Michieltje schreef :
lodewijk stegman schreef :
Als er iemand overboord gaat is snel op MOB-functie van je GPS drukken een betere optie, lijkt me. En bij nacht zorgen dat iedereen een lampje op z'n reddingvest heeft.
Gedeeltelijk waar maar het mooie van een joon is dat deze meedrift met de drenkeling.
Mocht het dus lang duren voor de drenkeling gevonden wordt dan geeft op lange termijn de joon een betere globale positie dan de geografisch vaste GPS positie. En joon(met lampje!) En MOB GPS En iemand aan dek drenkeling laten volgen zou bij voldoende bemanning het beste zijn. (En een MOB voorkomen natuurlijk nog beter)
Ik denk dat het low tech hulpmiddel van een joon bij echte noodgevallen inderdaad beter werkt dan een MOB-positie op een kaartplotter of gps-unit. Zoals gezegd, een goede joon drijft mee, en zeker bij kleinere bemanningen is het handig dat je voor het terugvinden van de drenkeling niet nog weer naar een apart schermpje hoeft te kijken (weg van de drenkeling). Staat weer tegenover dat voor het melden aan de Kustwacht of andere schepen de vastgelegde MOB coördinaten wel weer handig zijn (als iedereen zich realiseert dat dit op stromend water slechts een beginpositie is).
Als je beide aan boord hebt zou ik als het even kan beide gebruiken (joon én MOB noodknop), maar bij de eerste MOB manoeuvre me concentreren op de joon. Sommige zeilers propageren zelfs om van allerlei drijvende zaken in de kuip overboord te gooien om zo de kans dat je
iets terugvindt (en daarmee de globale positie van de drenkeling) te vergroten. Of dat in de praktijk ook zo werkt hebben wij nooit uitgeprobeerd.