Hallo zeilers,
Ik heb de afgelopen 2 jaar dart gevaren, en heb daar mijn Vordering 3 op gehaald.
Voor degenen die niet bekend zijn met CWO; je begint met 1, 2, dan 3, na 3 mag je voor 4 gaan (instructeursopleiding) en na 4 komt 5 (om instructeurs op te leiden).
Nou wil ik graag zeilinstructeur worden.
Ik geef al valkles op school, maar nog niet officieel op een zeilschool.
Ik heb tot nu toe hobie catsy, hobie teddy en dart 16 gevaren, maar ik wil mijn 3 halen bij een zeilschool die met hobie 16 vaart.
Kan iemand mij de belangrijkste verschillen vertellen tussen een dart 16 en een hobie 16?
Ik heb wel eens op een Dart 18 gevaren, en relatief veel op een Hobie 16 (als bemanning), Prindle 15 (eigen boot) en Hobie 18 (eigen boot). Die laatste is heel anders, laten we die even vergeten.
De Hobie 16 (laten we die in het vervolg H16 noemen) heeft de bekende bananenrompen, en het drijfvermogen vooraan en achteraan is minimaal vergeleken met moderne catamarans. Dat wil zeggen dat de H16 qua gewichtsverdeling heel erg kritisch is. In de golven is hij weer veel comfortabeler omdat je letterlijk dor het water heen snijdt (of, vanwege het geringe drijfvermogen, eigenlijk: zakt) terwijl andere catamarans meer over de golven heen gaan.
Dat geeft niet, het is eigenlijk juist heel goed om daar mee leren om te gaan. Als jij het niet erg vindt om zo nu en dan een mooie buiteling te maken dan zul je erg veel plezier aan een H16 (en zeker op zee) beleven. De fokkeschoot vereist nogal wat spierkracht, maar dat is eigenlijk inherent aan catamaranzeilen.
Het enige wat ik me afvraag: is het verstandig om op zo'n ouderwetse boot je diploma te gaan halen? Een H16 heeft weliswaar alle basis trimmogelijkheden, maar qua zeileigenschappen is het een wereld van verschil vergeleken met een moderne F18 catamaran.
Zullen we les 1 vast maar doen? Ik snap, als ik het filmpje zie, van het begin af aan ook al waarom lessen op een H16 zo 'aantrekkelijk' is
kijk, dit hoort er ook bij, zoiets gebeurde mij al na de allereerste 10 minuten dat ik (met 4-5 Bft) op een catamaran zeilde:
hobie 16's zeilen nog altijd met de wedstrijden mee, vrij serieus, ook in de winter trainen ze wel mee, soms als bemanning op de F18. Dart 16's weer minder, dart 18 is ook nog wel groot(zonder spi.)
(dat gebeurde bij mij dus ook vrij snel, dat voorover klappen. In januari... )
Heb Prindle 16 en nacra 5.5 gehad, dit jaar in Spanje een Hoby 16 gehuurd, die was qua zeileigenschappen ongeveer gelijk aan de prindle, maar far away van die van de Nacra.
Ik zou lekker op een formule 18 gaan zeilen of lessen, dat zeilt zooo veel beter !!
Dat kont over kop is mij ook een keer overkomen, vloog met een mooie salto 15 meter door de lucht .
Dè ultieme test voor je droogpak. Ongelooflijk, dat dat pak je dan nog gewoon droog houdt als je met zo'n vaart de plomp in duikt.. Net als het shockkoord van de trapeze, daarvan wordt dan ook de nodige flexibiliteit gevraagd.
Maar eigenlijk is zeilen op een Hobie 16 wel zo dicht bij het oerprincipe van catamaranzeilen dat je het eigenlijk gewoon een keer gedaan moet hebben. Alle basisbegrippen komen bij een Hobie 16 overduidelijk en vooral overgepropotioneerd aan bod, dus eigenlijk is het de ultieme leerweg.
Daarna kun je zien of je als fokkenist op een F18 op kunt stappen om aan een moderne cat te wennen. Wat woon/zeil je meestal?
Ik woon in provincie utrecht, in de buurt van gelderland. Geen water in de buurt dus.
Ik zeil meestal (eigenlijk altijd) in Friesland, en dan op de Fluessen etc. Eigenlijk ben ik alle meren wel eens afgeweest.
Kan iemand mij trouwens vertellen hoe het zit met gewichtsverdeling etc?
Duikt de Hobie 16 sneller dan de Dart?
En de trampoline staat bij de Hobie een eindje boven de drijver. Maakt dit nog veel uit? Als je bijvoorbeeld trapeze vaart, moet je dan tegen de drijver of tegen de trampo aan staan?
Beste, de H16 is een geweldige cat, we hebben er jaren mee gevaren, zowel in binnen als buitenland, tot iemand in Spanje dacht dat hij/zij er meer recht op had. We hebben hem nooit meer gezien.
De H16 is ranker en scherper. Daardoor is ie sneller dan de Dart.
De H16 'straft' je gelijk af wanneer je iets verkeerd doet, de Dart vergeeft je een foutje nog wel eens.
Wanneer je met een H16 goed kunt zeilen, kun je ook met Bft 6 op de Middellandse zee, het is hard werken, het komt verschrikkelijk op het materiaal aan, maar het is een ervaring!!!
Dat pakken ze je nooit meer af.
We zijn wel blijven zeilen, dat is een 'ziekte 'die nooit meer over gaat, alleen niet met een cat.
De H16 is voor mij een goede en strenge leermeester geweest, ik heb nog altijd profijt van die leerschool.
Cat4life schrijft:
Ik zeil meestal (eigenlijk altijd) in Friesland, en dan op de Fluessen etc. Eigenlijk ben ik alle meren wel eens afgeweest.
[/quote]
En de Randmeren dan? Daar zijn ook genoeg catamaranclubs waar je het op je gemak kunt leren.
Duikt de Hobie 16 sneller dan de Dart?
Ongetwijfeld
Cat4life schrijft:
En de trampoline staat bij de Hobie een eindje boven de drijver. Maakt dit nog veel uit? Als je bijvoorbeeld trapeze vaart, moet je dan tegen de drijver of tegen de trampo aan staan?
Op de rand van de trampoline. Beginnende Hobie zeilers zetten bij het naar binnen/buiten gaan wel eens een voetje op een romp, maar verder sta je op de trampoline. Voordeel van die hoge trampoline is in dit geval dat je vrij hoog hangt en er niet zo gauw door een golf wordt afgeslagen.
Voordeel van die hoge trampoline is in dit geval dat je vrij hoog hangt en er niet zo gauw door een golf wordt afgeslagen.
Wanneer je door een golf van de trampoline wordt geslagen, vaar je bij 6-7 Bft in de branding met brekers.
Anders wordt je nooit van de trampoline geslagen, wat wel kan gebeuren bij de H16 dat je te ver naar voren gaat staan en er te veel druk voor op de drijver komt te staan.
Het gevolg is dan dat de punt een golf pakt, je wordt dan een duikboot
De kunst is dan terwijl je gelanceerd wordt, dat je nog een salto voorover met schroef maakt
Voordeel van die hoge trampoline is in dit geval dat je vrij hoog hangt en er niet zo gauw door een golf wordt afgeslagen.
Wanneer je door een golf van de trampoline wordt geslagen, vaar je bij 6-7 Bft in de branding met brekers.
Anders wordt je nooit van de trampoline geslagen
Bij een Hobie 16 niet nee, is mij bij een geleende een A-klasse cat wel eens bijna gebeurd.
Als een Hobie 16 eenmaal duikt is er geen redden meer aan, dan gaat ie geheid over de kop. Andere cats, met een wat langere neus met bovendien veel meer drijfvermogen voorin, zetten hun neus in het water en maken zo een soort van noodstop, waarbij ze vaak nog wel rechtop blijven. Tenzij het te te hard gaat, dan spoelt je neus weer lekker schoon
Goh, fijn die duikverhalen
Ik vind het bij windkracht 4,5 gijpen op een dart al bar lastig om te zorgen dat de boot niet gaat duiken, maar op een hobie ben je dan sowieso de sjaak?
Gijpen is niet zo'n probleem, maar die lekkere spuitrakken met halve en ruime wind. Dan zit de stuurman op de achterhoek van de trampoline en de fokkenist staat in de trapeze achter hem. En dan nog duikt de lij-neus bij een vlaag wel eens nét even te diep...
Maar de Hobie 16 is niet voor niets de meest verkochte cat, dus het went heus wel. In mijn belevenis heb ik als fokkemaat op de Hobie 16 nog altijd meer zeilplezier gehad dan met mijn eigen Prindle 15 (duikt iets minder dan een H16) en een Hobie 18 (duikt stukken minder dan een H16).
Een Hobie 16 is gewoon puur basic zeilplezier, en dan gaan sommige dingen niet even 'sophisticated'.
Goh, fijn die duikverhalen
Ik vind het bij windkracht 4,5 gijpen op een dart al bar lastig om te zorgen dat de boot niet gaat duiken, maar op een hobie ben je dan sowieso de sjaak?
Je kunt bij de H16 geweldige zeilavonturen beleven, maar wanneer de fokkenist te ver naar voren gaat in een te enthousiaste move, dan krijg je zwemles
Maar het is echt niet zo dat je bij elke manoeuvre, zwemles krijgt.
Het voordeel, echt het grote voordeel, is dat wanneer je met de 16 uit de voeten kunt dat je kunt zeggen dat je kunt zeilen.
Nee, dat valt heus wel mee, maak je geen zorgen. Er is volgens mij geen betere "cat"leerschool dan een Hobie Cat 16. Geen finesses, gewoon puur zeilen.