Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Etap 28 of andere

Re: Etap 28 of andere 30 aug 2011 16:03 #218361

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Proost schreef :
Het verhaal van Roel, welkom op het Zeilersforum, is voor een aspirant-koper mooi genoeg om tot een koop over te gaan. Het is klaarblijkelijk wel zo dat er enigszins vocht in het schuim kan komen ook al wordt dat niet als een probleem gezien. Ook Etaps worden aan (preventieve) osmosebehandelingen blootgesteld. Dit omdat het kleine beetje vocht de vochtmeting kan beïnvloeden en ook al is er geen osmose, wordt er aardig op gezinspeeld om toch maar vooral een behandeling te laten geven.

Nogmaals, de romp van een Etap is gewoon volglas. Het is geen sandwich constructie! Het schuim zit aan de /binnenkant/ van het schip, tussen de interieurschaal en de romp in. Kan dat daar vochtig worden? Ik heb nog nooit een druppeltje vocht aangetroffen en heb al vele extra kabelgoten geboord door het schuim en onder het bed achter een heel blok weggegraven om een ruimte te creeren voor de compressor van de koelkast.
Daar waar lucht is kan condens onstaan, maar als er lucht is kan het ook weer verdampen. En er zijn voldoende ventilatieopeningen in de interieurschaal.

Overigens houdt niets je tegen om e.e.a. zelf te inspecteren. Er zitten voldoende inspectieluiken in de interieurschaal, en op plekken waar dat niet zit kun je er zelf eentje maken. Als je eenmaal schuim ziet kun je met een klein zaagblad van een gatenzaag dat je op een alu buisje taped met de hand een "gat" boren in het schuim, tot op de romp. Dat is ook de truc om kanalen voor kabelgoten e.d. te maken.

Water van buiten komt er niet in. En zo'n vochtmeting meet het vochtgehalte in het polyester, onder de gelcoat en staat volledig los van water dat /binnen/ in de boot staat. Want dat is waar het schuim zit, aan de andere kant van een dikke, volglas romp.

Preventieve osmosebehandelingen, tja, ik heb daar zo mijn bedenkingen over. Het zijn toch met name de bedrijven die daar hun brood mee verdienen die de "noodzaak" daarvan verkondigen. Ik heb, ook bang gemaakt door dit soort verhalen nadat ik mijn Etap had gekocht en bij mijn bezoek aan de werf een paar jaar geleden heb ik e.e.a. eens voorgelegd aan de mensen van Etap zelf. En daar was het verhaal helder: er was bij hun /een/ geval bekend van een Etap met osmose verschijnselen, en daar scheen het iets te maken te hebben met een eerdere reparatie. Men was heel open, de naam van het schip werd genoemd en e.e.a. is toen schijnbaar in goed overleg opgelost.

Maar dan nog staat dit volledig los van de aanwezigheid van PU schuim aan de binnenkant van het schip. De rompconstructie van een Etap wordt hier verward met sandwich laminaten, waarbij hele dunne laagjes polyester worden gecombineerd met een balsa vulling oid. Maar zo zit een Etap niet in elkaar, de romp is gewoon volglas en met vacuum injectie gelamineerd.

Roel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etap 28 of andere 30 aug 2011 16:11 #218365

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Roel, die Etap 28i op Marktplaats, is dat die van jou? Ziet er netjes uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etap 28 of andere 30 aug 2011 16:25 #218374

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
beewee schreef :
Roel, die Etap 28i op Marktplaats, is dat die van jou? Ziet er netjes uit.

Ehm, nee, ik was niet van plan om hem binnenkort te verkopen. Net dit jaar juist weer aardig wat geinvesteerd. Nieuwe zeiltjes, wat nieuwe elektronica, etc.

Ik heb nog wel een halfwinder in de aanbieding :-).

Roel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etap 28 of andere 30 aug 2011 16:46 #218387

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
OK, ik begon namelijk de indruk te krijgen dat je heel voorzichtig je te koop staande boot wou promoten. Je zou niet de eerste zijn, een opvallend positief verhaal in een eerste post is erg karakteristiek voor zoiets.

By the way: hartelijk welkom!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etap 28 of andere 30 aug 2011 16:53 #218396

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Roel schreef: Het schuim zit aan de /binnenkant/ van het schip, tussen de interieurschaal en de romp in. Kan dat daar vochtig worden?

