Wij varen een Sprinta 70 kiel/midzwaard.
Een voorpunt waar wij met twee volwassenen slapen en twee ruime langskooien in de kajuit.
Een wegschuifbare pantry,(keukenblok) waar je riant met stahoogte, onder de buiskap, kan koken.
En echt afsluitbaar toilet is er echter niet, deze zit onder de voorkooi.
Wij hebben daar een rolgordijnje voor gemaakt.
Grote en diepe bakskisten, daar stouw je heel veel in weg.
Een mooie ruime kuip.
Diepgang is met zwaard omhoog 70 cm, maar reken in de praktijk 80 cm, dit ivm het doorgestoken balans roer.
De diepe kiel steekt 130 cm, zoals Dehler betaamd zijn het boten voor licht weer, vanaf 2 bft begint het scheepje al te lopen.
Dat betekend wel vroeg beginnen met het eerste rif, bij eind 4 bft begin 5 bft moet die er bij aan de wind wel in.
Er moet een genua bij zitten tot 3 bft.
Van af 3 bft is de keerfofk geweldig , zeker in kruisrakjes.
De KMZ uitvoering bedraagt zo,n 30 % van het totale aanbod, is wel even zoeken dus, en vrijwel altijd met BB motor in een semibun met een goed werkend ophaalsysteem.
De diepe kiel uitvoering vindt je soms ook met een farryman 7 pk.
Een gekend punt van aandacht zijn de scepter potten, deze zitten op ingelamineerde alu platen.
Door lekkage langs de bouten corodeert het aluminium, te herkennen aan een ter plaatse bol staand dek,
Bij ons was dat bij enkele potten ernstig, ik heb het dek open gehaald en er kunstof platen in gelamineerd, het alu was geheel verpulverd.
Wel een flinke klus.
Verder komt speling op het onderste roerlager voor, kwestie van nieuwe bus draaie en of de roerkoning opdikken met epoxy.
Lekkage bij de ramen komt voor, maar daar hebben veel ander boten uit deze periode last van.
Verder is de romp en dek keihard, alles vol polyester.
De Sprinta sport, zelfde lijnenplan, is een racer, deze is gebouwd volgens een polyester/balsahout sandwich.
Deze romp is zo'n 15% lichter maar ook wat kwetsbaarder.
De aanvangs stabiliteit is door de kiel midzwaard constructie iets minder, maar onder helling maakt het niets meer uit.
De boot komt prima mee tussen 1/4 tonners van Waarschip, Etap 22, IF,s en Frienships 22 en zelfs 26, vaak met de diepe kiel.
Loopt ook zeker beter dan een Dehlia 22 met zijn waterbalast, al is de laatste makkelijker te traileren.
De hoogte loopt ie dus wel, ook de kmz, al zeggen andere soms iets anders.
Je moet dan wel echt aktief varen en trimmen, maar dat maakt het leuk.
De boot oogt soms wat gedateerd, maar dat komt vaak door de typische 70 er jaren kleuren, kijk je daar doorheen dan zie je er in het rompje een heel mooi lijnenplan.
Een echt Van de Stadt/Van Tongeren ontwerp zoals de andere Dehlers als de Optima 101 en latere daarvan afgeleide modelen.
Prijzen varieren op het moment tussen € 4500 en € 10000, de laatste wel voor een top exemplaar.
Meestal zit er wel wat werk aan, maar dat is met alle scheepjes van die leeftijd.
succes met zoeken en kiezen