Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Spinnakers/gennakers

Spinnakers/gennakers 06 mrt 2011 12:41 #180977

  • Peter P
  • Peter P's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 259
Ik sommige youtube filmpjes zie je dat een spinnaker of gennaker gehesen word door middel van een soort slurf. Die bij mekaar is gebonden met elastiekjes? Die daarna open knappen of uitrekken of iets?
Zo ook in dit youtube filmpje op +/- 43 sec:



Ik was nou wel nieuwschierig hoe ze dat doen en of daar een truckje voor is om dat snel in elkaar te krijgen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spinnakers/gennakers 06 mrt 2011 13:43 #180985

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
de ouderwetse manier om een spi op te binden met elastiekjes is een plastic trechter (of kleine emmer zonder bodem), daaromheen alle elastiekjes, dan de spi erdoorheen halen en om de zoveel decimeter een elastiekje van de emmer/trechter om de spi schuiven.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spinnakers/gennakers 06 mrt 2011 15:48 #181006

  • Peter P
  • Peter P's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 259
Maar die soto 40 is niet oud! Waarom word dat nu nog steeds gebruikt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spinnakers/gennakers 06 mrt 2011 16:41 #181026

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3206
het is de race-manier. Kijk maar eens filmpjes van de america's cup.

op een racer zal je geen slurf aantreffen; veel te veel lijnen die in de knoop kunnen. Hijsen uit de zak kán een zandloper opleveren; dat is ook niet handig als je wilt winnen.
Als de bemanning onderdeks de spi terugkrijgt hebben ze het hele windward-rak om de spi zo te prepareren. Ze maken dan het boven-gedeelte aan elkaar, en de bak- en stuurboordkant. Je krijgt dan een vertakking onderaan. Als je klaar maakt om te hijsen dan kan de boel geen wind vangen, en als de spi top is en je trekt de schoten aan dan knappen de elastiekjes.

Gr Rob
Laatst bewerkt: 06 mrt 2011 16:44 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spinnakers/gennakers 07 mrt 2011 07:48 #181122

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
En alle tijd dat die bemanning onderdeks bezig is met het inpakken van de spi kunnen ze niet op de rail zitten. Niet zo handig aangezien het kruisrak op bijna alle grote boten het rak is waar de meeste winst te halen valt. Offshore is een heel ander verhaal natuurlijk.

Op jouw FF zou ik niet moeilijk doen, je hebt een groot grootzeil en een relatief kleine spi die daarachter prima in de luwte zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spinnakers/gennakers 07 mrt 2011 08:48 #181149

Omdat ik zo´n hekel aan zo´n slurf oid heb, heb ik op m´n Spirit 36 weleens
geëxperimenteerd met de emmer zonder bodem en elastiekjes. Het blijkt nog een
behoorlijke klus om 100 m2 spi door een emmer te trekken. Elastiekjes die
makkelijk een emmer omspannen (groot) en vervolgens met licht weer op het
juiste moment knappen (dun) als de spi opengaat, waren moeilijk te vinden.

Veel beter werken dunne wollen draadjes. Gewoon je spi netjes in kajuitlengte
neerleggen. Ik zet de tophoek vast in de uiterste punt van de boeg. Dan trek
je de spi gewoon in de lengte naar achter tot in de hondekooien. Om de ong.
anderhalve meter een dun (!) wollen draadje er omheen binden
en dan in de (hijs)zak. Werkt veel beter dan elastiekjes.

Met kleine spi´s (tot ongeveer 100m2) is deze truc niet nodig. Ik bereid de spi-
boom en de schoten zo voor dat de spi onder de goede hoek hangt na het snel
hijsen. Ik hijs de spi op een diepe koers en trim daarna naar een reach als nodig.
Kan prima solo. Strijken is helemaal makkelijk: Spi-val overboord: twee slagen
om de vallier houden. Loefschoot helemaal los laten uitlopen, met de lijschoot de
spi (staande in het kajuitluik) naar binnen trekken. Ondertussen de valstopper open.
De twee slagen om de lier en de frictie van het val in het water geven genoeg weerstand
om de spi niet te vlug naar beneden te laten komen. (Bij licht weer één slag om de
lier).
Je hebt echt geen slurf nodig. Is alleen maar onhandig en vereist een man op het voordek
om die condoom naar beneden te trekken. Zonder slurf kun je strijken vanuit de kuip,
met slurf moet je naar voren. Solo zeilend is de eerste methode echt beter!

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spinnakers/gennakers 07 mrt 2011 10:03 #181172

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Indd, zoals eerder gezegd, deze truck is alleen nodig bij heel erg grote spinnakers/gennakers.

Op de Swan hebben we er nog even mee geexperimenteerd, maar inpakken in de launchbag was sneller, en bovendien, als je geen spi hoeft te wisselen blijft de spi gewoon aangeslagen door het voorluik liggen om bij het volgende rak uit het luik te hijsen.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spinnakers/gennakers 07 mrt 2011 10:34 #181176

  • Peter P
  • Peter P's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 259
Okee, Ja wij hijsen de spi ook gewoon altijd van uit de zak.
Dit gaat altijd prima en snel. Ik was ook niet opzoek naar een nieuwe manier maar nieuwschierigheid heh. :silly:
Kan me voorstellen dat als de spi op gegeven moment zo groot is dat je dan iets in de vorm van zon bij elkaar gebonden slurf gaat proberen zo dat de spi geen wind vangt als je die omhoog hijst.
Alleen om al zeilend in aan de winds rak zo de spi bij elkaar te binden, mij niet gezien. :laugh:
Maar goed, het zal blijkbaar wel uit kunnen anders zouden ze het niet doen heh!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.117 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl