Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Kiel en zwaard constructie,s

Kiel en zwaard constructie,s 22 apr 2007 09:06 #16089

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Veel boten hebben vele variaties in zwaard of kiel constructies, misverstanden over benamig en werking, voor en nadelen alom.
In dit topic gaan we alles eens op een rijtje zetten.
Plaatje er bij, verhaaltje er bij.
Om te beginnen onze eigen boot.
het betreft hier een kiel/midzwaard en het zwaard is van het klap type.



Voordeel, variabele diepgang, loopt omhoog bij aan de grond lopen, geen kast in de kajuit.

Nadeel, iets mindere hoogloop eigenschap, bedienig via kabel vergt enig onderhoud aan kabel en scharnierpunt.

groet

Ron
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kiel en zwaard constructie,s 24 apr 2007 18:51 #16234

  • master
  • master's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
Hier zien we dus een typische kiel/midzwaard (zie ook topic 470) oplossing van v.d Stadt. Ook toegepast op open boten zoals de Randmeer. Voordeel van het midzwaard hier is de variabele diepgang (ook handig bij het vervoer op de trailer) en de mogelijkheid het lateraalpunt wat naar achteren te verplaatsen door het zwaard een stukje op te halen. Waarom de boot iets minder hoog zou lopen kan ik niet zo goed bedenken, wel heb je behoorlijke last van wervelingen in de zwaardkast als je geen afsluitstrips hebt. Verder zal er ook wel een stevige turbulentie onstaan tussen kiel en zwaard waar het roer weer last van heeft. Vooralsnog lijkt het grootste voordeel te behalen bij het traileren.
Hartelijke groet,
Louk FD311
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kiel en zwaard constructie,s 24 apr 2007 21:27 #16261

  • markroos
  • markroos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
Ik heb een simoun mowgli gehad. Mijn eerst versie had geen afstrip randje vaak als je aan de wind ging merkte je dat het zwaard schuin ging staan. Dit zorgde er voor dat je minder scherp aan de wind kon zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kiel en zwaard constructie,s 26 apr 2007 10:20 #16341

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
Mijn trailersailer heeft een hefkiel. Dwars door de boot loopt een grote doos waarin de kiel met bulb van 300 kg op en neer kan schuiven. Kiel hangt aan een staaldraad en die wordt met een wormlier bediend. Voordeel wormlier is de zelfremmendheid waardoor gecontroleerd zakken goed gaat en ook de kiel half gezet kan worden (friesland). Voordeel van de constructie is dat je een diepgang van 40-150cm hebt met de ballast daar waar je hem wilt: zo diep mogelijk. Ander voordeel is de stijfheid van de constructie daar de mast weer op de kielkast bovendeks steunt en kielkast en schotten een zeer stijf geheel vormen. Nadeel is de kwetsbaarheid bij aan de grond lopen want het geheel is nooit zo sterk als een vaste kiel.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.253 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl