lodewijk stegman schreef :
Het lijkt mij een feit dat de onderwaterschepen voor de midscheeps in de afgelopen 30 – 40 jaar steeds ‘fijner’ zijn geworden, terwijl de breedtes op waterlijn in verhouding tot de lengte op de waterlijn aanzienlijk groter zijn geworden. Hetzelfde geldt voor de zogenaamde ‘voorvoet’. Bij de meest ‘cruiser-racers’ is hier nauwelijks sprake van. Met andere woorden: zeiljachten zijn steeds minder in staat een beetje massa voorin te verdragen. Dat dit uiteindelijk leidt tot de conclusie dat ankers vooral niet meer voorop moeten worden gevoerd, is natuurlijk absurd.
De trends zijn inderdaad zoals je beschrijft:
- relatief breder (goed voor de stabiliteit en de ruimte)
- rechte smalle steven, slankere boeg (meer waterlijn, meer dóór de golven, minder draagvermogen voorin)
- vlakkere achterschepen (omdat planeren mogelijk wordt door lichtere bouwwijzen)
Je ziet dat bij vrijwel alle werven, kennelijk is er vraag naar.
Overigens heeft mijn boot een gewone 'ouderwetse' schuine en volle steven. En toch merk ik die 70 kg voorop (anker en ketting) als extra stampend..... Als het hard moet en het golft dan gaat dat spul dus midden-onderin
![;-) ;-)](/media/kunena/emoticons/wink.png)
En het komt weer boven als dat nodig of handiger is.
Al sinds de Fastnet-race van 1979 weten we dat volledig op een race-formule afgestemde ontwerpen naar de duivel leiden. Desondanks lijken ontwerpers, maar ook zeilers in het algemeen, daar weinig van te hebben geleerd.
De aanvallen op zeewaardigheid komen overigens niet alleen uit de hoek van de wedstrijdzeilerij. Ook de comfortliefhebbers dragen hun steentje bij. Een extreem brede kont doet het weliswaar ook lekker op ruime koersen, maar komt bij veel schepen op de huidige markt toch vooral voort uit de hang naar twee 2-persoons kooien onder de kuip.
Ook interessant in dit verband is de constatering dat voor veel wedstrijd-gerichte zeilers de ballast niet diep genoeg kan zitten en ook de mast niet gauw te lang is. Dat dit voor de rolbeweging van de boot hetzelfde effect heeft als massa in boeg of kont voor het stampen komt eigenlijk nooit ter sprake. Kennelijk leidt het in dat geval niet tot verhoogde slijtage.
Nu ga je wel een beetje te hard
![;-) ;-)](/media/kunena/emoticons/wink.png)
Kijk eens naar een Open 60 of 70 (VOR).
Uiterst licht gebouwd: 14 ton, waarvan 7 in de bulb, zo'n 70 voeter. Die 21 meter romp weegt dus 7 ton, mijn 11 meter romp al 5...
De uiteinden wegen vast niet veel, de motor staat vlak achter de kiel, de mast is koolstof en erg licht, de kiel is idd een bijdrage aan langsscheepse massatraagheid, maat niet meer als hij naar loef gekanteld wordt! Ik denk dat zo'n VOR Open 70 het beste voorbeeld is van maximaal gewicht weghalen uit alle 4 einden (voor-achter-onder-boven). En die gaan toch allemaal in record tijden de oceanen rond, zonder uit elkaar te vallen....
Tweepersoonskooien, liefst 2, en allebei met wip-hoogte, dat is ook zo'n trend idd, maar die heeft m.i. alleen maar slechte gevolgen voor de zeileigenschappen. Die kont wordt op ruime koersen alle kanten uit gegooid door de golven, en aan de wind zorgt hij, samen met de breedte, voor voorover kantelen, en daarna voor uit het roer lopen.
En met golven achterop voor ingraven van de boeg , en dan uit het roer lopen....
groet
t