Stockpaert schrijft:Verder is de 22i ontworpen als trailersailer dus het zou ook vreemd zijn als het alleen mogelijk is met extreem zware auto's lijkt me? Qua vermogen en gewicht is de gemiddelde auto er sinds de jaren tachtig (waarin de boot ontworpen is) bovendien ook behoorlijk op vooruit gegaan.
Dat klopt, maar de tractie van een voorwielaangedreven auto op een natte trailerhelling, terwijl de voorwielen door de druk op de trekhaak uit hun veren worden getild, kan wel eens tegenvallen. En dan kom je de helling niet me op, of je gaat met de hele zwik de plomp in, en daar helpt geen tractioncontrol of ABS tegen. Doorslippen is doorslippen. En dan is het water dicht bij hoor... Zul je net die trailerhelling zónder drempel treffen..
Met een boot van dat formaat is het óf een dikke auto met achterwielaandrijving (Mercedes E klasse, Volvo V70, BMW 5 serie) of een fourwheeldrive, of een flinke bestelbus met achterwielaandrijving (MB Sprinter) of even de tractor van de jachthaven ervoor.
Gewoon op de weg kan het met een normale auto, mits je rijbewijs, het maximaal te trekken gewicht en met name het maximale totale treingewicht (staat het plaatje onder de motorkap, niet op je kenteken) dat toelaat.
Vooral het maximale treingewicht is een instinker eerste klas, dat is bij veel (vooral Franse) auto's een stuk lager dan de maximum massa van de auto plus de maximum te trekken massa.
Voorbeeld: auto mag 2000 kg wegen en 1500 kg trekken. Maar het maximale treingewicht is maar 3000 kg. Ben je toch ergens 500 kg "kwijt"...