar.
Een kleinere boot heeft op groot water niet echt voordelen denk ik, in de sluizen is het wel bere handig, we kunnen vaak 'er nog wel bij' , en met een bbm manouvreer je veel makkelijker tussen andere boten door dan met een vaste schroef.
Op de wadden geldt dit voor de vaak overvolle havens, voor een klein bootje is de haven eigenlijk nooit vol, en niemand wordt boos als je een kleintje ergens tegenaan legt. Sterker nog, de bejaarde Duitsers op Terschelling 2 weken geleden, die riepen en zwaaiden direct toen we de haven binnen kwamen al, die zullen wel gedacht hebben "als er zo'n kleintje tegen ons aankomt te liggen, dan komen er niet nog eens 4 naast" ... en dat kloptte ...
Ik ben zelf nu op zoek naar een grotere boot, en de Jouet ligt te koop, maar ik denk dat ik het contact met het water ga missen, je zit gewoon lager in een klein bootje, en zeilt meer als met een open bootje, we kunnen nu als we scheef gaan zo de ellebogen in het water hangen bij wijze van spreken, bij een grotere boot zit je omringt door een zeerailing en spatzeilen al gauw een meter boven het water...
Het voordeel van een kleiner, lichter bootje is ook, dat als het wat minder hard waait, je vaak meer en makkelijker snelheid maakt dan de grote jongens, ook dat zagen we 2 weken geleden weer mooi, op een tochtje van Ameland naar Schier, vertrokken we als laatste van een stuk of 10 boten, maar we kwamen als eerste op Ameland aan, ik werd daar nog op aangesproken door een eigenaar van een nette Jeanneau ( 27 voet gok ik ), die vroeg me nog hoe we dat hadden geflikt, hij had ons de hele tocht in de gaten gehouden namelijk. Erg leuk en sportief om dat te horen. ( wel jammer, want eigenlijk ben ik in de markt voor Jeanneau, en baal wel een beetje dat die dus langzamer zijn bij 3 bft. terwijl de rompsnelheid fiks hoger ligt ... )
Maar tuurlijk kan het prima, met een Etap 22, een foxje ofzo het IJsselmeer en het wad op, er zijn mensen die met dat formaat bootjes de hele wereld rondzeilen. Soms zie je van die gekke Britten met aftandse houten bootjes vol met rommel en een heel gezinnetje voorbij komen, en die steken dus gewoon het kanaal over.
Denk inderdaad wel dat het wat vermoeiender is in een klein bootje, na 20/30 mijlen heb ik de fut er inderdaad wel aardig uit, terwijl mijn zwager met z'n 42 voeter dan nog vrolijk met de voetjes omhoog achter het grote stuurwiel hangt, ondertussen een hapje en een drankje binnen handbereik, terwijl ik met water in de schoenen het moet doen met een half leeg gewaaide zak chips en een te veel heen en weer geschudde lauwe fles Cola ...
Lees overigens ook het door mijn vriendin geschreven verslag van onze laatse 2 vakanties met het 6 meter bootje op
boot.stiensnet.nl
gr.
JPD
ps. sorry voor de spelvauten, ben te lui om het na te lopen