Jazeker, en wat binnenkomt gaat er niet zo snel en makkelijk uit ook al maak je veel openingen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etap 28 of andere 30 aug 2011 16:58 #218400

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etap 28 of andere 30 aug 2011 17:03 #218403

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Proost schreef :
Kan dat daar vochtig worden?

Jazeker

Waarbij je het nadelige effect van vochtindringing in het schuim in dit geval natuurlijk wel wat kunt nuanceren; in tegenstelling tot aantasting van schuim in een sandwichconstructie heeft het geen verzwakking van de huid tot gevolg.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etap 28 of andere 30 aug 2011 22:08 #218487

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Proost schreef :
Heb je het ook gelezen? Dit zijn namelijk precies weer al die niet onderbouwde verhalen.

Onder link 1 wordt geschreven dat een vochtmeter aangaf dat de romp vochtig zou zijn en werd dat zonder enig onderzoek toegeschreven aan "nat schuim". Maar dat is dus per definitie onzin. Zo'n meting meet hooguit het vocht dat (door het karakter van polyesterhars) door de gelcoat heen is getrokken. Dat gaat overigens om miniscule hoeveelheden en is simpelweg een eigenschap van polyester, het is osmotisch. Maar al zou er 100 liter water binnen in de romp staan dan zegt die meting daar helemaal niets over.

Onder link 2 wordt dit duidelijk gemaakt. Weer een vochtmeting die iets zegt maar onderzoek aan de binnenkant wijst uit dat alles binnen kurkdroog is.

Onder link 3 een verhaal over "een Etap 38i van een maat" van de persoon die daar post die 15 graden slagzij zou maken omdat er 800 liter water in zou staan. 800 liter! Dat is 0,8 kuub. Zoveel ruimte is er echt niet in een Etap zonder dat het water gewoon netjes via diverse wegen in de bilge stroomt. En in diezelfde thread wordt ook een rekensommetje gemaakt: als /al/ het schuim in dat hele schip maximaal verzadigd zou zijn dan nog praat je nog lang niet over die hoeveelheid water. Klinkt mij wel heel erg als broodje aap in de oren. Wat nog toevoegt aan de ongeloof-factor is dat diezelfde persoon een nieuwe 38i gekocht zou hebben met weer hetzelfde probleem. Dat klinkt mij een beetje gek in de oren. Waarom zou je een boot verkopen en dan exact hetzelfde type nieuw terugkopen? Meestal koop je een andere boot omdat je groter, kleiner of anders wilt.

Ik heb jaren geleden ook naar die verhalen geluisterd, maar gelukkig toch mijn Etap gekocht en er achter gekomen dat het onzin is.

Regenwater dat binnenkomt en via raampjes of schroefgaatjes e.d. inwatert tussen de interieur- en rompschaal is wel iets om over na te denken. Immers, dat zou kunnen zorgen voor bacteriegroei en daarmee samenhangende stank. Maar mocht zoiets een probleem worden dan kun je altijd nog op tactische plekken inspectie cq afwateringsgaten maken. Maar dat is dus een theoretisch probleem, althans, ik heb ze nog niet nodig gehad en ik heb nog nooit iemand met een Etap gesproken waar dat wel het geval was. En kleine hoeveelheden regenwater die via zo'n route binnenkomen dampen er volgens mij via diezelfde route ook wel weer uit.

Overigens, mijn boot ligt ook een beetje over stuurboord. Niet omdat er water in staat, maar gewoon omdat daar alle spullen zijn gestouwd - brandstoftank, bakskisten, natte cel, kaartentafel en nog een aantal laden onder de kaartentafel. Daarintegen aan bakboord alleen maar de kast in de achterkajuit met kleding en de kombuis. In veel andere schepen stouw je ook veel gewicht onder de bedden, in een Etap kan dat niet. Daar zit dus wel een issue, de gewichtsverdeling is iets waar je meer rekening mee moet houden dan op andere schepen. Ik heb dat bijvoorbeeld gedaan door mijn vlot aan bakboord te hangen op de hekstoel en een extra accu aan bakboord onder de bank te plaatsen. Dat compenseert redelijk.

Roel.
Laatst bewerkt: 30 aug 2011 22:12 door roelb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.126 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl