Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Voor wie eens wat anders wil....

Voor wie eens wat anders wil.... 23 mrt 2011 07:06 #184917

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12542
Bij ons op de haven is er in april een weta-meeting.

Eén van onze clubleden vaart met zo'n ding, gaat als de brandweer

Meer info : wetaklasse.nl/

Voor wie eens wat anders wil, lijkt dit me een uitgelezen kans om er eens kennis mee te maken.
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voor wie eens wat anders wil.... 23 mrt 2011 09:37 #184949

merkwaardig bootje.. ziet er wel hip uit echter ze lijkt me een beetje tam. Het concept zou zich prima lenen voor een flink zeil er op (ik heb zo gauw geen gegegvens gezien op de site). Ze heeft nu een rating van 118-120 oid... niet echt skiff like en ook bootjes als een 470 zouden dan aanmerkelijk harder gaan.
(of mis ik het punt en is het een familie bootje om je kindern veilig te leren zeilen met gennaker etc..)

benieuwd naar reacties.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voor wie eens wat anders wil.... 23 mrt 2011 15:59 #185006

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12542
Beide. een paar filmpjes, google op weta triman dan zie je oa dit
Stuurman aan wal ;-)
Laatst bewerkt: 23 mrt 2011 16:01 door Anjo. Reden: aanvulling was gewenst
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voor wie eens wat anders wil.... 23 mrt 2011 21:32 #185062

  • BBWSR
  • BBWSR's Profielfoto
ISO788 Hans schreef :
merkwaardig bootje.. ziet er wel hip uit echter ze lijkt me een beetje tam. Het concept zou zich prima lenen voor een flink zeil er op (ik heb zo gauw geen gegegvens gezien op de site). Ze heeft nu een rating van 118-120 oid... niet echt skiff like en ook bootjes als een 470 zouden dan aanmerkelijk harder gaan.
(of mis ik het punt en is het een familie bootje om je kindern veilig te leren zeilen met gennaker etc..)

benieuwd naar reacties.


Welke rating bedoel je (tav de Weta), SW?
Trimaran = Texel rating (ook wel TR); dat is niet hetzelfde als een SW waarde bijvoorbeeld.
(lees: SW waarde 118 is niet hetzelfde als een Texel rating van 118)

Een texel rating van 118 betekent dat je al een echt serieus snelle boot hebt (ter vergelijking: mijn Aventure Catamaran heeft een TR van 156, en die loopt al dik de dubbele cijfers in wua knopen... een MyCat 26 heeft een TR van 128 en dat was de snelste productie kajuit catamaran)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voor wie eens wat anders wil.... 25 mrt 2011 20:16 #185365

  • Hedrion
  • Hedrion's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
De rating van de Weta is inderdaad een , voorlopige, TR. Dat 'voorlopige' heeft te maken met de Genacker. De details zal ik jullie besparen, maar door de vorm wordt hij geteld als een genua terwijl het meer een code zero is. Eerlijk gezegd interesseert mij dat niets! De Weta is hard op weg een internationale eenheidsklasse te worden en dan telt alleen of je sneller gaat dan een andere Weta.
Voor wie het nog niet in de gate had, die ene Weta op de haven bij Anjo, is van mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voor wie eens wat anders wil.... 26 mrt 2011 07:13 #185384

ok..
De TR kende ik niet. ik koppelde eea aan de sw..
ff wat gegoogled
TR is een meetsysteem aan de hand van meetbare specs lengte, gewicht zeil opp etc..., SW handicap gebaseerd op resultaten in gezeilde wedstrijden.
TR van 118 hoe zal dat in SW cijfers ongeveer uitpakken? Hoe doet de weta het in de TR rating? (dat is dan naast de zeilkwaliteiten in belangrijke mate afhankelijk van de fit van het ontwerp in de formules (efficientie vh ontwerp)

Ook al wordt het een internationale eenheidsklasse, dat zegt nog niet zoveel over het aantal Weta wedstrijden in de benelux. Ik neem aan dat wanneer je in de weta zeilt je in de praktijk in NL komende jaren nogal wat handicap wedstrijden zal varen.. (tenzij je dus de wereld over trekt om een wedstrijdje te varen).
Met onze ISO varen we feitelijk altijd op handicap, alleen bij eurocup en de engelse nationals in de klasse. En dat is natuurlijk wel veel leuker.
Heb je plannen zelf een NL klasse organisatie op te zetten?

PS over de specs.. main en jib samen 11,5 m2 met een gennaker van 8 m2 op een boot van 100 kg. is niet heel veel.. ben benieuwd dat wanneer je daar een groter tuig op zet wat er dan uit komt.. brandweer2. Dat zie je bij meer bootjes Laser/ laser radiaal. De feva's met diverse tuigages, de RS 100 heeft ook een kleiener en een groter tuig.
Met dit kleine tuig een familie vriendelijke boot die ook nog snel is vs een wedstrijdboot waarop ook gewerkt moet worden.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 26 mrt 2011 07:49 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voor wie eens wat anders wil.... 26 mrt 2011 09:11 #185392

  • Hedrion
  • Hedrion's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Het is een beetje appels met peren vergelijken Hans.

De Weta moet je niet met een monohull vergelijken maar met bv. de Hobie 14. Dan zie je dat de Hobie vaak alleen met main van 10,5 m2 gezeild wordt. Met jib komt hij op 13,3 m2. Als je dat met de Weta vergelijkt dan komt die er zo slecht niet van af. In de praktijk blijkt dat de Weta op het rechte eind iets onder de snelheid van de Hobie blijft. In de wedstrijd wint de Weta het. Hij zeilt aanmerkelijk hoger aan de wind en gemanoeuvreerd als een monohull.

Ik heb geen idee hoe de TR versus de SW uit pakt. Misschien moeten we het eens samen uitproberen? Een keer meezeilen kan 16 april: wp.me/PRR6M-57

Er is al een klasse organisatie in Nederland, Engeland, Frankrijk, de USA en in Nieuw-Zeeland. Genoeg dus voor een ISAF erkenning. En daar wordt aan gewerkt. In Nederland varen inmiddels 40 Weta's en je ziet dat er, net als in andere landen, groepjes (we noemen dat nesten) gaan vormen. De grootse groep is bij San Francisco. 30 Weta's op één plaats. Dat is wereldwijd in vergelijk met elke andere eenheidsklasse een record aantal.

Groetjes Petra
Secretaris Weta Klasse Nederland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voor wie eens wat anders wil.... 27 mrt 2011 08:48 #185523

Dag Petra..
Dat zijn mooie aantallen!
40 Weta's verkocht in NL daar kun je bij de meeste klassen alleen maar van dromen.
En er is dus al een klasse organisatie.. met die opmerking zat ik dus in de roos.. :)

mijn opmerkingen zijn ook een beetje uitdagend bedoeld..
Ik zie in een aantal klassen dat er varianten worden ontwikkeld die dan een lichtere of juist een extra sportieve doelgroep bereikt.

Beperking om veel grotere zeilen te voeren zit wellicht ook in de eenvoud van het concept.. geen giek, geen neerhouder, onderlijkstrekker en daarmee minder mogelijkheden om te depoweren.
Dat het een brede groep aanspreekt vind ik overigens wel de charme van het bootje. In onze skiff neem ik dit jaar mijn dochter van 12 voor het eerst mee.. mijn vriendin begint er al helemaal niet aan.. en dat terwijl het nog een behoorlijk vergeeflijke boot is.
Op de filmpjes veel kids aan boord..
In wedstrijden is het dan een eenmansklasse? wat is het aanbevolen gewicht van de bemanning (er staat dat ie met 3 volwassenen te zeilen is maar dan is de snelheid er wel aanmerkelijk uit neem ik aan.
16 april is verjaardag.. ik weet niet of ik me dan aan familie ga onttrekken.. (eerder met de kiviet op pad) maar dank voor het aanbod!
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voor wie eens wat anders wil.... 27 mrt 2011 19:17 #185617

  • Hedrion
  • Hedrion's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Geloof je in toeval Hans?

Een paar minuten na mijn vorige reactie kreeg ik een tweet dat de Weta een 'Bodensee Yardstick' waarde is toegekend: www.regatta-bodensee.com/yardstick.php Dat is wel niet het zelfde als SW maar je kunt er wel conclusies uit trekken. Met z'n waarde van 85 zit de Weta toch erg dicht bij de 49r met 83. Jammer dat ze niet vermelden of dit met 1 of 2 personen is. Je begrijpt het al, de weta kent verschillende klassen. 1 pers., 2 pers., 45+, 55+ en Grand Master. Die laatste zijn geen bejaarden (mag wel) maar is een klasse waarbij validen en minder-validen op als gelijke de strijd aan kunnen gaan.
De, aanbevolen, maximale belading is 240 KG waarvan 225 Kg voor bemanning. Natuurlijk heeft dat invloed op de snelheid, maar traag is niet.
Petra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voor wie eens wat anders wil.... 28 mrt 2011 04:50 #185639

Ratings wijken erg van de sw waarden. IS deze slechts een beetje langzamer dan een 49er dan is dat serieus snel..

Wat ik ook zie: zelfde handicap als een hobie 16 met gennaker. (SW rond de 114)
nacra 6 met gennaker heeft yardstick van 73 (SW 96)
Ik zie overigens wel merkwaardige cijfers staan: een Laser Vago heeft bij hen yardstick 88 en die heeft op sw boven de 106. Klinkt ook een beetje als een persoonlijke sw lijst voor de lokale vloot....

En ik ben benieuwd hoe deze zich verhoudt tot een 49er in het veld.
Gaan jullie ook een sw aanvragen?
met 40 bootjes in NL is dat wel interessant denk ik voor veel eigenaren die ook op clubs wedstrijdjes varen.
We zien ze wel verschijnen op het water..

Hans
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 28 mrt 2011 05:07 door ISO788 Hans. Reden: aanvulling sw waarden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voor wie eens wat anders wil.... 28 mrt 2011 05:17 #185640

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
De Weta lijkt me een leuke optie voor die ene Laser 5000 zeiler, die qua moeilijkheidsgraad wil downgraden.

EDIT: De Portsmouth Yardstick vergeleken:

Weta Tri Slp w/gennaker WETA 78.5
Hobie 16 H16 76.0
Hobie 14 H14 86.4
Hobie 14 Turbo 1-up H142 83.1
Dart 18 Slp 2-up D18 76.3
29er 29 84.5
49er (Int.) 49 68.2
505 (Int.) 505 79.8
Flying Dutchman (Int.) FD 80.1

De Hobie 14 Turbo is dus de genoemde versie met fok.
Laatst bewerkt: 28 mrt 2011 05:24 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voor wie eens wat anders wil.... 28 mrt 2011 08:53 #185687

Interessante lijst..
PY heb je neem ik aan door 10 gedeeld?? (zit meestal ergens tussen de 700 en de 1200)
In de RYA PY lijst zie ik de Weta overigens nog niet staan...
www.rya.org.uk/racing/Pages/portsmouthyardstick.aspx
Ook de waarden zelf wijken enigzins af.
Hieruit blijkt in iedergeval dat de weta ook op PY snel is vgl met 505/ tussen de H16 en H14.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voor wie eens wat anders wil.... 28 mrt 2011 09:53 #185695

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
De Hobie 14 is niet echt maatgevend, die wordt nog bijna door een jong eendje ingehaald ;)

Ik haal de PY gewoon uit de tabellen: offshore.ussailing.org/Portsmo...tick/Tables_2010.htm

De Weta staat daar bij de Centerboards.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voor wie eens wat anders wil.... 28 mrt 2011 10:56 #185708

  • Hedrion
  • Hedrion's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
beewee schreef :
De Hobie 14 is niet echt maatgevend, die wordt nog bijna door een jong eendje ingehaald ;)

Ik haal de PY gewoon uit de tabellen: offshore.ussailing.org/Portsmo...tick/Tables_2010.htm

De Weta staat daar bij de Centerboards.
Ik vond de Weta bij de inactive multihulls.
Inactief omdat ze inmiddels in hun eigen klasse zeilen en de Yardstick dus niet nodig hebben: championships.ussailing.org/As...s/Area+G+results.pdf

Wel leuk hè al die verschillende tabellen. Lekker duidelijk :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voor wie eens wat anders wil.... 28 mrt 2011 11:26 #185711

Welkom in de wereld van het handicap zeilen.
Bij aanvang van races vaak weer het gevecht over welke cijfers in welk systeem.
ONK skiff neemt meestal Hisc yardstick omdat daar veel skiffen redelijk in staan tov elkaar.
Weta staat daar overigens niet in.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voor wie eens wat anders wil.... 28 mrt 2011 12:49 #185729

  • Hedrion
  • Hedrion's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Néé, niet nog een yardstick! :S
Ik wil gewoon lekker zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voor wie eens wat anders wil.... 28 mrt 2011 13:40 #185743

  • BBWSR
  • BBWSR's Profielfoto
ISO788 Hans schreef :
Welkom in de wereld van het handicap zeilen.
Bij aanvang van races vaak weer het gevecht over welke cijfers in welk systeem.
ONK skiff neemt meestal Hisc yardstick omdat daar veel skiffen redelijk in staan tov elkaar.
Weta staat daar overigens niet in.

Yep.. zelfs binnen de rating systemen is er ook weer gebakkelei (tav voortrekken of juist niet), dat maakt eenheidsklasses wel zo leuk. Een TR van 118 vergelijken met een SW waarde is daarom erg lastig, maar de SW waarde van een monohull moet echt heel ver onder de 100 zitten om ook maar enigzins in de buurt van de snelheid van een TR 118 te komen. TR 118 = gewoon echt een hele snelle boot.

Daar komt nog eens bij dat een Weta behoorlijk hoog aan de wind kan zeilen (een veel voorkomend nadeel van een multihull versus een mono is daarmee ook niet aanwezig; mijn catamaran bijvoorbeeld heeft een 80/82 graden niet bezeilde hoek, en daar verlies je snelheid (VMG) versus een jacht dat hoger aan de wind kan lopen en bijvoorbeeld met een 70 graden niet bezeilde hoek een parcours kan afleggen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voor wie eens wat anders wil.... 28 mrt 2011 16:57 #185783

eens met voorgaande sprekers..
eenheidsklasse zeilen is erg leuk, leuker dan handicap zeilen..
En wanneer Weta dat voor elkaar krijgt dan mijn felicitaties...
Er zijn weinig nieuwe klassen die echt voet aan de grond krijgen. 29er in de skiffs en een klein veldje musto skiff's RS500.
Veel andere redden het niet.
Wij willen gewoon voor een paar euro lol hebben en daar krijg je een weta nog niet voor.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voor wie eens wat anders wil.... 28 mrt 2011 17:18 #185801

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Betaalbaar eenheidsklasse zeilen kan bij de multihulls nog wel met de Dart 18. Oudere Dart's doen nog gewoon vooraan mee, de boten zijn nog bovendien best betaalbaar, net als de onderdelen en zeilen.

Een Dart 18 kun je zowel solo als met een fokkemaat zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voor wie eens wat anders wil.... 28 mrt 2011 17:39 #185820

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Beter hier over de specs van dit bootje verder dan in Clubhuis ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voor wie eens wat anders wil.... 28 mrt 2011 18:14 #185835

Ja bas.. foutje
je moet in deze post wel tenminste 1 keer weta noemen ;) nu ben je af :)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voor wie eens wat anders wil.... 28 mrt 2011 19:08 #185848

  • Hedrion
  • Hedrion's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
beewee schreef :
Betaalbaar eenheidsklasse zeilen kan bij de multihulls nog wel met de Dart 18. Oudere Dart's doen nog gewoon vooraan mee, de boten zijn nog bovendien best betaalbaar, net als de onderdelen en zeilen.

Een Dart 18 kun je zowel solo als met een fokkemaat zeilen.
Ja, dat kan. Maar voor iedere betaalbare Dart is ooit een nieuwe aangekocht. En als ik naar de oude prijslijsten kijk dan zou die, omgerekend, ongeveer de zelfde prijs zijn als de Weta nu.

De dart is al tientallen jaren op de markt de Weta nog geen 5 jaar.
Er zijn nog haast geen Weta occasions, ze bevallen blijkbaar goed. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voor wie eens wat anders wil.... 25 aug 2011 08:21 #216788

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
De afgelopen dagen even wat filmpjes bekeken en de handleiding van dit ding gelezen, fantastisch!

Het lijkt me perfect: een leuk klein kajuitbootje (die heb ik al :laugh:) om mee over het markermeer te varen, aanleggen, ankeren, lekker eten aan boord, you get the feeling. En dan zo'n Weta om als de wind aantrekt (en vriendinnetje geen zin meer heeft) binnen de kortste keren op het water te zitten en te raggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl