Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Bianca Riviera/Vertrekkersschip?

Re:Bianca Riviera/Vertrekkersschip? 03 nov 2010 07:47 #158373

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Om toe te voegen aan je rijtje, Marieholm 32.

De Bianca ken ik niet zo goed dus kan je daar geen goed advies in geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Bianca Riviera/Vertrekkersschip? 03 nov 2010 07:56 #158376

De Kalik is bouwtechnisch geen topper te noemen. De voorloper ervan zou een betere keuze zijn.

De catalina is een toerboor pure sang als je daar een vertrekkersboot van wilt maken ben je nog wel even bezig, wel lekker ruim overigens.

De UFO's zijn goede zeilers maar of ze ook zeewaardig zijn weet ik eigenlijk niet.Oover de andere boten geen mening, geen kennis
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Bianca Riviera/Vertrekkersschip? 03 nov 2010 08:18 #158386

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Als je echt frontaal de wereld over wilt zou ik als Dehler 34 zeiler toch gaan voor een S&S / Spirit / Victoire. En dan voor de grootste die het budget toelaat.

Ga je echter niet de oceanen over maar zeg kust hoppen met oversteken van maximaal 10 dagen (redelijk voorspelbaar) dan ga ik blind weg met onze Dehler 34. Mijn gevoel zegt dat jullie niet van plan zijn Spitsbergen in de winter, Kaap Hoorn of Kaap de Goede hoop te gaan bezeilen. Als dat inderdaad zo is laat dan de D34 dus ook op je lijst.

Waarom de D34 niet als je de oceaan oversteekt? De D34 zal veel aanpassing vragen zoals watertanks, dieselvoorraad etc.
De andere modellen wellicht ook maar de D34 heeft niet veel ruimte waar alles in zou kunnen.

Daarnaast zal de D34 wel alles overleven wat de ander genoemde modellen ook aankunnen maar het comfort zal bij lang bagger weer lager zijn dan op een S&S 34 of een Spirit. Zeker aan de wind hakkend en zagend dagen doorbeuken is echt niets voor een D34.

Voor menig ander weertype voorspel ik dat de D34 vaak bij verre de snelste van deze genoemde modellen zal zijn.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Bianca Riviera/Vertrekkersschip? 03 nov 2010 08:20 #158387

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
speed20 schrijft:
De Kalik is bouwtechnisch geen topper te noemen. De voorloper ervan zou een betere keuze zijn.

De catalina is een toerboor pure sang als je daar een vertrekkersboot van wilt maken ben je nog wel even bezig, wel lekker ruim overigens.

De UFO's zijn goede zeilers maar of ze ook zeewaardig zijn weet ik eigenlijk niet.Oover de andere boten geen mening, geen kennis
Wat is de voorloper van de Kalik?
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Bianca Riviera/Vertrekkersschip? 03 nov 2010 08:29 #158389

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ik mis nog de Wauquiez Centurion 32 en de (edit) Wauquiez Gladiateur 33 in dit rijtje.
Laatst bewerkt: 03 nov 2010 08:32 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Bianca Riviera/Vertrekkersschip? 03 nov 2010 08:40 #158390

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6594
Ik proef een voorkeur voor de wat klassieker gelijnde schepen....
De Dehler en Kalik zijn denk ik wat snellere boten dan de rest, en daardoor gevoelsmatig wat minder tegen zwaar weer opgewassen. Of dat daadwerkelijk zo is, betwijfel ik overigens: kwalitatief zijn ze volgens mij vergelijkbaar emt de rest die je noemt. Wat dat betreft eens met Beauty.
Verkijk je overigens bij "low budget" niet op de invloed van de uitrusting: als vertrekker heb je meestal behoefte aan werkende spullen, en dus al gauw een refit bij een "goedkopere" boot. Dat kan het prijsverschil met een mooi exemplaar al gauw teniet doen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bianca Riviera/Vertrekkersschip? 03 nov 2010 08:53 #158394

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Redelijk wat mijlen met zowel de Victoire als de Spirit gemaakt. Beiden zijn goede schepen en zeilen redelijk vlot. De 933 moet je wel met 1m80 kiel hebben en heeft op zee een zo groot mogelijke genua 1 nodig om een beetje snelheid te blijven lopen als het deint maar niet hard waait.

De Spirit is wel wat meer op lekker zeilen ontworpen en haalt z'n sterkte iets meer uit een goede constructie -veel stringers ed - dan de Victoire die dat meer uit 'nog maar wat meer glasmatjes' haalt. Grootste nadeel van de Victoire vind ik dat er geen balansroer onder hangt, je sleurt je helemaal ongans aan die helmstok. Bovendien is die helmstok daarom heel lang, lekker om achter de buiskap te zitten in je eentje, maar je hebt er wel heel weinig bewegingsruimte door in de kuip, iets wat toch wel fijn is als je lang op zee zit. Maar ieder nadeel heeft z'n voordeel, een scheg voor het roer is wel erg degelijk. Verder is de Spirit natuurlijk helemaal de grotere van de twee, dat scheelt echt wel veel in leef- en opbergruimte.

De Catalina's zijn inderdaad echte toerbakken, niet vooruit te branden en niet echt uitgerust / ingericht voor langere tijd op zee. Met de Sigma kan je ook prima rond de wereld, ik herinner me de tocht van de Mrs. Jones die destijds in de Waterkampioen verslag deden. Maar het is net als de Dehler wel een boot die meer van de zeiler vraagt, bedenk je dus of je actief wilt zeilen of vooral comfortabel van A naar B wilt. Hetzelfde geldt denk ik voor de Bianca, ook een vrij sportief schip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bianca Riviera/Vertrekkersschip? 03 nov 2010 09:14 #158400

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Wat zijn je plannen ? de wereld rond ? of de zeeen verkennen ?
Ga je solo of met vrouw en kinderen ?
Let op iedere boot heeft zijn voor -en nadelen.
Wil je gas geven op ruime koersen ?: D34
Paaltje pikken op zee >6bft ?: Contessa 32.
Probeer maar eens te googlen op comfortfactor slingertijd en stamptijd. Of op sail data.xls
Rondspant/s-spant,doorlopende kiel of zwaardkiel....
Laatst bewerkt: 03 nov 2010 09:25 door nardus. Reden: xtra info
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bianca Riviera/Vertrekkersschip? 03 nov 2010 11:01 #158419

Ik zou ook een paar van de 'Henk Bezemer' test stokpaardjes meenemen.
Vooral bilge en waterafvoer door de wrangen. Een schip dat bij het minste ongemak aan water-, diesel-,vuilwatertank, afsluiter en noem maar op direct het water door de hele kajuit heeft klotsen, is zeker voor een vertrekker een drama. Immers alle vooraden zijn nat en of onbruikbaar.

Een Dehler 34 is een voorbeeld van een schip zonder enige vorm van bilge. Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat bij de minste lekkage onder zeil ook werkelijk alles nat is.

Verder ben ik het wel met eerdere schrijvers eens dat de hoofdafweging is: Comfort onder zware omstandigheden / zeilvermogen onder lichte omstandigheden.

Persoonlijk zou ik kiezen voor zeilvermogen onder lichte omstandigheden. Alle verhalen die ik lees beschrijven vertrekkers die gunstige weatherwindows afwachten om vervolgens de helft van de overtocht te moeten motoren omdat er wegens te licht weer geen enkele voortgang meer in het schip te krijgen is.
Neemt niet weg dat het schip wel zwaar weer aan moet kunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bianca Riviera/Vertrekkersschip? 03 nov 2010 11:11 #158421

Zo maar een paar gedachten:
Vertrekkers varen zelden of nooit hoog aan de wind...
Als je lang weggaat is ruimte aan boord prettig.
In een lichte boot kun je minder voorraad meenemen dan in een waterverplaatser.

Ik zou niet gaan voor de klassieke loefbijters zoals victoire, SS34, contessa 32.
Hoofdreden is eigenlijk dat ze ruimwinds niet hun optimale koers hebben en
dus ook niet echt lekker zeilen met wind en golven achter.
Ga voor een 36 voets jacht met een balansroer. Zoek eens in hout-epoxy oid,
vaak veel goedkoper en onderweg makkelijk te repareren.
Een mediium displacement lijkt me prima. Geen heavy....je wilt ook nog dat de
boot goed zeilt. Rond de 5 ton wvp is prima op 36 vt.
Koop een windvaan: doe zo weinig mogelijk electronisch.
etc etc.

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bianca Riviera/Vertrekkersschip? 03 nov 2010 11:30 #158422

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Met een beperkt budget zul je eigenlijk moeten kijken naar een schip dat aan zoveel mogelijk van je eisen voldoet zonder je op één model, soort of model vast te pinnen.

Als er geen budget is om de boot helemaal naar je zin om te bouwen moet je kijken naar een boot die veel van die zaken al heeft én goed zeewaardig is. En dat zou best eens een wat minder bekend model kunnen zijn.

Een aardig combinatie van snelheid en zeewaardigheid tegen een redelijke prijs biedt volgens mij trouwens de Jeanneau Selection 37, de wedstrijdversie biedt in de kajuit ook een aantrekkelijke scheiding tussen "nat" en "droog", zoals deze: www.yachtworld.com/boats/1985/...swich/United-Kingdom
Laatst bewerkt: 03 nov 2010 11:31 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bianca Riviera/Vertrekkersschip? 03 nov 2010 11:39 #158425

Ik ben het met Harry eens.
Laat de route die je gaat varen bepalen wat voor rompvorm het gaat worden.

(semi)lang kielers hebben ontzettend veel stuur correcties nodig op ruime windse koersen met een oceaan deining, en dat is een koers die verre weg het meeste voorkomt als je een klassieke wereldreis of rondje atlantic wilt doen.
Mocht je wat ruigere gebieden op willen zoeken, zorg dan dat je een boot hebt die ook een beetje knap aan de wind kan zeilen. Dat moet je niet zozeer in een lange kiel zoeken, maar iets meer in een smallere spiegel. Die boten varen veel comfortabeler sneller en hoger dan de eerder genoemde s-spanten/langkielers.
En last but not least, in mijn ogen is het belangrijk dat de boot veel zeil kan varen, ook als je de ruigte opzoekt. Reven kan altijd, maar het grootste deel van je reis heb je minder dan 15 knopen wind en de meeste boten komen dan nog lang niet aan hun romp snelheid. Een goede geschikte boot voor een lange zeereis zou in mijn ogen dan al met een rif moeten varen.
Als je weet hoeveel spullen je meeneemt, en het past goed in een kleinere boot, maak je dan niet al te druk over de lengte van de boot, met een 8 meter boot kun je ook zeer goed de oceaan over, zolang ze maar ten allertijde waterdicht blijven.

Als je voor de wind de wereld rond gaat dan is een goed uitgeruste Catalina denk ik een goede keus, alleen deze boten zijn heel erg basic dus je hebt een hoop extra kosten om de boot oceaanwaardig te maken.
Mocht je wat meer een allround boot willen hebben, dan lijkt de Victoire 933 mij eigenlijk de beste keus, maar neem wel, zoals al eerder genoemd, wat grotere zeilen mee, de boot is van zichzelf erg behoudend getuigd. En voor iedere boot die je selecteerd, als ze met verschillende kiel versies bestaan, zorg er dan voor dat je altijd de diepste versie hebt, dat is zoals de boot oorspronkelijk ontworpen is en bedenk dat iedere aanpassing een consessie is. Met 2.50 meter diepgang kun je nog in iedere ankerbaai en haven van je wereldreis terecht. zoek maar eens op in de pilots en cruising guides wat je maximale diepgang kan zijn, ik heb dat gedaan voor mijn eigen boot en vaar nu zeer tevreden met een 3 meter diepe kiel rond (alleen in delta gebieden zoals de Noordzee, Bangladesch, Amazone, mississippie etc is het vaak een ramp omdat je geen enkele haven binnen komt.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

gr
Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 03 nov 2010 11:44 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bianca Riviera/Vertrekkersschip? 03 nov 2010 11:44 #158426

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Bakstagen en een mast die daarvan afhankelijk is is shorthanded op zee toch best wel lastig, maar het kan natuurlijk wel. Een JOD-35 - de opvolger van de Selection in de Tour de France - is tegenwoordig niet heel veel duurder tweedehands en heeft een simpelere tuigage zonder bakstagen en zeilt voor de wind nog veel relaxter hard. Maar dit soort boten zijn meer interessant als je een leuke uitslag wilt varen in een Ostar oid, als je relaxed met het gezin wilt cruisen vaar je liever droog en wat minder hard surfend.

Weet nu wel eindelijk hoe het werkt met die dubbele kajuitingang, nooit wat van gesnapt als ik zo'n ding van buiten zag in een haven..


@TS: vul eens een beetje aan wat je precies wilt gaan doen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bianca Riviera/Vertrekkersschip? 03 nov 2010 11:47 #158427

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
@Erik: op die Catalina moet dan wel een HELE grote spinnaker, die dingen beginnen pas bij 25 kts een beetje te lopen heb ik het idee..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bianca Riviera/Vertrekkersschip? 03 nov 2010 11:51 #158429

FMJ schrijft:
@Erik: op die Catalina moet dan wel een HELE grote spinnaker, die dingen beginnen pas bij 25 kts een beetje te lopen heb ik het idee..

Het zijn inderdaad niet de snelste zeilers, al vallen de versies met de diepe kiel opzich nog wel mee. Het grootste voordeel van deze boten is dat ze erg degelijk zijn en vrij eenvoudig zeewaardig (lees: goed waterdicht) zijn te maken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bianca Riviera/Vertrekkersschip? 03 nov 2010 13:16 #158438

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Eigenwijs schrijft:
Ik zou ook een paar van de 'Henk Bezemer' test stokpaardjes meenemen.
Vooral bilge en waterafvoer door de wrangen. Een schip dat bij het minste ongemak aan water-, diesel-,vuilwatertank, afsluiter en noem maar op direct het water door de hele kajuit heeft klotsen, is zeker voor een vertrekker een drama. Immers alle vooraden zijn nat en of onbruikbaar.
Als je die slecht beschermd op de bodem bewaart wel ja. Zoiets doen vertrekkers toch sowieso niet? Da's vragen om ongedierte aan boord...

Even advocaat van de duivel spelen: een bilge met (met name) het bijbehorend afwateringstelsel is wel een bron van schimmel en stank die moeilijk goed schoon, droog en vrij van ongedierte te houden is. Een kajuit is zonder bilge veel overzichtelijker en beter schoon te houden. "Het minste ongemak" aan voorraadtanks komt gewoon niet voor, als die goed aangesloten en onderhouden zijn. Het moeilijkst is de kajuit waarschijnlijk echt droog te houden in goed zwaar weer.

Wil niet beweren dat ik ervaring heb met lange reizen hoor, maar gewoon ff hardop denken over wel of geen bilge ;)

Tot dusver ben ik namelijk juist blij dat ik er geen heb. Scheelt me een hoop extra schoonmaakwerk, ik zie lekkages altijd meteen (op tijd?), enz.
Laatst bewerkt: 03 nov 2010 13:19 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bianca Riviera/Vertrekkersschip? 03 nov 2010 13:32 #158441

web schrijft:
gewoon ff hardop denken over wel of geen bilge ;)

Tot dusver ben ik namelijk juist blij dat ik er geen heb. Scheelt me een hoop extra schoonmaakwerk, ik zie lekkages altijd meteen (op tijd?), enz.

Ik heb ook geen bilge, wel zwaarweer/open zee ervaring (veel) en ik ben erg blij dat ik geen bilge heb, is veel makkelijker schoon te houden. Bij klassieke schepen (diepe bilge) is vaak de bilge het slechtste deel (bij houten/stalen schepen vaak ernstig beschadigd door rot) juist omdat het zo slecht schoon te maken is. Een bilge put zou wel handig zijn, maar ik blijf erbij dat als je goede luiken en een stevig buiskap hebt dat er geen water in je boot komt. Behalve tijdens de Round Brittain and Ireland race van 2006 hebben we onze boten altijd nog droog weten te houden van binnen.

gr
Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bianca Riviera/Vertrekkersschip? 03 nov 2010 16:04 #158474

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Respect, dat lukt me zelfs tijdens een eendaagse wedstrijd soms niet, paar keer een natte genua naar binnen en er staat weer water in.. Gelukkig doe je dat als toerzeiler niet zo vaak op een oceaanoversteek, dus dat maakt het makkelijker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bianca Riviera/Vertrekkersschip? 03 nov 2010 16:14 #158476

Respect is er niet voor nodig, alleen een beetje consequent zijn. Als toerzeiler laat ik natte zeilen altijd vastgebonden aan dek liggen en droog ik mijn zeilpak altijd even af met een dwijl voordat ik naar binnen stap. Uiteraard blijft het nooit helemaal droog, maar het is ook nooit meer dan een droge dwijl die je net aan nat kunt maken...

En tijdens wedstrijden gaat er inderdaad wel eens een nat zeil naar binnen, maar meer dan wat nattigheid boven op de vloerplanken is dat meestal niet.

Als je het met een doek in een haal droog kunt vegen, dan valt het bij mij nog in de categorie droog houden :)

gr
Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bianca Riviera/Vertrekkersschip? 03 nov 2010 17:08 #158487

  • DuEndE
  • DuEndE's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Bij het lezen van de reacties vielen me een aantal zaken op die ik met onze eigen ervaringen zou willen nuanceren.

-vertrekkers zeilen nooit aan de wind.
al in het Kanaal zeilden wij aan de wind, en hebben het tot hier in Argentinie vaker dan verwacht moeten doen.

-als vertrekkers vaar je vaak in licht weer
op de doorgaande route kunnen de ´gewone´ tradewinds al behoorlijk fors uithalen. en ook in windstille zones zoals de doldrums kun je opeens een flinke squall tegenkomen. onze vuistregel voor grib-files op zee is dat we altijd rekenen met 10 knopen extra (en soms zijn het er 25 extra...).

-(semi)langkieler hebben ontzettend veel stuurcorrecties nodig op ruime koersen
ik kan alleen uit eigen ervaring spreken: onze klassieke langkieler spoort op alle koersen, ook de ruime, zeer goed. windvaan (capehorn) heeft nooit moeite met sturen.

-vertrekkers bewaren geen spullen ´op de bodem´ en bilge is niet nodig
als vertrekkers prop je zeker heel je boot vol waar er maar ruimte is, dus ook onder de vloer. De boel zo droog mogelijk houden is zeker verstandig, maar een bilgeput (zoals in onze langkieler)is denk ik toch zeer praktisch/veilig als opvangbak voor diverse ´ongelukjes´, vooral als je snel wilt kunnen handelen en makkelijk wilt kunnen pompen indien nodig. Denk aan: boileroverdruk, lekkende schroefas of hennegatskoker, diesel of koelvloeistof, waterslot aftappen, gebroken afsluiter, motorkamerventilatie die per ongeluk openstaat terwijl de kuip volslaat, om zo maar wat te noemen.

-met een diepgang van 2,5 m kom je overal
met onze diepgang van 1,95 hebben wij over het algemeen niet veel problemen, toch kunnen we wel eens jaloers zijn op ophaalbare kielboten e.d. die wel dat ene nog beschuttere baaitje of riviertje opkunnen.

-bakstagen zijn onhandig
bij mijn weten zijn bakstagen met name nodig indien je boot kottergetuigd is. Ja je moet ze inderdaad los/vast zetten bij koerswisseling, maar dat is nou echt wel iets wat je als vertrekker niet zoveel doet...

Groeten vanuit Patagonie, Vivian a/b Duende
Laatst bewerkt: 03 nov 2010 17:12 door DuEndE.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bianca Riviera/Vertrekkersschip? 03 nov 2010 17:09 #158488

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Eens! Slim trouwens om jezelf even af te drogen voor je naar binnen gaat!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bianca Riviera/Vertrekkersschip? 03 nov 2010 19:10 #158503

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Erikdejong schrijft:
Ik heb ook geen bilge, wel zwaarweer/open zee ervaring (veel) en ik ben erg blij dat ik geen bilge heb, is veel makkelijker schoon te houden. Bij klassieke schepen (diepe bilge) is vaak de bilge het slechtste deel (bij houten/stalen schepen vaak ernstig beschadigd door rot) juist omdat het zo slecht schoon te maken is.

precies, zo is het maar net.
Die Bezemer altijd met zijn gedoe over het 'ontbreken van een bilge', bah.
Ik moet er niet aan denken,
- waterdoorloopgaten in al mijn mooie stijve dikke wrangen
- een diepe put met vies water
- waarschijnlijk ook waterdoorloopgaatjes in de stringers en schotten.
- en dus een partij vieze verstopte gaten,
- natte stukken hout
- volgelopen schuim in de wrangen en stringers,
Dat Nooit!

Als er nu ergens water binnen zou komen blijft het keurig tussen 2 wrangen (30 cm uit elkaar) en zie je ook nog eens meteen waar het vandaan kwam...
Zo hoort dat, een bilge, zóóó 19e eeuw.... ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bianca Riviera/Vertrekkersschip? 03 nov 2010 19:20 #158508

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
DuEndE schrijft:
-vertrekkers zeilen nooit aan de wind.
al in het Kanaal zeilden wij aan de wind, en hebben het tot hier in Argentinie vaker dan verwacht moeten doen.
De verhalen her en der lezend, zijn er genoeg die dan onmiddellijk de motor aanslingeren. Jullie dus niet, dan ben je meer zeil-purist dan sommige anderen :)

DuEndE schrijft:
-vertrekkers bewaren geen spullen ´op de bodem´ en bilge is niet nodig
als vertrekkers prop je zeker heel je boot vol waar er maar ruimte is, dus ook onder de vloer.
Kan ik me indenken, maar ik zei dan ook "slecht beschermd". Ik hoop toch, dat als je bv. voedingswaren onder de vloer stopt, dat dat in lucht/water dichte bewaarbakken of -zakken is? Al zal ieder natuurlijk z'n eigen systeem hebben om de boot op een goeie manier vol te pakken.

Overigens zijn de meeste 'ongelukjes' die je noemt motor-gerelateerd, en laat nou toevallig de motorruimte bij mij enigszins gescheiden zijn van de kajuit met een ingelamineerd schot. Er kan, ook onder helling, een centimeter of tien water of andere prut in de motorruimte staan voordat het de kajuit in loopt.

Een overstort van een boiler is schoon water, en zou derhalve eventueel via een slangetje terug de watertank in geleid kunnen worden? Weet niet wat gebruikelijk is daarvoor.
Laatst bewerkt: 03 nov 2010 19:21 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bianca Riviera/Vertrekkersschip? 03 nov 2010 22:26 #158573

Als je veel ruime koersen vaart met je vertrekkersboot zijn bakstagen zo gek nog niet.
Op ruime koersen zijn gepijlde zalingen echte grootzeil-killers. Rechte zalingen zijn
wat vriendelijker voor een wijd uitstaand grootzeil. Trim op lange rakken is prima te
regelen met bakstagen.
Ik heb zelf de Ostar uitgezeild in 2000 in een boot met bakstagen (X 102), in 2006
heb ik met een bakstagen-boot de Round Britain gevaren en ook de eerder genoemde
Jeanneau Selection is een Ostar finisher geweest.
Bakstagen kunnen dus prima op langere rakken.
Een neef van mij is met een First 40.7 (typische performance sailor) rond de wereld aan ´t
zeilen. Route is ook niet kinderachtig: Muiden Spitsbergen, Kaap Verden, Ghana, Argentinie,
Falklands, Antartica, Paasaeiland, Polynesie en nu in Nieuw Zeeland.
Een bewuste keus om met een snel jacht die route te varen. Als veel "vertrekkersboten"
niet meer zeilen vanwege een gebrek aan wind varen zij nog met zeven knoopjes de goede
kant op terwijl de stuurautomaat/windvaan het werk aankan.
Moderne vlakke, planerende romp en semi-displacement: perfect voor vertrekkers......

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bianca Riviera/Vertrekkersschip? 03 nov 2010 22:57 #158577

har.vogel schrijft:
Als je veel ruime koersen vaart met je vertrekkersboot zijn bakstagen zo gek nog niet.
Op ruime koersen zijn gepijlde zalingen echte grootzeil-killers. Rechte zalingen zijn
wat vriendelijker voor een wijd uitstaand grootzeil. Trim op lange rakken is prima te
regelen met bakstagen.
Ik heb zelf de Ostar uitgezeild in 2000 in een boot met bakstagen (X 102), in 2006
heb ik met een bakstagen-boot de Round Britain gevaren en ook de eerder genoemde
Jeanneau Selection is een Ostar finisher geweest.
Bakstagen kunnen dus prima op langere rakken.
Een neef van mij is met een First 40.7 (typische performance sailor) rond de wereld aan ´t
zeilen. Route is ook niet kinderachtig: Muiden Spitsbergen, Kaap Verden, Ghana, Argentinie,
Falklands, Antartica, Paasaeiland, Polynesie en nu in Nieuw Zeeland.
Een bewuste keus om met een snel jacht die route te varen. Als veel "vertrekkersboten"
niet meer zeilen vanwege een gebrek aan wind varen zij nog met zeven knoopjes de goede
kant op terwijl de stuurautomaat/windvaan het werk aankan.
Moderne vlakke, planerende romp en semi-displacement: perfect voor vertrekkers......

H

Amen!
en helemaal waar!
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl