Proost schreef :
Het verhaal van Roel, welkom op het Zeilersforum, is voor een aspirant-koper mooi genoeg om tot een koop over te gaan. Het is klaarblijkelijk wel zo dat er enigszins vocht in het schuim kan komen ook al wordt dat niet als een probleem gezien. Ook Etaps worden aan (preventieve) osmosebehandelingen blootgesteld. Dit omdat het kleine beetje vocht de vochtmeting kan beïnvloeden en ook al is er geen osmose, wordt er aardig op gezinspeeld om toch maar vooral een behandeling te laten geven.
Nogmaals, de romp van een Etap is gewoon volglas. Het is geen sandwich constructie! Het schuim zit aan de /binnenkant/ van het schip, tussen de interieurschaal en de romp in. Kan dat daar vochtig worden? Ik heb nog nooit een druppeltje vocht aangetroffen en heb al vele extra kabelgoten geboord door het schuim en onder het bed achter een heel blok weggegraven om een ruimte te creeren voor de compressor van de koelkast.
Daar waar lucht is kan condens onstaan, maar als er lucht is kan het ook weer verdampen. En er zijn voldoende ventilatieopeningen in de interieurschaal.
Overigens houdt niets je tegen om e.e.a. zelf te inspecteren. Er zitten voldoende inspectieluiken in de interieurschaal, en op plekken waar dat niet zit kun je er zelf eentje maken. Als je eenmaal schuim ziet kun je met een klein zaagblad van een gatenzaag dat je op een alu buisje taped met de hand een "gat" boren in het schuim, tot op de romp. Dat is ook de truc om kanalen voor kabelgoten e.d. te maken.
Water van buiten komt er niet in. En zo'n vochtmeting meet het vochtgehalte in het polyester, onder de gelcoat en staat volledig los van water dat /binnen/ in de boot staat. Want dat is waar het schuim zit, aan de andere kant van een dikke, volglas romp.
Preventieve osmosebehandelingen, tja, ik heb daar zo mijn bedenkingen over. Het zijn toch met name de bedrijven die daar hun brood mee verdienen die de "noodzaak" daarvan verkondigen. Ik heb, ook bang gemaakt door dit soort verhalen nadat ik mijn Etap had gekocht en bij mijn bezoek aan de werf een paar jaar geleden heb ik e.e.a. eens voorgelegd aan de mensen van Etap zelf. En daar was het verhaal helder: er was bij hun /een/ geval bekend van een Etap met osmose verschijnselen, en daar scheen het iets te maken te hebben met een eerdere reparatie. Men was heel open, de naam van het schip werd genoemd en e.e.a. is toen schijnbaar in goed overleg opgelost.
Maar dan nog staat dit volledig los van de aanwezigheid van PU schuim aan de binnenkant van het schip. De rompconstructie van een Etap wordt hier verward met sandwich laminaten, waarbij hele dunne laagjes polyester worden gecombineerd met een balsa vulling oid. Maar zo zit een Etap niet in elkaar, de romp is gewoon volglas en met vacuum injectie gelamineerd.
Roel.