Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Gewicht boot > wat is de consequentie?

Gewicht boot > wat is de consequentie? 09 juni 2007 17:53 #17988

  • Geert1983
  • Geert1983's Profielfoto
Hallo!

Hier weer even een (beginners)vraagje:

Wat zijn de voordelen/nadelen van een zware/lichte kiel?
Of anders gezegd: indien twee boten ongeveer dezelfde zeilgrootte hebben maar de kiel van de één ruim 150-200kg zwaarder is, wat zijn de consequenties hiervan (vooral met betrekking tot de snelheid van de boot)?

Alvast bedankt!

Groeten, Geert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gewicht boot > wat is de consequentie? 09 juni 2007 19:01 #17993

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Hangt ook af van de lengte van de kiel, een lichte diepstekende kiel kan hetzelfde oprichtend moment hebben dan een zware ondiepe kiel.
Steken de beide kielen even diep dan zal de boot met de zware kiel een groter oprichtend moment hebben, meer zeil kunnen voeren en dus sneller gaan. De boot met de lichte kiel zal eerder moeten reven.

Maar meestal zijn de aan de windse eigenschappen van een diepe kiel beter omdat deze minder verlijert. Voor de wind kun je weer beter een ondiepe kiel hebben.

Ook is het totale bootgewicht met een zware kiel groter, je hebt iets meer nat oppervlak, wat weer een grotere weerstand in het water geeft.

Bij een waterverplaatsend schip heeft het weinig zin om met heel zware kielen en groot zeiloppervlak te varen, veel sneller dan de rompsnelheid zal hij toch niet gaan. Zolang het zeiloppervlak groot genoeg is om de rompsnelheid te halen is het niet nodig nog meer zeil aan te brengen en dit met kielgewicht te compenseren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gewicht boot > wat is de consequentie? 09 juni 2007 20:57 #17997

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Wat marfamke zegt, klopt wel zo ongeveer, met een zwaardere of langere kiel kan de boot langer rechtop gevaren worden, dit resulteerd in een hoger rendement uit de windsnelheid dus een hogere bootsnelheid.
Dit gaat inderdaad goed tot de constructiesnelheid van de romp is bereikt, boot wil nu niet sneller en zal oploeven en uit het roer lopen, reven is dan het devies.
Dit geld voor waterverplaatsende rompen, voor planerende rompen geld, hoe lichter, hoe beter.

Het betekend dus dat bij een goed ontwerp rompvorm en kielgewicht optimaal op elkaar zijn afgestemd.

Ron
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gewicht boot > wat is de consequentie? 10 juni 2007 18:44 #18022

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
De vergelijkingen mag je pas eigenlijk maken bij gelijke rompontwerpen. Kielen zijn een wezenlijk onderdeel van de constructie en vaareigenschappen van een boot. Gelijke bootlengte en zeiloppervlakte zegt nog niet zo veel. Er zijn genoeg voorbeelden dat zwaardere boten toch sneller gaan (bij vergelijkbare lengte en zeiloppervlak) omdat rompvorm geheel anders in elkaar steekt.
Op vlak water zal gewicht wel een nadeel kunnen zijn, maar wanneer er veel golven zijn dan kan een zwaardere boot toch sneller zijn omdat deze doorzet in de golven en een lichtere boot begint te klappen.....

Groet,

Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zwaar versus licht 10 juni 2007 22:00 #18034

Beste Geert,

ondanks het feit dat je een beginnersvraag denkt te stellen, raak je onmiddelijk het hart van het bootontwerpen.
Om dicht bij je vraag te blijven:
windkracht 0-1 vlak water lichte kiel favoriet
windkr 1-2, lichte kiel favoriet
windkr 3-4 even snel (waarschijnlijk)
Alles daar boven zware kiel favoriet, bij gelijke rompvorm, diepte, zeiloppervlak, masthoogte etc.

Hedzer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gewicht boot > wat is de consequentie? 12 juni 2007 17:03 #18095

  • master
  • master's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
Inderdaad: bij licht weer heb je geen zware kiel nodig.
Gaat het een beetje waaien heb je een paar man meer nodig op de rail of een andere vorm van ballast aan loef (bv water).
Een zware kiel kan natuurlijk ook, maar stelt eisen aan de constructie van de boot, er komen wel wat krachten bij kijken. Afgezien van het gewicht is een diepe kiel volgens mij bijna altijd voordelig (op diep water). Betere eigenschappen aan de wind en rustiger vaargedrag bij meer wind, de lange kiel "dempt" meer. Bovendien kun je met een diepstekende smalle kiel lekker snel draaien. Kortom: de diepte lijkt mij belangrijker dan het gewicht, de trim van de boot pas je dan aan door zeilopervlak te minderen.
Groet,
Louk FD311
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.115 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl