HvS schrijft:Is het niet zo dat de huiddikte dan bij een dubbelschalige huid dunner is en daardoor sneller lek vaart?
Ondanks dat dit een oud topic is en de TS vermoedelijk allang een boot heeft gekocht las ik toch zodanig veel onzin over de rompopbouw van een Etap ("ingewaterd schuim" enzo) dat ik het niet kon nalaten om te reageren. Ik ben al een flink aantal jaartjes in het bezit van een 28i, heb een aantal jaar geleden de kans gehad om de werf te bezoeken en heb inmiddels zoveel aan mijn schip verbouwd dat ik wel weet hoe die in elkaar zit.
De romp van een Etap is gewoon volglas, geen sandwich. Het interieur van het schip wordt echter afgewerkt met een (veel dunnere) polyester interieurschaal en tussen deze twee "rompen" zit op tactische plekken PU schuim. Op veel plekken zit de interieurschaal gewoon direct vastgelamineerd op de buitenschaal (en is er dus geen interieurschaal). Dit is bij mijn 28i bijvoorbeeld op het vlak tot helemaal onder de kajuitbanken. Waar op veel andere jachten met hout wordt gewerkt, bijvoorbeeld de onderkant van de bedden voor- en achterin, is dat bij een Etap gewoon onderdeel van de polyester interieurschaal. Er is dus ook geen noemenswaardig gewichtsverschil.
Ook de dekschaal bestaat weer uit twee delen. Buitenschaal en binnenschaal die na het apart lamineren samengevoegd worden. Ook hier weer schuim ertussen, maar nu niet met de functie drijfvermogen, maar isolatie.
Mocht het schip water gaan maken dan zorgt het PU schuim voor drijfvermogen. Immers, daar waar schuim zit kan geen water komen en het schuim wordt door de interieurschaal op zijn plek gehouden. Maar het water komt bij een lek natuurlijk wel gewoon je schip binnen! De interieurschaal is ook helemaal niet waterdicht en zit vol met gaten: luiken, opbergbakjes, doorvoeren van kabelgoten, slangen, ventilatiekanalen, etc. En op sommige plaatsen is er helemaal geen interieurschaal, zoals bijvoorbeeld op het vlak van het schip onder de kajuit, daar wil je immers zoveel mogelijk hoogte hebben.
Dus.. met een gat in je romp komt het water ook in een Etap gewoon binnen. Het zal wellicht wat langzamer gaan doordat het water zich een weg moet zoeken naar binnen, maar met een gat onder de waterlijn ga je uiteindelijk gewoon zinken. Alleen stopt het zinken na een tijdje en drijf je niet meer op de lucht in de kajuit, maar op de blokken schuim. Daardoor kun je nog op eigen kracht een haven bereiken, zij het met wat minder vrijboord.
De voordelen:
- Overal dubbelwandig en geisoleerd, dus geen condens.
- Goede geluidsisolatie
- Polyester delen in het interieur zijn netjes afgewerkt. Immers, je kijkt naar de malkant (gelcoat) van de interieurschaal ipv tegen de onafgewerkte kant van je romp.
- Je kunt binnenin het schip bijna overal schroeven en boren.
De nadelen zijn eigenlijk alleen de bergruimte. Je mist die op de volgende plekken:
- onder de bedden voor- en achterin. In de 28i zit voorin nog wel een kastje onder het bed.
- tussen de rugleuningen van de kajuitbanken en de romp
- In de bakskisten, deze zijn namelijk iets minder diep en breed. Ook daar zit schuim onder en naast. Maar.. je hebt wel een vlakke vloer in je bakskisten, en dat is ook wel heel erg prettig!
Eventueel kun je natuurlijk altijd wat schuim verwijderen en kastjes bijmaken, maar dan ben je natuurlijk wel je drijfvermogen in gezonken toestand stukje bij beetje aan het weghalen.
Voor wat betreft de dikte van het laminaat, Etap claimde hierover zelf altijd dat ze veel steviger bouwden dan de meeste andere europese seriebouwers. De rompen werden cq worden natuurlijk ook vacuum-injectie gelamineerd. Osmose is voor zover mij bekend absoluut geen issue bij Etap, de polyester kwaliteit is onberispelijk.
Tot slot, Etap is niet "over de kop" maar is vlak na de verkoop aan Dehler meegegaan in het faillissement van die werf. Later is door de curator weer verkocht aan een investeerder en ze schijnen inmiddels ook weer schepen te bouwen. Niet meer in Malle, maar goed, dat hoeft niets te zeggen. Wel erg jammer voor die mensen daar, want dat was een club mensen die echt met een passie voor schepen bezig was.
Roel.