HPV schreef :
Easy to handle lijkt me wat simpel...volgens mij ben je binnen de kortste keren "scared shitless...."
Bruut...wreed...VET...mak mee?
De eerste keer op een F18 hield ik me al stevig vast, niet gewend aan de snelheid. Een gc32 gaat ruim 30 knopen. Er wordt heel wat van de G4 verwacht. het zou allemaal vrij stabiel moeten zijn, en iets minder hard is simpel, gewoon de foils verstellen en de boot blijft in het water(maar wel met wat extra lift, dat houd de boeg ook boven water.)
Zo'n wavepiercing boeg houd het platform wat vlakker in het water, wat ook weer bevorderlijk is voor de luchtstroom in het zeil. Het was op de capricorn (een F18) niet raar dat we af en toe de romp(en) voorste beam in het water wisten te krijgen, met een flinke deceleratie tot gevolg.
De a cats hebben nog een stuk minder volume in de boeg, maar wel weer liftende zwaarden. daardoor gaan ze minder snel over de kop (in combinatie met winglets aan het roer)
De Mattia waar ik later op voer was afgeleid van de BOR, De oracle tri met vleugel. Had naar verhouding een hele brede achterkant, en omdat toen volume distributie helemaal in de aandacht stond, dus ook een hele volle boeg. Verrassend snel bij licht weer, en je kon ontzettend ver gaan met ruimere wind. Die boot was veel makkelijker hard te varen.
Maargoed, de functie van volume is bij dit soort boten dus overgenomen door lift van de zwaarden, en stabilisering door het roer. De dunne wavepiercing boegen remmen veel minder af mochten ze eens een golf raken, en ze hebben daarbij ook nog eens wat minder windvang.
Ik heb zelf overigens nog nooit met hydrofoils gevaren. En de Gunboat gaat het water in nederland ook niet raken. Maar eens kijken of ik zelf eens een kan bouwen. mijn cnc frees is groot genoeg om ee moth rompje te kunnen frezen. Of A-cat...