Nu nog even inhoudelijk over het polyester reageren
Belangrijkste is het onderwaterschip, dat is het meest kritisch.
Zorg dat het onderwaterschip schoon en kijk rustig of je beschadigingen, reparatieplekken of blaasjes ziet. Als de boot al de hele winter op de wal heeft gelegen kan het zijn dat als er blaasjes waren, deze zijn ingedroogd. ze zijn dan lastiger te zien.
Op een bootje van een paar honderd euro wil je geen osmosebehandeling loslaten. (Tenzij je de koop van de eeuw hebt gedaan en het bootje het gewoon waard is
)
Boven water vooral goed kijken naar scheurtjes rond de mastvoet en zwaardkast. Is de boot sandwich gebouwd, controleer dan of het schuim niet is ingewaterd (wegen) Als de boot een inspectieluik heeft (dubbele bodem) controleer dan of de dubbele bodem droog is nen of je ergens sporen van water ziet.
Pinholes (kleine gaatjes in de gelcoat) zijn vrij makkelijk te verhelpen.
Ik vergeet vast nog wat, maar hier heb je al behoorlijk houvast aan.
Let met name bij de kleinere, getrailerde bootjes op, of de steunen van de trailer niet in het polyester gedrukt staan.