Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: vragen over Hornet type 3

vragen over Hornet type 3 07 mei 2011 17:00 #192932

  • Hornet3
  • Hornet3's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Enkele dagen terug kocht ik een Hornet, aangeboden als type 3.
Heeft inderdaad een gennaker /gennakerboegspriet, trapeze uithangrekken ( voor dubbele trapezen ) en redelijk nieuwe mylar gelamineerde zeilen ( een allemachtig groot, geheel doorgelat, grootzeil en twee fokken ).

Maar er is iets raars met die Hornet 3.
Ik weet natuurlijk dat de klasse, i.i.g. in NL, ter ziele is ( maar in de UK nog bestaat ?).
Het enige dat op internet en Youtube te vinden is zijn Hornet's type 2 zonder gennaker en zonder trapezerekken etc.

Twee vragen :

1.
Heeft zo'n Hornet type 3 klasse wel ooit bestaan ?
Hebben er wel ooit Hornet's type 3 gevaren ?
Waarom is er op heel internet geen enkele Hornet3 te vinden ?

2.
Op de vele Hornet2 foto's zie ik afwisselend soms wel en soms geen overloop/traveller ?
Waarom geen overloop/traveller ?
Kan de twist dan met alleen met de neerhaler voldoend geregeld worden of zal ik toch maar een traveller inbouwen ?
De mastspanning/-helling is wel al varende te regelen d.m.v. twee extra bakstagjes met talie.

Waarschijnlijk wil ik nog meer weten over deze boot.
Zit er iemand op dit forum die zo'n curieuze Hornet type 3 gevaren heeft of de boot anderszins kent ?

Dank voor hulp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vragen over Hornet type 3 07 mei 2011 17:47 #192939

Wij hebben in het verleden gekeken naar de hornet 3... uiteindelijk een skiff gekocht maar ook vaak tegen hornet 2 gevaren. Het zijn snelle bootjes. van hornet 1 naar 2 is de trapeze toegevoegd. met de hornet 3 is geprobeerd gennaker en dubbele trapeze te realiseren... waanzinnig bij lichter weer maar bleek zeer moeilijk te beheersen bij harde wind.. achterschip is te small om een voldoende planerend opp. te verkrijgen, ook is het gewicht behoorlijk hoog om die lap zeil in vlagen te beheersen... (Je moet in plane om de kracht af te leiden... niet in plane is omslaan...)
Waar je met een skiff als geoefende zeiler met 5-6 bf nog uit de voeten kan, is dat met de 3 zeer complex. Het is wat mij betreft echter een gave licht weer boot (tot een dikke 4) daarna kun je beter met type 2 tuig in de weer... dat is ook de reden geweest waarom de 3 uiteindelijk niet de standaard is geworden maar men bij de 2 is gebleven.. ook de handicap is overigens verschillend.

Die overloop is denk ik toegevoegd op de 2.. was er op het oude type nog niet...
Maar loads of fun volgens mij.....
enjoy! :)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 07 mei 2011 17:48 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vragen over Hornet type 3 07 mei 2011 21:48 #192961

  • Hornet3
  • Hornet3's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Hans,

Hartelijk dank.
Heel behulpzame informatie, heb ik echt wat aan.

Voor de gennaker zit er bij mij een - heel lange ... - chute op.
Ik vraag me af waarom er op andere Hornets in plaats van zakken niet altijd chutes gebruikt worden ? ( doorlopend hijsen/strijken ).

Wij halen getweeen meer dan 150 kg., is dat voldoende voor die dikke Bf 4 ?
Of misschien toch een kleine 5 ?

Ik heb de boot pas enkele dagen en wellicht rijzen er meer vragen.

Aanstaande week besteed ik ruim tijd aan het nalopen van mijn nieuwe bootje voordat we er mee op stap gaan.
Ik ben wel nieuwsgierig.
Mag ik hopen dat ie toch met een kleine Bf 3 al wel in plane kan springen ?

Peter.

p.s. :
Ik keek het een en ander na over jouw ISO.
Wow, dat lijkt me nog leuker ....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vragen over Hornet type 3 08 mei 2011 07:24 #192986

ISO is de goedkoopste fun skiff volgens mij.. ook voor volwassenen.

Chute (in het dek) is erg handig... trek je de gennaker zo in en uit (Bij de Hornet zit ie volgens mij aan stuurboord..) hijsen en inhalen gaat het makkelijkst wanneer je over die boeg vaart. Bij de ISO zit ie voor de voorstag en maakt het niet uit)
Hijsen voor de wind en dan rustig oploeven.. hoe hoger je vaart hoe meer power (en harder je gaat). Op Genakerkoers is dat zeil ook je belangrijkste motor..) waait het hard dan kun je je grootzeil ver uit vieren om de boot vlak te houden (is ook bij een Hornet een belangrijke regel.." keep it flat" )
Oudere hadden die chute niet.. konden ze er wel op zetten maar was niet verplicht.

Verder trimmen wij ons grootzeil bij hardere wind door de neerhouder sterk door te zetten zodat de mast kromt.. het grootzeil gaat dan boven open (net als bij een surfplank). Onderlijk strak cunningham etc.. zijn de gebruikelijke andere trimmogelijkheden. Twist mnaak je met deze fathead zeilen door de mast te buigen (veel neerhouder en veel cunningham). Ook je kleine bakstagen wat lossen helpt dan erg . Laat je deze te los dan kun je niet meer hoog aan de wind maar los je wel erg veel power (en kun je dus met hardere wind ook zeilen...)
150 kg lijkt me een goed gewicht...
en nu met zon en wind... lucky you!
(ik heb vorige week mijn giek in 2en gevaren en wacht nu op een nieuwe :(

Hans
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.109 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl