Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ervaringen 3 blads klapschroef

Ervaringen 3 blads klapschroef 09 mrt 2011 17:57 #181734

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Ik heb plannen om mijn 2 bladsklapschroef te vervangen door een 3 bladsklapschroef en tegelijkertijd de sinds kort defecte verticale boegschroef te verwijderen. Deze zat in het schip gemonteerd toen ik het kocht maar mis deze niet sinds deze defect is op mijn 31 ft scheepje.

Ben benieuwd naar de diverse ervaringen van anderen met de diverse soorten en merken 3 bladsklapschroeven die in de handel zijn. De motor is een VP-2003 met een 120S daildrive.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen 3 blads klapschroef 09 mrt 2011 18:01 #181736

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1405
Hoi,
Al eens een vaanstandschroef overwogen?
Ik kan mij zo voorstellen dat het prijsverschil t.o.v. een 3-blads klapschroef overkomelijk is.
Een vaanstand levert m.i .veel meer power.Zeker in de achteruit.
Groet,
Herman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen 3 blads klapschroef 09 mrt 2011 18:20 #181744

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Een klapschroef moet om goed in zijn stand te komen flink toeren maken. Eerst een dot gas in z'n vooruit of achteruit en dan gas terug nemen. Veel mensen zijn huiverig om dat te doen waardoor de schroef niet goed uitklapt en dus minder goed functioneerd.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen 3 blads klapschroef 09 mrt 2011 21:25 #181809

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Zeer goede ervaringen met de 3-blads Volvo Penta klapper icm MD-2030 en 120S op een 37-voeter. Schroef heeft veel meer 'macht' dan de vaste tweeblads die VP standaard levert en nog veel meer dan een 2-blads klapper. Ook achteruit 'bijt' ie erg goed.

Schijnt volgens de tests wel de 3-blads klapper te zijn met de meeste weerstand onder zeil, voor wat het waard is. Flexofolds komen overigens ook erg goed uit de diverse tests.
Laatst bewerkt: 09 mrt 2011 21:26 door FMJ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen 3 blads klapschroef 10 mrt 2011 07:12 #181835

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Mijn ouders hebben een dehler 36 (uit 1989) met een 27 pk yanmar en conventionele aandrijving. De boot werd geleverd met een 2 blads maxprop vaanstand schoref.
Daar was het erg prettig mee varen. Inmiddels is deze vervangen voor een 3 blads rvs vaanstandschroef (merk weet ik even niet), en deze vaart nog beter.

Ik zou dus een vaanstandschroef overwegen. Maar een 3 blads lijkt mij wat overkill voor 31 voet.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen 3 blads klapschroef 10 mrt 2011 11:56 #181907

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Op mijn 31ft heb ik de twee-blads klapschroef vervangen door een 3-blads. Ik merkte een wereld van verschil, m.n. bij het afremmen en achteruit varen, veel prettiger manoeuvreerbaar. Vooruit iets meer snelheid te haeln in vergelijkbare omstandigheden. Blij dat ik de verandering heb gedaan.

Zie hier de afbeeldingen van de vervanging vervangen klapschroef

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen 3 blads klapschroef 10 mrt 2011 12:01 #181909

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Ok, misschien was ik dus wat voorbarig met het overkill noemen...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen 3 blads klapschroef 10 mrt 2011 12:10 #181913

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Voor de vaanstandschroef is toch een schroefas aandrijving nodig en niet een saildrive?.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen 3 blads klapschroef 10 mrt 2011 12:48 #181924

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
De gedachte was juist om de boegschroef te verwijderen want mis dit eigenlijk niet en dan toch de manouvreerbaarheid wat te verbeteren door een drie blads klapschroef te plaatsen. Op het internet vind je inderdaad veel info en vooral tegenstellige meningen :dry: . Moet ik wel dan geen Volvo nemen daar de hele aandrijftrein dan Volvo is en dus op elkaar is afgestemd :( , maar er zijn weer betere 3 bladsklapschroeven dan Volvomet minder weerstand. V.w.b. vaanstandschroeven ben ik nog zoekende naar info of deze op de 120S passen. ;)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen 3 blads klapschroef 10 mrt 2011 13:10 #181930

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8397
Wij hebben op de 2030 penta en 120S een J-prop drieblads vaanstandschroef.
Hebben nooit iets anders gehad, dus kan niet vergelijken, maar de schroef levert erg veel vermogen in voor- en achteruit. Zelf stationair draaiend voel je hem trekken/duwen.

Het enige nadeel dat ik gemerkt heb bij het vervangen van de anode, is dat de standaard anode van Volvo te dik is (breed)om nog achter de schroef te passen. Had hem al gekocht en wilde het water in, dus heb ik er ongeveer een halve cm afgezaagd.

Wellicht bestaan er dunnere anodes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.121 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl