Het Topic Bavaria maar nu serieus is inmiddels aan z'n 16e kantje en leidt niet tot roem of verdoemenis van het merk. Wel sappige discussies die iedere zeiler boeit.
Niet dat marketing mijn vak is maar weet er wel zoveel van dat ik steeds meer bewondering ga krijgen voor succesvolle marketing concepten zoals Bavaria met hun zeilbotenrange. Ik hoop dat jullie het daar in elk geval wel over eens zijn: Bavaria heeft een succesvolle marketingstrategie in de botenmarkt toegepast.
Wat mij nou leuk lijkt is dat we met elkaar eens uit pluizen hoe die in elkaar heeft gezeten.
Voorzetje:
Marktanalyse: ze kiezen duidelijk voor een bepaald marktsegment, waar je als zeiler wel of niet in past of wilt passen.
Spirit, winner, nichemarkt. J-boat, X, FF is sport. Bavaria, Jeaneau, Beneteau is massamarkt: grote aantallen
Doel was destijds vast marktleiderschap in het massa segment met een groeistrategie per jaar.(Dat sport deel komt later nog wel, eerst deze match
![:laugh: :laugh:](/media/kunena/emoticons/laughing.png)
om het marktleiderschap winnen.) Nou dat is wel gelukt dacht ik zo.
Concurrentie analyse Kunnen we die nu svp eerst even overslaan?
De 4 of 5 p's (Produkt, prijs, promotie, plaats,persoonlijke verkoop)
Produkt: Polyesther Zeilboten
Prijs/kwaliteitverhouding: lijkt me dat die een heel grote doelgroep moest aanspreken. Ik heb er al veel gehoord: veel boot voor weinig geld. Wellicht hebben ze ons wel geanalyseerd: Zoekt de doorsnee zeiler het vaargebied bij de boot of je boot bij je vaargebied?
plaats/ distributie: dealers all over the world.
Zakt de vraag in elkaar nemen we een concurrent over (Dufour)die tegen hetzelfde segment aan zitten, dan kunnen we onze inkoop in elk geval op laag peil houden en wellicht wat nieuwe markten betreden.
Bekijk het ook eens vanuit andere landen zoals de UK: volgens mij is Jeanneau nog steeds de Engelse Bavaria en worden er weiniog bav's in Frankrijk verkocht.
Nog een vieuw: Bavaria
Productlevenscylcus van een model? Met een paar jaar komen we weer met een nieuw model. We rammen er nog wel wat van het oude model uit met de nodige accessoires voor we met de niewe op de markt komen.
SWOT-analyse?
Sterk versus zwak ( slaan we weer over)
Kansen en bedreigingen lijkt me nu even interessanter.
Grootste bedreiging: bavaria zelf (kan het nog goedkoper?)
Nu jullie