Die Farr's zijn LELIJK inderdaad, naar mijn mening dan. Wel VEEL binnenruimte en veel slimmigheidjes aan boord.
Hierboven werd ergens geroepen dat tot 1998 onder Germanische Lloyd gebouwd werd, naar mijn weten is dat minimaal tot 2000 zo geweest.
Met de schepen van de laatste jaren heb ik niet zo veel ervaring, met die t/m 2003 wel. Met diepe kiel, gewone mast en goede zeilen vaart het heel aardig. Met ondiepe kiel rolmast en goede zeilen kan je 't ook prima ah lopen krijgen maar ga je power tekort komen als je veel door golven heen moet gaan beuken.
Lieren ed zijn inderdaad niet overbemeten maar ook niet echt onderbemeten, met een tweehands 10" handle op verschillende Bav's nooit problemen gehad de genua dicht te krijgen, zelfs als je besloot eerst een rifje ih grootzeil te doen en dan pas voorzeil te wisselen.
Zou overigens nooit wedstrijd varen met een Bav, op het extra oprichtend moment van 700 kg bemanning ih gangboord aan loef zijn ze natuurlijk niet ontworpen, het blijft een toerbak. Toerend heb ik ze best geregeld tot het randje gepusht zonder echt tegen problemen aan te lopen, record staat op 15 kts bootsnelheid onder spi met een dikke 6 ergens in de Duitse Bocht. Ook op het IJsselmeer de 13 kts weleens op het log van zo'n ding gekregen. Het kraakt dan wel allemaal een beetje binnen, maar dat is vooral de binnenschaal die over de buitenschaal schuift, een irritant geluid maar niet echt problematisch.
Op zich prima toerbakken voor het standaard gezinswerk dus, zet een goed setje zeiltjes op en je kan prima meekomen met de toerbakken om je heen. Op het werk dat Erik noemde heb ik ze nooit uitgeprobeerd, dolste dat ik met zo'n ding heb gedaan is op het IJsselmeer tegen 45 kts in aan de wind. Viel me reuze mee met genua 4 en flink weggerold grootzeil. Ken overigens net als Erik iemand die met een Bav naar de Lofoten is geweest, zal hem eens vragen naar z'n ervaringen.
Dan de constructiedingen die Capo noemt, zijn Spirit is natuurlijk 3 keer zo duur, dus moet je 'm ook 3 keer zo ver kunnen pushen

Maar een Bav 36 heeft volgens mij 8 kielbouten , wrangen en stringers zitten alleen ih vlak omdat de Bav itt Capo z'n boot in sandwich gebouwd is. Om die te kunnen tellen zou dus de hele vloer en het halve interieur gedemonteerd moeten worden, of ik zou nog ergens een productiefoto moeten vinden. Vastgelamineerd zitten alle schotten en de meeste interieurdelen (bedden, banken, kombuis). Maar dit vergelijk gaat nogal scheef omdat de Spirit een toer-wedstrijd boot is met een veel hoger oprichtend vermogen en veel meer zeil en er rekening gehouden is met het wedstrijdgebruik met 700 kg aan loef. De belasting op het geheel wordt dus VEEL hoger.
Samengevat: zou ik er snel een kopen? Nee, want ik ben een sportieve zeiler, geen toerzeiler. Durf ik er de zee mee op? Jazeker, mits goede zeilgarderobe, uitrusting en staat van onderhoud natuurlijk, maar dat geldt voor ieder schip.