Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: BJ 17 vs. bestaande modellen

BJ 17 vs. bestaande modellen 19 nov 2010 13:50 #161465

Hallo iedereen,

Ik ben helemaal nieuw hier op het forum en heb een vraag aangezien ik me aan het orienteren ben voor het aankopen van een nieuw zeilboot (tot 7m, open, tot 25.000 euro). Ik heb een aantal opties. Een optie is de BJ 17, zie hier: www.jachtbouwbartjanbats.nl/BJ17/ . Dit is een soort van combinatie van sloep en zeilboot. Ik heb iemand gesproken die mij vertelde dat deze boot zeer goede zeileigenschappen hebben. Hebben jullie ervaring met deze boot? Wat denken jullie er van als jullie dit zo zien? Als ik ga proefvaren, welke aspecten raden jullie mij aan om op te letten?

Andere opties zijn een valk of een tweedehands saffier. Ik heb vroeger vaak met een valk gevaren. Maar wil opzich weleens wat anders proberen. Zijn er ook nog andere opties?

Sorry voor de vele vragen, maar ik moet me echt even goed verdiepen voordat ik zo'n duit geld uit ga geven.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Met vriendelijke groet,

Peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:BJ 17 vs. bestaande modellen 19 nov 2010 14:06 #161467

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6599
"Sloep" is natuurlijk nonsens. Tegenwoordig probeert iedereen alles wat niet zeilt en relatief duur is een "sloep" te noemen omdat dat een gevoelsmatige meerwaarde heeft. Twintig jaar geleden noemden we een zeilboot zonder tuig gewoon roeiboot...

Het model ziet er goed uit (overigens totaal niet sloep-achtig), Nigel Irens kan wel iets goed zeilends tekenen, en een goed loggertuig heeft heel wat kracht. Als motorboot blijft het natuurlijk een ding waar een buitenboordmotortje aan moet, wat dat betreft volledig vergelijkbaar met een valk oid.
Het type boot doet me ook wel denken aan Drascombes, al hebben die een wat minder platte romp.

Als je gaat proefvaren, probeer dan ook eens of al die bankjes in de praktijk nut hebben: ik heb het gevoel dat ze erg hoog in de romp zitten, en je eerder net als in een valk op de bodem zal zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BJ 17 vs. bestaande modellen 19 nov 2010 14:06 #161468

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
In open boten tot een meter of 7 zijn er legio keuzes mogelijk.
Zeker met een budget van 25000 euro.
Ik heb ergens nog een test uit de waterkampioen waarin een aantal van die bootjes worden vergeleken.
Als je even je Emailadres geeft (via PB) mail ik hem je toe.
In die test kwam met name de randmeer er goed vanaf, evenals de Efsix (die ik zelf heb)

Probeer je eisen voor je zelf ook nog wat specifieker te maken.
Wil je vooral toeren, of ook af en toe een wedstrijd varen.
Welk vaargebied?
Wil je kunnen traileren?

persoonlijke mening bij die BJ17 is dat het een compromis is tussen een sloep en een zeilboot, en over het algemeen komt dat het zeilen niet ten goede. Ik vermoed ook dat de bediening van zo'n bezaan (het is toch een bezaan achterop?) lastiger is dan een standaard tuig.
De ver naar voeren staande mast geeft wel veel ruimte in de kuip.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BJ 17 vs. bestaande modellen 19 nov 2010 15:16 #161485

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
kijk eens hier: www.roxane-romilly.co.uk/
(en let op de tab-bladen).

Bats heeft ooit voor een vriend van mij een hout/epoxy Rommily gebouwd, 10 jaar geleden.
Kennelijk is dat goed bevallen en maakt hij nu iets wat er erg veel op lijkt....

cmental hier op het forum heeft ook een Roxanne als ik me niet vergis...

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BJ 17 vs. bestaande modellen 21 nov 2010 08:12 #161676

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Die Romily en Roxanne zijn ook bij van Veen Jachtbouw in Stellendam verkrijgbaar, polyester romp, polyester dek, maar rijkelijk met hout afgewerkt.

En je hebt nog de zeilsloepen van Damarin in Gouda.

Weer meer keus dus...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BJ 17 vs. bestaande modellen 21 nov 2010 15:53 #161715

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Een goede proefvaart zegt meer dan wij jou met zijn allen kunnen vertellen.
Ik vind het er in iedergeval erg leuk uitzien, een echte sloep vind ik het niet.
De eerder genoemde Damarin is wel een echte sloep, deze is eerst als motorsloep verkocht en later ook als zeilsloep.

Met dit budget kun je natuurlijk ook kijken naar boten welke zich al bewezen hebben als goede zeilers, zoals de Centaur, Valk, randmeer en dergelijke.
Een mooie occasion geeft veel zeilplezier en je houd dan ws veel geld in je zak.
Laatst bewerkt: 21 nov 2010 15:55 door Lis-jolle.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BJ 17 vs. bestaande modellen 22 nov 2010 08:39 #161826

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6599
Mocht je wel een echte sloep willen hebben: echter dan de Elisabeth vind je ze niet nieuw. Is gebaseerd op een originele reddingsloep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BJ 17 vs. bestaande modellen 27 mrt 2011 12:31 #185544

  • weer Wai
  • weer Wai's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 56
Hallo Peter,

Je bericht is al wat ouder maar misschien heb je er wat aan.
Ik heb zelf een Saffier 650 gehad , een super boot , solide ,veilig en kan heel veel hebben.
Heb deze week in de BJ17 gevaren.
Conclusie,vaart erg goed , met nauwelijks wind gaat ie al lekker versnellen , de boot is stabiel,erg ruim door de logger tuigage en heeft met een sloep totaal niets te maken.
Er is echter een wereld van verschil tussen de BJ17 en een Saffier 650.
De BJ is een derde lichter,perfecttrailerbaar en de loggertuigage is super praktisch.
De Saffier is veel zwaarder enzeilt heel anders.
Ook de BJ heeft een variabele diepgang en is veel breder inzetbaar.
Meer een multipurpuse boot en veel avontuurlijker.
Ik heb zelf een Saffier 8 meter , maar weet nog niet wat ik er mee zal doen , houden of inruilen voor een BJ 17.

Succes er mee.

Groeten,
Ruud
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BJ 17 vs. bestaande modellen 27 mrt 2011 13:58 #185555

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
peterzwart schreef :
Hallo iedereen,

Ik ben helemaal nieuw hier op het forum en heb een vraag aangezien ik me aan het orienteren ben voor het aankopen van een nieuw zeilboot (tot 7m, open, tot 25.000 euro). Ik heb een aantal opties. Een optie is de BJ 17, zie hier: www.jachtbouwbartjanbats.nl/BJ17/ . Dit is een soort van combinatie van sloep en zeilboot. Ik heb iemand gesproken die mij vertelde dat deze boot zeer goede zeileigenschappen hebben. Hebben jullie ervaring met deze boot? Wat denken jullie er van als jullie dit zo zien? Als ik ga proefvaren, welke aspecten raden jullie mij aan om op te letten?

Andere opties zijn een valk of een tweedehands saffier. Ik heb vroeger vaak met een valk gevaren. Maar wil opzich weleens wat anders proberen. Zijn er ook nog andere opties?

Sorry voor de vele vragen, maar ik moet me echt even goed verdiepen voordat ik zo'n duit geld uit ga geven.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Met vriendelijke groet,

Peter
Kijk eens op de site van de pampus klasse organisatie.
Voor jou budget echt zeer leuke boten te koop.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BJ 17 vs. bestaande modellen 28 mrt 2011 11:45 #185715

Er zijn zat keuzes.
Pampus is zeker mooi, alleen niet onderhoudsvrij. Dat heb je met houten boten. Echter eenmaal in een goede staat is het elk jaar gewoon 2laagjes lak en wat kleine dingen zoals gebruikelijk.
Mooi is ook centauer, draak(heb zelf een houten(btw te koop)), soling etc..

Wat voor materiaal moet de boot zijn? Hout of polyester?
Wil je een kiel, zwaard? Platbodem of?

gr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.141 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl