Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Olympia-jol uit 1939

Olympia-jol uit 1939 24 okt 2010 13:52 #156627

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6978
Deze week heb ik een zeer oude O-jol kunnen kopen om op te knappen. Het is de H86 uit (waarschijnlijk) 1939. Werfplaatje is er door iemand afgehaald, maar het originele zeil (!) komt uit Amsterdam. De boot is geheel compleet, maar moet wel stevig gerestaureerd worden. Weet iemand iets meer van deze oude dame van 71 jaar?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Olympia-jol uit 1939 24 okt 2010 15:46 #156667

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Hoi Jerry, dat lijkt me een mooie aanwinst, een echt historisch scheepje.
Doe maar eens en paar foto's.

Overigens hoef je niet met vette letter te schrijven hoor, het bericht komt even goed wel over ;) .
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Olympia-jol uit 1939 24 okt 2010 16:47 #156677

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6978
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Olympia-jol uit 1939 24 okt 2010 16:56 #156678

Zo ziet er mooi uit! Hopelijk hoef je er niet te veel structureel aan te doen, zoals spanten vernieuwen etc?

Je moet eens op de site van de club kijken, die mensen kunnen je vast verder helpen. Ook moet je eens op de spanten, wrangen, dekbalken, onderzijde dek kijken etc, soms staat daar iets bevestigend over de bouw..
Misschien kun je ook naar het type (steven)beslag kijken, dat laat soms ook zien waar hij gebouwd is, zoals bij 16m2's. Natuurlijk weet ik niet of dat bij die klasse ook is, maar misschien wel.

Mooie damco trailer btw, zo te zien aan het rode streepje.

Eventueel is het misschien ook handig om gewoon de vorige eigenaren na te gaan. Die kunnen je er vast wat over vertellen, maarja traceer ze maar eens. Meestal gooit iedereen contactgegevens weg etc..

succes
Laatst bewerkt: 24 okt 2010 17:01 door vrijheidzeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Olympia-jol uit 1939 25 okt 2010 07:13 #156726

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6579
Ik kan het niet echt de duidelijkste foto ooit vinden...
Zo te zien zitten er vervelende plekken in het dek: ik zie lijntjes die scheuren lijken, en ik zie forse kleurverschillen.
Is het een vol multiplex dek, of is het een dun multiplex over een latten onderdek?
Hoe heb je vastgesteld dat het de H86 is? Aan de hand van het zeil, of heb je een brandmerk gevonden?
Wel een leuk scheepje, zo'n olympia-jol. Ooit heb ik naar eentje gekeken die nog zijn oude helmhout met prachtige gebogen zijstukken had, van voordat er helmstok-verlengers bestonden (of in de klasse toegestaan waren?).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Olympia-jol uit 1939 25 okt 2010 14:17 #156784

I agree, we willen duidelijke foto's :P

Dek als ik het ook zo zie is multiplex. Ben benieuwd naar de foto's en het verdere verloop van dit project. Je moet tzt als je eraan begint foto's maken een een projecttopic starten in de projectmap. Altijd leuk voor ons om te volgen :cheer:

gr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Olympia-jol uit 1939 26 okt 2010 10:15 #156955

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6978
Dank voor alle reacties tot dusver. Het is de H86 omdat er een oud katoenen zeil bij zit met dat zeilnummer. Ook het zeil uit 1964 heeft dat nummer.De vorige eigenaar kon me alleen vertellen dat de boot in Friesland heeft gevaren. De trailer is overigens een Atlanta (met de rode streep). Het dek is massief mahonie, zoals ook op de originele bouwtekening (1935) staat aangegeven. De helmstok is recht, met verlenger. Op de tekening uit 1935 staat de gevorkte versie als optioneel aangegeven. Als ik het dek voorzichtig demonteer is het wellicht te herstellen, want de scheurtjes zijn te vullen met epoxy met vulsel. Destijds werd alles met koper geschroefd; dat is nu een voordeel, want koperen schroeven zijn eenvoudig los te maken.De geconstateerde gebreken zijn tot dusver: een aantal gebroken spantjes (10x15 mm!), een paar aangetaste wrangen, zaathout op enkele plaatsen wat aangetast. Er komen foto's van de gebreken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Olympia-jol uit 1939 26 okt 2010 11:48 #156985

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6579
Dat lijstje gebreken valt inderdaad wel mee. Het zal vast meer worden als je eenmaal bezig gaat (al doende word je steeds kritischer!) maar klinkt als een prima basis.
(Rood-)Koper is inderdaad makkelijk losdraaien, maar let op als de schroef wel goed vastzit! Ze breken namelijk ook aanzienlijk makkelijker dan RVS, als de schroef een beetje bros is. Messing (geelkoper) is daar helemaal gevoelig voor, ivm ontzinken.
Maar meen je serieus, dat dat dek massief hout is? Daar ziet het helemaal niet naar uit op die foto: lijkt me toch absoluut een plaat. Of bedoel je met "volledig mahonie" dat het een mahonie multiplex is? In dat laatste geval zou ik niet met epoxy gaan knoeien: een dek van nieuw mahonie garant multiplex is vele malen beter, mooier, en nauwelijks duurder. Scheurtjes in multiplex hebben de neiging om de hele plaat te bederven!

Zeilnummer zou ik toch wel twijfels bij hebben, alleen op basis van het zeil. Er werd weleens vaker een wedstrijdzeil verkocht aan een toerzeiler zonder het nummer te verwijderen...
Als je een brandmerk oid kunt vinden om het te bevestigen, eventueel slecht leesbaar, heb je een stuk meer zekerheid. Bij mijn Vrijheid vertrouwde ik het zeilnummer ook niet, maar het bleek wel te kloppen met het kielnummer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Olympia-jol uit 1939 26 okt 2010 15:06 #157024

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6978
Kijk op de bouwtekening (site van het Fries Scheepvaartmuseum) daar staat dat het dek van mahonie of okume mag zijn. Wanneer maakte Bruynzeel voor het eerst watervast multiplex? Bij mijn weten niet voor de oorlog. Het dek bestaat niet uit één plaat: het achter- en voordek is gemaakt uit plm 15 cm brede stroken en de boorden lijken uit een plaat, maar zijn uit een brede strook gezaagd. De huidgangen zijn ook uit massief mahonie van 10 mm gezaagd. Een dek van multiplex zou ik zeker ook vervangen door nieuw mahonie gefineerd Hechthout.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Olympia-jol uit 1939 26 okt 2010 16:33 #157042

jerry schrijft:
Kijk op de bouwtekening (site van het Fries Scheepvaartmuseum) daar staat dat het dek van mahonie of okume mag zijn. Wanneer maakte Bruynzeel voor het eerst watervast multiplex? Bij mijn weten niet voor de oorlog. Het dek bestaat niet uit één plaat: het achter- en voordek is gemaakt uit plm 15 cm brede stroken en de boorden lijken uit een plaat, maar zijn uit een brede strook gezaagd. De huidgangen zijn ook uit massief mahonie van 10 mm gezaagd. Een dek van multiplex zou ik zeker ook vervangen door nieuw mahonie gefineerd Hechthout.

Nou en of wel!
In 1939 ontwierp E.G. van de Stadt de hechthouten Valk op verzoek van de Bruynzeel Fabrieken.
Naast promotie van het voor die tijd revolutionaire bouwmateriaal, was de Valk ook het eerste industriële jachtbouwproduct in Nederland.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Olympia-jol uit 1939 26 okt 2010 20:53 #157088

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6978
Hans, je hebt gelijk: de Valk is ontworpen om Hechthout toe te kunnen passen. De officiele tekeningen van het KNWSV geven (in die tijd) echter een massief houten dek aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Olympia-jol uit 1939 28 okt 2010 16:46 #157461

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6978
Vandaag kreeg ik van de O-jollenclub een bericht over de herkomst van de jol: gebouwd in 1939-1940 in Rotterdam; en nog meer gegevens. Ik ben begonnen met de inventarisatie van de gebreken en (inderdaad) er valt heel wat te repareren. Duidelijk is nu wel dat het dek van massief mahonie 10 mm is gemaakt. Alleen voor de vlonders (buikdenning) is gebruik gemaakt van multiplex, maar de vraag is of dat origineel is. Op de tekening staat: "vloer vuren 10 mm". Zie voor het dek de foto's. www.mijnalbum.nl/Foto-RG8NHZ8I-D.jpg
www.mijnalbum.nl/Foto-QPZU7HK4-D.jpg
Het Fries Scheepvartmuseum stuurde mij een kopie van de originele bouwtekening van het KNWV uit 1935. De bouwer heeft deze tekening tamelijk precies nagevolgd. Moest ook wel want de boot moest gemeten worden.
Van de restauratie zal ik verder verslag doen op dit forum onder "projecten".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Olympia-jol uit 1939 28 okt 2010 17:33 #157478

Ben je er inmiddels achter welke O-Jol het is??
Van een zeilnummer kun je niet uitgaan, je moet echt de kielbalk e.d. inspecteren...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Olympia-jol uit 1939 28 okt 2010 18:52 #157500

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6978
Volgens mijn informant, die de gegevens heeft gevonden in oude lijsten en oude jaargangen van de Waterkampioen gaat het om de jol H86, gebouwd door de heer D. van Burgh in Rotterdam in 1939-1940. Het zeilnummer is uitgegeven in 1939; de boot heeft in 1940 voor het eerst gevaren en had de naam "Oehoe".Waar denk je dat ik op de kielbalk een nummer kan vinden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Olympia-jol uit 1939 28 okt 2010 21:22 #157544

Dat kan de club je vast vertellen. Misschien kunnen ze je ook meer vertellen over de bouwers van deze bootjes en de kenmerken van de bouwers, zo kom je uiteindelijk als het lukt tot een goede conclusie.

Ben benieuwd naar het verdere verloop van je project. Hou ons op de hoogte!

Mag er in deze klasse btw epoxy worden gebruikt?
Je zou het dek eraf kunnen halen, de romp met een spandband op vorm houden en enkele latten. Dan vervolgens de romp heel fijn zandstralen. Scheelt bakken met werk. Dan de schuurmachine eroverheen. Door het zandstralen kun je heel goed zien welke spanten goed zijn en dergelijke.

Als je wil zoek ik even wat links op met bootjes waar dit bij is gedaan.

Mag ik vragen wat je voor het bootje hebt moeten betalen? Erg leuke klasse namelijk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Olympia-jol uit 1939 29 okt 2010 10:54 #157610

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6978
De redactie van de O-jollenorganisatie heeft mij al van voldoende gegevens voorzien. We zijn tot de conclusie gekomen dat de boot in 1939 zijn nummer kreeg en in 1940 voor het eerst in Rotterdam heeft gevaren. De bouwer was D. van Burgh. Ook uit het feit dat er twee zeilen met H86, waarvan 1 stokoud katoen zeil, bij zijn maak ik op dat de boot werkelijk de H86 is. De naam was toen "Oehoe". Nu alles over de herkomst bekend is zal ik van de restauratie verder verslag doen op dit forum onder "projecten". Zie aldaar voor de laatste foto's.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.130 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl