Welkom,
Gasten
|
Onderwerp: Wat heb ik aan een waarschip 570 ???
Wat heb ik aan een waarschip 570 ??? 28 aug 2002 18:17 #1685
|
Naast mijn nacra 5.5 catamaran wil ik een kajuitzeilbootje kopen om jaarlijks in de zomer mee op vakantie te gaan voor een week of 3, ik denk vanwege de zeileigenschappen en prijs aan een waarschip 570 of een kolibri 560.
Ik wil graag weten of deze geschikt zijn hiervoor met 2 personen en welke de meeste binnenruimte heeft en de beste zeileigenschappen en welke wateren je er mee kan bevaren, ik denk aan ijsselmeer en wadden en friese meren. Misschien heeft iemand nog meer adviezen en voor of nadelen die bij aanschaf belangrijk zijn? Alvast bedankt voor de hulp. Remco |
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
|
Re: Wat heb ik aan een waarschip 570 ??? 29 aug 2002 20:14 #1689
|
Ik zelf heb een Kolibri 560 en ken een Waarschip 570 alleen maar van zien, een vergelijking kan ikzelf dus niet voor je maken maar ik kan wel even de antwoorden van een soortgelijke vraag op de kolibri mailinglist wel even quoten:
de vraag: Hallo kolibrizeilers, Ik ben op dit moment in beslissend stadium betreffende zeilbootkeuze. Ik wil kiezen tussen een waarschip 570 en een kolibri 560 Kan iemand mij objectief advies geven waarom ik wel een kolibri moet aanschaffen en geen waarschip? (voorzover mogelijk in kolibri mailgroup) Met vriendelijke groeten, ... antwoorden van kolibri bezitters (niet objectief dus ) Zoals je zelf al aangeeft is en objectief oordeel hier waarschijnlijk niet te vinden. Ik zal je zodoende mijn mening geven. Ik heb zelf de afweging waarvoor jij staat zlef eens gemaakt en kon op dat moment kiezen uit een 560 en een 570 voor ongeveer hetzelfde geld. Zoals je begrijpt werd het een 560. De 570 is wat moderner en wint het op ruime koersen beslist van een 560. Aan de wind is het echter een ander verhaal, vooral op ruw water vaart de 560 beter. Ook de eindstabiliteit van een 570 is een beetje minder met als gevolg dat ie nogal onverwacht kan hellen in vlaagjes. Een 560 heeft bij wijze van spreken alleen maar eindstabiliteit en helt weliswaar rap maar blijft dan redelijk liggen. Wanneer je veel hecht aan binnenruimte zou je jezelf nog eens goed achter de oren moeten krabben. Hoewel wij zelf gemakkelijk langere perioden op onze boot verblijven is een 570 veel ruimer. Bij zo'n kleine boot telt dat nogal. De constructie van de 560 vind ik veel beter dan de waarsscheepjes, hoewel ik me bewust ben dat ik met een dergelijk statement nogal wat waarschippers op mijn nek kan krijgen. De romp van een 560 is echter zeker sterker, uit oogpunt van het soort belastingen dat je erop mag verwachten. Reparatie van de rompen is in beide gevallen , hoewel niet echt gemakkelijk, voor iedere amateur goed te doen. Ik ben geneigd het waarscheepje wat dat betreft een lastige te vinden, door de constructie op stringers. Tot slot: Ik weet natuurlijk niet waarom je voor zo'n kleine boot kiest. Ik kan me voorstellen dat het kleine boten gevoel en het lekker dicht bij het water zitten een rol spelen. In dat opzicht wint de 560 het beslist. Hoewel de boot behoorlijk droog vaart is het vrijboord, ter plaatse van de kuip, prachtig laag. Bij een 570 is dat nogal wat hoger. Ik vind dat altijd het mooie aan het varen in zo'n kleine boot: lekker dicht op het water. Veel succes met je keuze. Er is trouwens iemand in deze groep die zelf een 570 heeft gehad voor ie overstapte naar een echte boot. Wellicht kan hij je ook nog een en ander vertellen over het Waarscheepje. ander antwoord: - Een paar boxen verder in mijn haven ligt een 570: maakt op mij een wat stevigere indruk dan m'n bloedeigen Kolibri, vooral inderdaad ook het voordek incl. luikje en ankerbak. Opvallend vind ik ook de pronte mast, toch een redelijke maat forser dan die op m'n Kolibri. Mijn inschatting is dan ook dat het wat gevoeliger zijn voor vlagen - zoals eerder werd opgemerkt - voortkomt uit een wat ruimer bemeten tuig. - Voordat ik nu van nestbevuiling beticht ga worden: zelf ben ik totally in love met m'n Kolibri. Ik ben erg tevreden met de zeileigenschappen, de vereniging vind ik zeker ook een plus, en voor mijn gebruik is de kolibri zeer passend: ik kan er op binnenwater, waar diepgang en masthoogte! meetellen, goed mee uit de voeten, maar ook op ruimer water. Voor het overige hoef ik maar naar m'n boot te kijken en weet ik: OK! weer eentje: René, René, alleen de vraag al !!! Zo'n vraag stellen in de Kolbrivereniging is bij de duivel te biecht gaan natuurlijk. Hoewel het Waarschip meestal iets sneller is, haalt hij het qua boot niet bij de Kolibri. Je kunt er namelijk geen Kolibri-gevoel op krijgen. Wees wijs ... koop een Kolibri !! en de laatste: Nou een kolibri 560 is uiterlijk gewoon een mooier bootje vindt ik, een waarschip 570 is wat een "propje", een kort breed bootje. Maar zoals altijd, aan beide kleven voor en nadelen. Zelf heb ik het idee dat zo'n waarschip 570 wat robuuster gebouwd is dan de kolibri 560, met name het voorschip met de ankerbak is steviger dan dat van de kolibri 560. Als je n.l. bij een standaard kolibri 560 moet ankeren in stormachtig weer op groot water (lees zee) heb je kans dat de kikker op het voordek het niet houdt, bij een waarschip 570 is die constructie beter. Zelf heb ik het voordek van mijn 560 dan ook verstevigd. Verder verwacht ik dat het waarschip 570 wat beter scoort op de standaard roerbevestiging welke bij de kolibri 560 standaard gewoon slecht is, het werkt met parkertjes. Zelf wil ik er dan ook borgbaar en zwaarder roerbeslag en een doorgebout roer op zetten. Wat ik weer voordelen van de 560 vindt is dat ze gewoon een mooier uiterlijk heeft dan een waarschip 570, terwijl een waarschip 570 een wat modernere boot is. Een kolibri (origineel ontwerp 1964) kun je denk ik niet helemaal eerlijk vergelijken met een waarschip 570... Standaard lekken de bakskisten van een 560 eigenlijk altijd...Dus pas ik ze aan, en maak ik deksels die over de bakskisten heen vallen in plaats van deksels die er "koud" op liggen zoals origineel. Het plakhout van een 560 wil wel eens last krijgen van delaminatie. Met het in de goed in de epoxy zetten van de romp krijg je een afdoende oplossing. Ik denk dat de platen waarvan een 570 gemaakt zijn, wat minder gauw delamineren. Met de nieuwe kolibrietjes, 660 900 en 1100 die met epoxy geproduceerd zijn, treedt dit probleem niet op. Een kolibri 560 vaart en zeilt erg goed, daar zal ie het waarschip 570 zeker in evenaren, zoniet dan is ie beter want het schip is denk ik minder wreed dan een 570 omdat het achter niet zo breed is, en ook met de zeewaardigheid zit het door de 300 kg kiel (1meter diepgang...) wel goed, wil je echter echt veilig varen, dan heb je wat werk te doen aan het roer en die kikker voor, voordek verstevigen, en het mooiste is gelijk een ankerbakje met een gasbun maken! Bovendien bevat een kolibri 560 voor zijn grootte van binnen erg veel ruimte. Ik denk dat dat met de waarschip 570 niet veel anders is, omdat dat zo'n breed scheepje is. Dus houdt ik dat zo of probeer ik dat zoveel mogelijk te verbeteren. Standaard is er een leuke vereniging van eigenaren van de kolibri 560, en een E-group waar veel ervaring wordt uitgewisseld, over de makken van de 560 en hoe je zaken kunt verbeteren. Welkom bij de club! Echter ik heb het zelf niet zo op knikspanten multi of niet, dus zelf vindt ik een kolibri 560 leuker, alhoewel die wel standaard de makken heeft van een wat ouderwets ontwerp en er hier en daar de nodige aanpassingen nodig heeft om vertrouwd op groot water te varen. Uiteindelijk is de keuze tussen multiknik en 570 en rondspant en 560 en een gezellige vereniging aan jou... Pin me niet op bovenstaande antwoorden vast, ik heb ze alleen even gekopieerd. Ikzelf heb er alleen nog aan toe te voegen dat ook ik een Kolibri mooier vind dan een Waarschip 570 (ook al vind ook die mooi). Verder staan in het laatste antwoord dat ik gequoted heb zowat alle wat zwakke puntjes van kolibri's genoemd, ook al vind ik zelf met sommige punten nogal meevallen en heb je er alleen last van als je extremen opzoekt (je gaat denk ik niet snel op zee ankeren lijkt mij). Ook zijn sommige problemen al vaak opgelost bij latere typen en / of door een vorige eigemaar van de boot dus die punten zijn wat overdreven maar weet je wel waar je op moet letten. Misschien heeft een waarschip zeiler nog een lijste met zwakke punten van die boot? Want die zijn er ongetwijfeld ook zoals bij elke boot. Verder kun je er met 2 man heerlijk in vertoeven en is de VKZ een hele leuke club van ca. 400 kolibri zeilers. Hopelijk iets wijzer geworden? Groeten, Philip |
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
|
Re: Wat heb ik aan een waarschip 570 ??? 25 mrt 2003 09:43 #2408
|
ik kan ook nog een andere tip geven
kijk eens naar een waarschip 600 deze zijn wel iets minder ruim van binnen maar hebben veruit betere zeileigenschappen dan een 570 wel moet je mazzel hebben dat je een btje een goede tegen het lijf loopt maar deze zitten meestal rond de 3 a 4000€ |
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
|
Re: Wat heb ik aan een waarschip 570 ??? 28 mrt 2003 11:36 #2429
|
bedankt voor de tips, ik heb inmiddels sinds november een 570 en na het re-
parareren van toch wel veel verborgen rotte plekken ligt hij sinds gisteren in het water, ik heb i.v.m het koude weer geen epoxy maar pu kit gebruikt in houtkleur voor het repareren van gaten en het lijmen van stukjes hout wat mij zéér goed is bevallen, ik heb kleeft en dicht gebruikt van wurth (het is overschilderbaar, wordt keihard maar toch elastisch en van 5 gr te verwerken), maar ik denk dat sika ook wel een vergelijkbaar produkt heeft. Ik moet nu denk ik wel een keuze maken tussen mijn cat en de 570 wat errug moeilijk gaat worden maar ik merk wel dat 2 boten te veel tijd kost. |
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
|
Tijd voor maken pagina: 0.110 seconden